Skotar med en Rottne F18
Rottne H21D

Skotar med en Rottne F18

bgsentr skrev:Vad väger aset? Har aldrig innan sett att skördare varit problemet ( kört upp spår) men i vinter lejde jag in en h21 och har aldrig fått så mycket sönderkört.
26.700 kg utan band.
Riktiga män kör utan tändstift
skogsjan695xl skrev:Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.
Hur trivs du med s92 annars? Har väl blivit några timmar nu?
840tx 830.3
mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.
Hur trivs du med s92 annars? Har väl blivit några timmar nu?
Det jag gjort på det är.
Bytt 3 matarvalsslangar. Originalslangarna var lite långa så de knäcktes vid presshylsan.
En givare till kapkontrollen och kabel till längdgivaren.
En kolv till ena hjularmen.
Efter byta av kopplingen mellan diagivaren och axel plus bortkoppling av underknivsmätningen så är mätningen klockren nu.
För några veckor sen gick en tryckreducerare sönder så halva agg saknade tryck.
Maskin har nu gått 3600 timmar så jag får väll ändå säga att det gått riktigt bra.
Riktiga män kör utan tändstift
skogsjan695xl skrev:mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.
Hur trivs du med s92 annars? Har väl blivit några timmar nu?
Det jag gjort på det är.
Bytt 3 matarvalsslangar. Originalslangarna var lite långa så de knäcktes vid presshylsan.
En givare till kapkontrollen och kabel till längdgivaren.
En kolv till ena hjularmen.
Efter byta av kopplingen mellan diagivaren och axel plus bortkoppling av underknivsmätningen så är mätningen klockren nu.
För några veckor sen gick en tryckreducerare sönder så halva agg saknade tryck.
Maskin har nu gått 3600 timmar så jag får väll ändå säga att det gått riktigt bra.
Gott!

840tx 830.3
mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:mb-man skrev:[quote="skogsjan695xl"]Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.
Hur trivs du med s92 annars? Har väl blivit några timmar nu?
Det jag gjort på det är.
Bytt 3 matarvalsslangar. Originalslangarna var lite långa så de knäcktes vid presshylsan.
En givare till kapkontrollen och kabel till längdgivaren.
En kolv till ena hjularmen.
Efter byta av kopplingen mellan diagivaren och axel plus bortkoppling av underknivsmätningen så är mätningen klockren nu.
För några veckor sen gick en tryckreducerare sönder så halva agg saknade tryck.
Maskin har nu gått 3600 timmar så jag får väll ändå säga att det gått riktigt bra.
Gott!

I det stora hela så Ja.
Saknar 3-4 hjulsdrivet i våran kvistiga skog samt att det vore bättre om flerträdsarmarna vore stängda, dom är ivägen ibland.
Riktiga män kör utan tändstift
skogsjan695xl skrev:I det stora hela så Ja.
Saknar 3-4 hjulsdrivet i våran kvistiga skog samt att det vore bättre om flerträdsarmarna vore stängda, dom är ivägen ibland.
Ja det drar på ett annat sätt med 4wd.
Men är lite smidigare i gallring med 2wd och det borde bli mindre rep iallafall mindre slangbyten.
840tx 830.3
skogsjan695xl skrev:bgsentr skrev:Vad väger aset? Har aldrig innan sett att skördare varit problemet ( kört upp spår) men i vinter lejde jag in en h21 och har aldrig fått så mycket sönderkört.
26.700 kg utan band.
Inte bra i Småland👎
skogsjan695xl skrev:mb-man skrev:skogsjan695xl skrev:Snöpackning är skit på logmax.
Måste göra sent och karva varje gång man byter kedja.
Å glömmer man göra rent på kvällen så kan man ge sig f_n på att kedjan frusit fast på möran.
Hur trivs du med s92 annars? Har väl blivit några timmar nu?
Det jag gjort på det är.
Bytt 3 matarvalsslangar. Originalslangarna var lite långa så de knäcktes vid presshylsan.
En givare till kapkontrollen och kabel till längdgivaren.
En kolv till ena hjularmen.
Efter byta av kopplingen mellan diagivaren och axel plus bortkoppling av underknivsmätningen så är mätningen klockren nu.
För några veckor sen gick en tryckreducerare sönder så halva agg saknade tryck.
Maskin har nu gått 3600 timmar så jag får väll ändå säga att det gått riktigt bra.
Så den mäter bättre med bara valparna?
Skotar med en Rottne F18
Valmet 890 skrev:Så den mäter bättre med bara valparna?
Ja det gör det. Ska rycka isär grejerna i underkniven så inte det är nått skit som orsakar konstig mätning.
Sen blir det konstigt när man hugger grov skog och matar innan trädet åkt i backen, då släpper kniven ifrån lite mycket tycker jag.
Riktiga män kör utan tändstift
Men med 4 punkts ska det tydligen inte vara några problem att hålla bra mätning
Skotar med en Rottne F18
Valmet 890 skrev:Okey... Annars av det jag hört av dom som kör logmax säger dom att det är problem med mätningen om man bara mäter med valsarna...
Men med 4 punkts ska det tydligen inte vara några problem att hålla bra mätning
I februari låg jag på en dia träff på 92%(+/-4mm) och längd 88% (+/-2cm)
Med enbart valsarna. Sen ser man i uppföljningen att det alltid är mer kubik i verkligheten mot datorn å det beror säkert mycket på bara valsmätning.
Riktiga män kör utan tändstift
Hema skrev:Larssoniskogen skrev:https://youtu.be/UhHujgHmyCk sörmlands granar
Lite nyfiken på varför du kapade upp stammen i så korta stockar?
Vänerblock?
skogsjan695xl skrev:Valmet 890 skrev:Okey... Annars av det jag hört av dom som kör logmax säger dom att det är problem med mätningen om man bara mäter med valsarna...
Men med 4 punkts ska det tydligen inte vara några problem att hålla bra mätning
I februari låg jag på en dia träff på 92%(+/-4mm) och längd 88% (+/-2cm)
Med enbart valsarna. Sen ser man i uppföljningen att det alltid är mer kubik i verkligheten mot datorn å det beror säkert mycket på bara valsmätning.
Det är ju riktigt bra diameter, längden hade jag gärna haft lite bättre...
Vi brukar ligga och toppa över 95% på längden med 365 oftast, däremot dian får man vara nöjd om den ligger på 65%
Skotar med en Rottne F18