Skördare

Vad har ni för dator i skördaren?

22 inlägg 14912 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

finskpinne  
#212208 Klart att det skulle finnas förbättringar att göra när det gäller kartor, men att endast köra med hjälp av GPS:en är inte så lätt om man har lite mera utmanande terräng. Då måste man nog göra planeringen genom att gå och kolla på terrrängen i verkligheten och snitsla ut vägar och sånt.
Men vid avverkning på vintern i djup snö (när markstrukturen inte syns under snön) och i mörker så har man stor hjälp av en GPS.

MEN den kan aldrig helt ersätta planeringen som sköts till fots. Man måste ju bedöma terrängen hur den är just vid det tillfället, det kan ju vara bra bärighet någonstans vanligtvis men just vid avverkningstillfället kan det ju ha samlats mycket vatten på något område och då är det ju dumt att man börjar hugga upp basvägen med riktining rakt genom det området bara för att man har litat blint på kartan. Det är så varierande förhållanden i skogen så man är nästan alltid tvungen att planera till fots om det handlar om lite större virkesmängder som ska avverkas.
Men visst kör jag ibland endast enligt GPS:en också, t.ex. om jag vet hurudan mark det är på området och jag råkar veta att alla "åsar" har bra bärighet så kan jag hugga upp vägen längs dom eftersom dom syns bra på GPS:en. Den GPS:jag använder så anger hur många satelliter den har kontakt med och hur många meters noggrannhet den har. Den brukar normalt ha en noggrannhet på +/- 3 meter.
GPS:en är en "bärbar" modell som jag tar med mig när jag gör planeringen och använder då spårloggning så den ritar ut på kartan var jag går. Sedan när jag hugger så följer jag bara dom där samma spårena som den ritade ut när jag planerade. På det viset behöver jag inte ens snitsla om det inte är väldigt stenig terräng, då måste man nog snitlsa för ibland är det så stenigt så det finns bara ett enda alternativ att dra vägen på, kör man på fel sida av en enda sten i mörkret så hamnar man i en återvändsgränd.

Jobbar du med nåt som har att göra med GPS och kartor osv eller är du bara en godhjärtad person som vill oss skördarförare väl!? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212509 Tror dagens datorer som sitter i maskinerna är alldeles för klena prestandamässigt för att köra nå tyngre applikationer än vad som görs idag...Det hävdas ju alltid att de skall vara industrikomponenter osv. och de finns inte till samma kapacitet som de "vanliga" komponenterna..

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Brickan  
#212512
finskpinne skrev:Den GPS:jag använder så anger hur många satelliter den har kontakt med och hur många meters noggrannhet den har. Den brukar normalt ha en noggrannhet på +/- 3 meter.
Den noggrannheten skulle inte jag lita på! Om jag låter min konsument-gps spåra när jag går in via en smal stig och efteråt ut samma väg så får jag alltid två spår med varierande avstånd från varandra fast spåren borde sammanfalla helt. Dvs felet i konsumet-gps är rätt stort, även om den påstår något annat. Det räcker inte för att tala om var grannens mark börjar...

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

finskpinne  
#212515
Brickan skrev:Den noggrannheten skulle inte jag lita på! Om jag låter min konsument-gps spåra när jag går in via en smal stig och efteråt ut samma väg så får jag alltid två spår med varierande avstånd från varandra fast spåren borde sammanfalla helt. Dvs felet i konsumet-gps är rätt stort, även om den påstår något annat. Det räcker inte för att tala om var grannens mark börjar...


Nej jag litar inte på den helt heller när jag letar fastighetsgränser. Beroende på förhållande så har den ju en nogrannhet på +/- 3 meter upp till +/- 15 meter. Den uppger själv vilken noggrannhet den har för tillfället, då visar den en cirkel med den radien man befinner sig inom. Och som bäst brukar denna cirkel ha en radie på 3 meter. Fastighetsgränserna är ju snitslade när jag kommer dit och börjar hugga så jag behöver ju inte använda den till det, utan jag använder den för att planera vägar i gallringar och för att veta lite var på skiftet man befinner sig. Är ju annars lite knepigt att orientera sig i en skog i mörkret på vintern. Om det krävs noggrannare planering av vägarna än +/- 3 meter så snitslar jag vägarna.

Jag har jämfört denna GPS med lantmäteriverkets GPS och när den har sagt sig ha en noggrannhet på +/- 3 meter så har den alltid klarat av det galant. Men man måste ju komma ihåg att aldrig lita på en GPS till hundra procent, utan den ska ju leda dig i rätt riktning när man t.ex. letar en fastighetsgräns.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Sara  
#212587 Ett ytterligare problem med gränser är ju att de fastighetsgränser som finns digitalt inte alltid är inmätta så exakt heller.. Stora tydliga gränsrösen eller andra tydliga märken i naturen är inte fel. Dock kommer det nog bli mer exakta positioneringar med gps i framtiden.

Som svar på någons fråga så jobbar jag ibland med kartor och GIS, och jag tycker skördarna verkar lite efter just med detta, helst med tanke på vilken högutvecklad teknik de har i övrigt (hytt, kran, aggregat, maskinstyrning....).

Men sen handlar ju inte bara om GPS position, det handlar ju också om att använda tekniken. Känner ni att det finns behov ens av att utveckla, eller funkar det nog bra som det är idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212642 Hörde att JD jobbade med kranvinklarna för att få ut mer exact var träden stått,som sedan loggas i PRI filen...
Att det GPSen skulle komma att ersätta snitsling och så tror jag inte på,ovasett hur precis de kan bli.
Kommer man i mörker,regn o rusk är gpsen ett superbt hjälpmedel att veta när du är i närheten av,men det är tacksammt om det sitter snitslar i rågången.
En rågång är lätt att se om du står mitt i den,men kör du paralellt är det inte lika enkelt alla gånger.
Att lägga inte lager från laserscanning tror jag på. Kan bli väldigt nyttigt hjälpmedel för att lägga basvägar på högsta platser osv..

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för dator i skördaren?

finskpinne  
#212808
Engstrand skrev:En rågång är lätt att se om du står mitt i den,men kör du paralellt är det inte lika enkelt alla gånger.


Det där är det många som har svårt att förstå. Många skogsägare säger att rågången syns så tydligt så den behöver inte märkas upp. Klart att den syns tydligt om den är upphuggen 1 meter bred men det betyder inte att man kan avgöra var rågången är när man sitter i maskinen 10 meter in i beståndet och sträcker ut kranen mot rågången.
Har länge försökt få uppdragsgivaren att börja använda fiberband med reflex på, på dom skiften som avverkas på vintern är dom väldigt bra. Reflexena syns på långt håll med dagens kraftiga LED och xenon lampor.
Själv använder jag fiberband med reflex när jag ska snitlsa nån väg då jag vet att jag kommer att hugga där i mörkret. Kör jag i dagsljus använder jag vanliga band eller GPSen, men oftast så kör jag helt utan. Man behöver inte sätta snitlsarna lika tätt om man använder reflexband, utan man kan liksom bara sätta ut "waypoints". Lite som kardinalprickar på sjön. Jag använder ungefär reflexband för futtiga 15 euro/vinter, det är en kostnad som betalar tillbaka sig väldigt fort genom att man får en mycket högre produktion under den mörka tiden på dygnet som annars lätt blir lite lägre än på den ljusa tiden. Detta vinner man dessutom på när det ska skotas, eftersom vägarna hamnar på rätt ställen och man kan undvika steniga och besvärliga ställen. Såna som man lätt hamnar i om man bara sitter och hugger i mörkret.
Och sån noggrannhet tror jag är svår att få till med en GPS. Men alla hjälpmedel är välkomna, förutsatt att dom inte blir så dyra att dom aldrig betalar sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).