Skördare

Rottne H21D

124 inlägg 49794 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rottne H21D

skogsjan695xl  
#506001
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Okey... Annars av det jag hört av dom som kör logmax säger dom att det är problem med mätningen om man bara mäter med valsarna...
Men med 4 punkts ska det tydligen inte vara några problem att hålla bra mätning

I februari låg jag på en dia träff på 92%(+/-4mm) och längd 88% (+/-2cm)
Med enbart valsarna. Sen ser man i uppföljningen att det alltid är mer kubik i verkligheten mot datorn å det beror säkert mycket på bara valsmätning.


Det är ju riktigt bra diameter, längden hade jag gärna haft lite bättre...
Vi brukar ligga och toppa över 95% på längden med 365 oftast, däremot dian får man vara nöjd om den ligger på 65%

Det brukar vara bättre längd, ska byta mäthjul och tryckreduceraren dit ni.

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

JD 2006  
#506013
Valmet 890 skrev:
skogsjan695xl skrev:
Valmet 890 skrev:Okey... Annars av det jag hört av dom som kör logmax säger dom att det är problem med mätningen om man bara mäter med valsarna...
Men med 4 punkts ska det tydligen inte vara några problem att hålla bra mätning

I februari låg jag på en dia träff på 92%(+/-4mm) och längd 88% (+/-2cm)
Med enbart valsarna. Sen ser man i uppföljningen att det alltid är mer kubik i verkligheten mot datorn å det beror säkert mycket på bara valsmätning.


Det är ju riktigt bra diameter, längden hade jag gärna haft lite bättre...
Vi brukar ligga och toppa över 95% på längden med 365 oftast, däremot dian får man vara nöjd om den ligger på 65%


Det jag hört är tvärtom om Logmax att det skall vara bra på längdmätning och sämre på diametern...
beror kanske mycket på vilken skog man har, ovalitet osv.
Många jag hört säger ju att Logmaxen skall vara bra om man har typ fjällskog el. vresig kustskog...pga tvåhjulsmatningen och enkelheten i själva konstruktionen.

Vad tänker du kring detta 890?

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506022 Nja jag vet inte riktigt.... Krokigt löv brukar ju två hjulsaggregaten vara bra på, men tycker inte att logmax 6000 är bättre på det än 365 egentligen... Men tar ju alltid ett tag att lära sig köra ett aggregat ordentligt... Men som 365 kan jag ju köra med helt öppna knivar och pulsera med hjul, svänga rotator osv för att passera krokar, men logmax valsar bär ju ingenting så öppnar man knivarna för mycket så kan man råka tappa ur trädet....
För kvistig skog vill man ju ha mycket att köra med helt enkelt, nog tror jag ett logmax 6000 drar rätt bra, men 5000 har jag hört får en del problem om det blir grovkvist, fast jag har aldrig provat ett själv....
Annars tex komatsus c123 och c144 har jag kört och där känns det som att det mesta bara far igenom...

Helt klart har ju ett logmax fördelen att det är lite lättare att ansätta, är inte hela världen om du kommer lite snett, hjulen drar till det, ett komatsu aggregat kan hamna lite snett mellan valsarna ibland...
En sak jag ser som fördel med logmax är att det finns inget inne i aggregatet som kvistar och skit kan fara och göra skada i... Är bara en stomme med ett mäthjul..
Har varit med om att det farit kvist ända upp under kåpan i 365 och som tur var klarat kontakterna vid datorn...
Nån kvist har nån gång farit och slagit upp nån adapter på valscyl, det är däremot ovanligt men det har hänt....

Avatar Fallback

Re: Rottne H21D

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506549 Nu var demokörningen över, med en tår i ögat skickade jag iväg den till nästa anhalt...
Mycket trevligt maskin sammanfattar jag den efter några skift...
Kan nog avfärda det där med att den behöver 1 kubik i medelstam för att producera....
Har nu kört den i medelstam mellan 0,16 och 0,30 och ja jag är övertygad om att det går att plocka minst lika mycket stam som med 931,951 eller 1270... Även om man inte hade det där riktiga flytet tyckte jag ändå det gick helt ok att köra på slutet...
Rätt enkelt komma in i det när man kan flytta knapparna i princip samma som i komatsu, går ju tom att köra dödmansgrepp som man är van.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).