Skördare

Rottne H21D

124 inlägg 49957 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

JD 2006  
#505747 Fin film :-bd

Vad tycker du om aggregatet?

Är det standard med motorsågslådor m.m. på alla Rottnes skördare?

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505751 Ja stora förvaringslådor iaf... Framför kran i ramen är ett fack där det var 2 st 20 lit hydrauldunkar, 10 lit adblue och en 4 lit glykoldunk... Vid stegen och även på andra sidan ganska stora fack för tex kedjor och verktyg, stor slanglåda uppe på huven, verktygslådan jag skickade bild på, fiffig svärdhållsre under ett fotsteg vid midjan, div lådor och fack inne i hytt... Passagerar plats i hytt mm.
Jo men jag tycker nog rätt bra om logmax ändå. Första gången jag provar ett, lite ovant ibland med onoff ventiler till valsar och knivar.
Men i stort sett allt bara far igenom. Har haft nån 1,5 kubiks tall och nån vresig björk iaf och det drar rätt bra... Kanske inte nån wow fart till en början men tror det går rätt snabbt ända... Är ju dm/sek mätare på matningen och verkar ligga 4,5- 5,5 m i sek som bäst, så inte är väl det så dåligt...
Om jag skulle ha ett skulle jag göra om såglådan lite... Packar mycket snö runt drevet... Är för små hål där...

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

mb-man  
#505752 Lugnt och fint kört!

Konstigt att den kändes ostabil!
Borde stått som gjuten tycker man.

Jag tycker också komforten blir bättre när man sitter en bit från kranen.

Vad tycker ni om storleken? Räcker det med en H14 för er tror du?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#505753 Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#505763 Mycket av det du säger stämmer, facken är dock konstiga och verktygsfacket för litet, jämför med det gamla på h14, där har det blivit sämre, svänger man fullt tar bakbandet i kedjelådan, gott om plats är bra när man byter sugslangar till pumparna, tyst hytt men ordentligt skakig och hetsig när man får upp farten med kranen
Stabiliteten lämnar lite kvar att önska, kranen funktioner stannar när man nyttjar kranen till fullo, inte bra. På egs706 halkar matarhjulen av lätt vid backning av stammen, ska man ha standard såglåda kröker man oerhört mycket svärd, då ska man välja den ombyggda med omkuggad supercut, dock inget som rottne inte erbjuder om man inte vet om det, kan skriva mer men som jag sagt tidigare, en maskin som ser ut att säga "wow vilken slutavverkare" men när man kört in sig ett tag säger man "platt fall, fast kranen är ju iallafall stark". Nä ärligt talat rottne har mycket kvar att utveckla på h21an, men absolut till alla er med låga krav och en produktion mellan 25-35m3/timme ni blir kanske nöjda, skit ska skit ha =))

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

Larssoniskogen  
#505764
sörmlands granar

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505770 Vad duktig du är bitter Larsson som alltid ligger på 120 kubik i timmen, kom upp till norr och jaga småpinnar med oss, jag lovar att jag kör ifrån dig 7dar i veckan fram till pension :-P

Skogsjan ta och skär upp hålen större i såglådan runt drevet iaf och sätt tex 20 mm rundjärn som pinnar istället så snön ramlar ur...

Mb man
Är väl att ta i att säga ostabil, nog står den bra, är mer att den står och smågungar lite om du tar större träd och tex kvistar mot dig för att provocera lite... Är ju inte så att den står och vickar.
Lär också stå stadigare på bar mark nu står vi ju på massa snö och ris, känner skillnad även på 911 att den står och gungar lite mer den här årstiden.

Jo nog tror jag egentligen h14 är mer passande för oss, men är lite frestande med stor maskin ibland när det är så mycket snö och stenig terräng på sommaren...
Och h14 går inte att köpa längre, den sista är såld

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#505772 Kanske skulle göra det till veckan. Står på verkstad igen.
Jävla propylenglykol fräter upp frostbrickorna.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

mb-man  
#505773 Å fan så H14 försvinner! Blir det inte något mellan h11 och h21 nu då?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

mb-man  
#505774
skogsjan695xl skrev:Kanske skulle göra det till veckan. Står på verkstad igen.
Jävla propylenglykol fräter upp frostbrickorna.

Hände på vår 835a också! Propylenglykol har vi ju kört med länge och det har inte varit problem med detta tidigare!

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Hema  
#505785
Larssoniskogen skrev:https://youtu.be/UhHujgHmyCk sörmlands granar

Lite nyfiken på varför du kapade upp stammen i så korta stockar?

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#505786
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Kanske skulle göra det till veckan. Står på verkstad igen.
Jävla propylenglykol fräter upp frostbrickorna.

Hände på vår 835a också! Propylenglykol har vi ju kört med länge och det har inte varit problem med detta tidigare!

Vi har haft en h11 som hade problem med detta. John deere hade rätt mycke krångel vad jag vill minnas.
Komatsu har väll även de haft problem att det åt upp kylarslangar invändigt och till slut orsakade att blockpackningen rök på ett flertal maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

mb-man  
#505798
skogsjan695xl skrev:
mb-man skrev:
skogsjan695xl skrev:Kanske skulle göra det till veckan. Står på verkstad igen.
Jävla propylenglykol fräter upp frostbrickorna.

Hände på vår 835a också! Propylenglykol har vi ju kört med länge och det har inte varit problem med detta tidigare!

Vi har haft en h11 som hade problem med detta. John deere hade rätt mycke krångel vad jag vill minnas.
Komatsu har väll även de haft problem att det åt upp kylarslangar invändigt och till slut orsakade att blockpackningen rök på ett flertal maskiner.

Känns som de behövde något att skylla på! När problemen kom hade vi ju kört propylenglykol i äldre maskiner utan problem!

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505800
mb-man skrev:Å fan så H14 försvinner! Blir det inte något mellan h11 och h21 nu då?


Lät lite hemligt men min gissning är att nån mellanmodell är på g....

Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

mb-man  
#505801
Valmet 890 skrev:
mb-man skrev:Å fan så H14 försvinner! Blir det inte något mellan h11 och h21 nu då?


Lät lite hemligt men min gissning är att nån mellanmodell är på g....

En H16-18 då kanske med 8 hjul.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).