Sida 1 av 1

Sampo 1046,

Postat: sön 27 jan 2008, 19:13
av Skogsluffarn
Hej, skogshuggar bröder...

Är på gång att bli en gallrings grupp här i sockna med en Sampo 1046:a

Vad jag vet så är det en 7m movikran och keto aggregat så det kommer nog att bli bestångsgående med vanliga stickvägar.

Vad vet vi då om denna maskin med aggregat?
Driftsäkerhet?
Resultat med den som bestånds gående?
Är detta Rätt maskin för 1:a gallring?

Alla kommentarer och erfarenheter är välkommna...

Postat: sön 27 jan 2008, 19:20
av masterchief
Har inte så stor erfarenhet av Sampo.
Kollade på en när jag köpte min 2004a.
Mitt intryck var att den är ett nr större.
Blir nog lite tight om man ska köra stråk med den, ialla fall i Södra sverige.
Sedan saknar den nivellering.
7m kran är i kortaste laget om man ska gå stickvägsgående, blir en massa instick, har 7m på 2004an och man räcker inte genom med den utan att gå stråk.
Det positiva är att den är ca 300000 billigare än motsvarande rottne.
Jag grubblade några nätter, för Sampon jag kollade på var verkligen fin.
Men valde tillslut Rottne

Postat: tis 29 jan 2008, 13:16
av Spidde
hej. Har kört sampo 1046 både den äldre och den nyare varianten, båda med 928 aggregat dock. Basmaskinen i sig är inte så dum, men mowikranen som satt på den nyare(x-led?) var inte mycket att hänga i granen. Eftersom logmax inte var aktuellt?, så behöver jag inte påpeka dess enormt dåliga hållbarhet...
Vi körde våra sampo beståndsgående utan att tycka att dom tog för mycket plats. Ruskigt bra på att ta sig fram i blockig terräng.

Postat: tis 29 jan 2008, 21:46
av mummelman
Har hört raka motsatsen om logmax. Största anledningen till att många kör logmax är enligt demsjälva just hållbarheten, de jag pratat med kör iofs större aggregat 5000 och 7000

Postat: tis 29 jan 2008, 22:38
av Spidde
Jo, jag har hört bara goda ord om Logmax större aggregat. Har bara erfarenhet av dom mindre dock(626,928).

Postat: fre 08 feb 2008, 13:03
av lurk
Provkört sampo 1046X med kesla och keto 55.
Vilken kombination..kunde inte tro mina ögon...de bara slängde ut träna.
Sen så va maskinen rymlig och smidig
Har för tillfället en blå, men kommer nog att byta färg snart till en grå

Postat: lör 09 feb 2008, 23:33
av Skogsluffarn
Vad ligger man för produktion i 1:a gallring? med en beståndsgående maskin
och jag vet att det beror mycket på medelstamen, träd antal mm... men om man gör en generell produktions skiss?

Sen har ni som kört bestånds gående några kör tips?
Hugger ni två stickvägar och kör mellanzonen sen
eller
En stickväg och mellanzonen på vägen tillback till stickväg nr 2?

Postat: sön 10 feb 2008, 00:38
av Spidde
Skogsluffarn skrev:Vad ligger man för produktion i 1:a gallring? med en beståndsgående maskin
och jag vet att det beror mycket på medelstamen, träd antal mm... men om man gör en generell produktions skiss?

Sen har ni som kört bestånds gående några kör tips?
Hugger ni två stickvägar och kör mellanzonen sen
eller
En stickväg och mellanzonen på vägen tillback till stickväg nr 2?

Nu var det ju ett par år sedan jag satt i en beståndsgående mvr, men jag har för mig att vi högg runt 1000-1300m3fub/mån ungefär. 2 gubbar, vanliga 8timmars, inte för stressat. Finns säkert de som kör betydligt mer, men det var inte målsättningen i det företaget.
Vi körde väg och 2 stråk emellan. Och vi försökte att hugga med stråk på samma väg som vi huggit innan, så det inte skulle bli missat.
Vägplaneringen blir ju lite speciell, eftersom man får ta hänsyn till att stråken ska passa in i terrängen också. Och ett tips som jag nog inte kan trycka nog hårt på... Planera vägsystemet noga och snitsla riktigt tätt i vägarna.