Skördare

Är Rottne H8 kass i driften

63 inlägg 50270 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290888
blixxxt skrev:Skulle ju byta mina niveleringsventiler, men eftersom jag haft snäll terräng ett tag så tänkte jag vänta till ett bättre tillfälle. Igår dök det upp. Det var +2 grader, snöblandat regn och blåst. PERFEKT!!! tänkte jag, vilket skruvarväder! :grin:
Skämt o sido så ballade flytläget ur helt och hållet för mig. Var som att köra en gungbräda genom skogen, så det blev lite akut istället...
Skillnaden är ju enorm, och nu kan jag säga att den har aldrig gått riktigt bra sen jag fick den!
Tyvärr har jag fått ett annat fel på halsen efter jag bytte ventiler :(
Först ville den inte låsa bakre hjularmarna när jag stannat maskinen över huvud taget.
Upp med hytten igen och plocka bort, kolla o göra rent. (Även om jag inte såg något skräp)
Provkörde lite innan jag skruvade fast hytten denna gång och då funkade allt. Glad i hågen kunde jag äntligen köra hem o torka till framåt niotiden på kvällen och sov gott eftersom man visste att "imorgon är det bara att köra"
Nej det var det inte :(
Felet med att den inte låste bakre hjularmarna (midjestabiliseringen) kom vid några tillfällen tillbaks. Bara några, men tillräckligt för att det ska ställa till det när man sitter med kranen långt ut...
Till sist bestämde jag mig för att tilta hytten en tredje gång och byta plats på dom två ventilerna som är lika på paketet under hytten. Sagt och gjort. Inget skräp hittade jag denna ggn heller och först funkade allt som det skulle men efter nån timme så hände det igen. Samma funktion trots att jag bytt plats på ventilerna.
Innan jag åkte hem hade helvetet blivit konstant fel igen X(
Rottne är lite osäkra på vad som är felet i nuläget, men ska forska vidare imorgon.

Hur som helst vill jag höra med er som har d5 OCH har bytt ventiler. T.ex Rocky.
Ett fenomen som jag fått är att om jag har kranen lite åt en sida när jag förflyttar maskinen och sen släpper pedalen så kommer hela maskinen åt det hållet i ett ögonblick efter att jag släppt pedalen. Är det så för er oxå?
Det som är konstigt tycker jag är att jag kan köra maskinen, hålla ut kranen 90 grader med utskjut o allt samtidigt som jag hjular (alltså i flytläge), men sen när jag släpper pedalen och han ska låsa oljan så kommer han som fan i nån tiondel eller två innan han låser. Sen står han still och om jag då trycker ner pedalen så kommer han ingenting heller förrän jag släpper pedalen nästa gång? Detta tycker jag är mycket märkligt eftersom det i mitt tycke borde vara helt tvärtom :???: Så var det på 2004an dessutom, att om man stod still, hade kranen åt sidan och sen tryckte på körpedalen, DÅ ville han gå åt det hållet. Inte när man släpper pedalen :geek:
Hoppas det går att fatta? Hur är era maskiner efter ni bytt ventiler?


Hej. Hur gick det för dej med maskinen. Vad var felet?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290889
Admin@skogsforum skrev:Hej,
~3.000 tror jag.
Gjorde det för en månad sedan på den jag kör. Vill inte byta tillbaka till de gamla...

Fråga på om du har några frågor, ska försöka svara så gott jag kan.


Hej!! Jag undrar lite hur har din h8 gått efter ventil bytet? Har inte bytt på min än men är sugen. Ska man bara byta de under hytten eller även de som sitter framför hytten?

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#290892 Hej,
Efter bytet så har den gått bra.
Men jag hade bara fel med att den blev trehjulig och att det small när man körde iväg.
Faller den åt någon sida när man kör (som det verkar vara ovan) så kan det kanske vara de där fram som spökar.

Men jag tror de där fram är mer ovanliga att de krånglar.

Midjestabventilen som jag också bytte (bytte alla tre under hytten), tror jag inte det var något fel på, utan det var de två som sitter bredvid varandra under hytten som det strulade med.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#296313
samuel skrev:
blixxxt skrev:Skulle ju byta mina niveleringsventiler, men eftersom jag haft snäll terräng ett tag så tänkte jag vänta till ett bättre tillfälle. Igår dök det upp. Det var +2 grader, snöblandat regn och blåst. PERFEKT!!! tänkte jag, vilket skruvarväder! :grin:
Skämt o sido så ballade flytläget ur helt och hållet för mig. Var som att köra en gungbräda genom skogen, så det blev lite akut istället...
Skillnaden är ju enorm, och nu kan jag säga att den har aldrig gått riktigt bra sen jag fick den!
Tyvärr har jag fått ett annat fel på halsen efter jag bytte ventiler :(
Först ville den inte låsa bakre hjularmarna när jag stannat maskinen över huvud taget.
Upp med hytten igen och plocka bort, kolla o göra rent. (Även om jag inte såg något skräp)
Provkörde lite innan jag skruvade fast hytten denna gång och då funkade allt. Glad i hågen kunde jag äntligen köra hem o torka till framåt niotiden på kvällen och sov gott eftersom man visste att "imorgon är det bara att köra"
Nej det var det inte :(
Felet med att den inte låste bakre hjularmarna (midjestabiliseringen) kom vid några tillfällen tillbaks. Bara några, men tillräckligt för att det ska ställa till det när man sitter med kranen långt ut...
Till sist bestämde jag mig för att tilta hytten en tredje gång och byta plats på dom två ventilerna som är lika på paketet under hytten. Sagt och gjort. Inget skräp hittade jag denna ggn heller och först funkade allt som det skulle men efter nån timme så hände det igen. Samma funktion trots att jag bytt plats på ventilerna.
Innan jag åkte hem hade helvetet blivit konstant fel igen X(
Rottne är lite osäkra på vad som är felet i nuläget, men ska forska vidare imorgon.

Hur som helst vill jag höra med er som har d5 OCH har bytt ventiler. T.ex Rocky.
Ett fenomen som jag fått är att om jag har kranen lite åt en sida när jag förflyttar maskinen och sen släpper pedalen så kommer hela maskinen åt det hållet i ett ögonblick efter att jag släppt pedalen. Är det så för er oxå?
Det som är konstigt tycker jag är att jag kan köra maskinen, hålla ut kranen 90 grader med utskjut o allt samtidigt som jag hjular (alltså i flytläge), men sen när jag släpper pedalen och han ska låsa oljan så kommer han som fan i nån tiondel eller två innan han låser. Sen står han still och om jag då trycker ner pedalen så kommer han ingenting heller förrän jag släpper pedalen nästa gång? Detta tycker jag är mycket märkligt eftersom det i mitt tycke borde vara helt tvärtom :???: Så var det på 2004an dessutom, att om man stod still, hade kranen åt sidan och sen tryckte på körpedalen, DÅ ville han gå åt det hållet. Inte när man släpper pedalen :geek:
Hoppas det går att fatta? Hur är era maskiner efter ni bytt ventiler?


Hej. Hur gick det för dej med maskinen. Vad var felet?


Hej!
Har inte varit här på forumet på riktigt länge så jag har inte sett dina frågor förrens nu.
Jo, jag fick till det till slut. Jag var tvungen att ha midjestabilisatorn i original. Annars klarade han inte att låsa när jag hade kranen åt höger, men bara åt höger?...
Körde på Rottnes asfaltsplan fram o tillbaka med personal i hytten o demonstrerade.
Det slutade med att jag har tre originalventiler om jag minns rätt nu. Dom två där fram samt midjestabilisatorn.
Den har gått okej sen men jag tycker fortfarande att 2004 var mjukare i niveleringen samt tog sig över större stenar. Hänger säkert ihop med både att spaken i D5 har så mycket mindre spakutslag så det blir knepigare att smyga samt dom 2 extra ton som h8an väger. Han orkar ju t.ex inte trycka ner en hjularm om man bara har kranen ack så lite åt någon sida. Mer vikt i både basmaskin och kranspets nu med stora länken och flerträdsarmar.
Så felet var helt enkelt en ventil men när jag bytte alla så blev det inte heller bra på min maskin. Blev en kompomiss med både gamla och nya ventiler.
Tycker fortfarande min h8 är stötigare i niveleringen än 2004an var hur jag än gör men har väl vant mig vid det här laget.
Förresten pratade jag med en kollega som bytte från h8 med D4 (gamla nivelerings spaken) till h8 med D5 och han tyckte också att den nya var stötigare. Kanske är olika hur man upplever eller olika på maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#296354 Hej,
Kul att du hittat tillbaka Blixxxt!
När vi bytte till 2004:an grövre ventilpar (under hytten, det par som sitter ihop med midjestabsventilen) så blev den mjukare och mer följsam, men framförallt inte trebent!

Något annat som påverkade otroligt mycket var att köra med lägre tryck i däcken. Jag tror jag körde på 2kg sist, Rottne rekommenderar 3kg tror jag. Prövade en gång att pumpa upp till 3kg runt om men jag tyckte den blev i princip okörbar. Minsta sten så stod den och stampade och hoppade.

Visst, den blir lite svampigare vid krankörning med 2kg, men det vande iaf jag mig med fort.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#296507 Japp nu är man tillbaks :)

Ja jag kommer ihåg att när jag bytte alla ventiler till "2004" ventiler så blev den så himla mycket mjukare o goare att köra. Lite "sävligare" i niveleringen.
Angående trycket i däcken så gjorde jag så på 2004an men ville inte släppa ut för mycket på denna då den väger såpass mycket mer. Har iaf kontrollerat att det inte är för mycket vätska i hjulen och har för mig jag har 2.5 kg nu men vore kanske värt att prov släppa ut lite till :)

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296651 Jag har fått iordning nivelleringen på min maskin bytte alla tre ventilerna under hytten dock till orginal. Men vilken skillnad det blev sen. Man vänjer sig fort med att åka på tre hjul. Man får väll önska sig 2004:ans ventiler i julklapp.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

skogsjan695xl  
#296654
blixxxt skrev:Japp nu är man tillbaks :)

Ja jag kommer ihåg att när jag bytte alla ventiler till "2004" ventiler så blev den så himla mycket mjukare o goare att köra. Lite "sävligare" i niveleringen.
Angående trycket i däcken så gjorde jag så på 2004an men ville inte släppa ut för mycket på denna då den väger såpass mycket mer. Har iaf kontrollerat att det inte är för mycket vätska i hjulen och har för mig jag har 2.5 kg nu men vore kanske värt att prov släppa ut lite till :)



2.5 kg. Är inte det väldigt lite? Känns som däcken skulle bli väldigt mjuka och därav kännas gungigare.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

blixxxt  
#296796
skogsjan695xl skrev:
blixxxt skrev:Japp nu är man tillbaks :)

Ja jag kommer ihåg att när jag bytte alla ventiler till "2004" ventiler så blev den så himla mycket mjukare o goare att köra. Lite "sävligare" i niveleringen.
Angående trycket i däcken så gjorde jag så på 2004an men ville inte släppa ut för mycket på denna då den väger såpass mycket mer. Har iaf kontrollerat att det inte är för mycket vätska i hjulen och har för mig jag har 2.5 kg nu men vore kanske värt att prov släppa ut lite till :)



2.5 kg. Är inte det väldigt lite? Känns som däcken skulle bli väldigt mjuka och därav kännas gungigare.


Jo som admin skrev så blir det lite svampigare vid krankörning men mjukare vid förflyttning samt bättre fäste för däcken. 3kg är det som standard i däcken.

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Klingstedt  
#296798 Hej!
Min H8-D5 upplever jag också sämre i stenig terräng vi eftermonterade en potensiometer för att fördela kraften mellan bak och fram hjulen men jag märkte ingen skilland. Ska felsöka diffventilerna nere i midian jag tror inte att det larmet alltid larmar för avbrott som det ska. Men om jag inte upp täcker något ska jag nog höra av mig till Rottne för denna h8an tycker jag är den sämsta jag haft när det gäller att ta sig fram i terrängen ( min 7 i ordningen).

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#296911 Hej,
Ja, är det din 7:e så börjar du känna dem väl och vet hur dom ska bete sig!

Ang lufttryck så tyckte jag att lägre tryck medförde sådana fördelar att man inte tänkte på nackdelarna. Den svajar lite när man hänger ut kranen med lägre tryck, men det är inget man lägger märke till efter ett litet tag enligt mig.

Komforten, men främst framkomligheten ökar mångfalt, speciellt i stenig terräng. Stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

rocky  
#297191 Har ni prövat och lägga på lite ramper på nevileringen och sänka hastigheten på spaken och knapparna till bakhjulen?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

gasnas  
#303473 Kolla diffventilerna för fram och back.Tyckte min var kass när jag bytte bak fick jag en ny maskin.mvh gasnas

Användarvisningsbild

Re: Är Rottne H8 kass i driften

Fredrik Reuter  
#303694 Hej,
Ja, vi drev ju iväg lite här mot nivelleringsfrågor.
Men diffventilerna har inte varit uppe tidigare.
Gasnas: Innan du bytte ventiler var maskinen som när elkabeln hoppar ur en av diffventiler? Alltså typ 0 diff, eller var det något annat symtom?

Avatar Fallback

Re: Är Rottne H8 kass i driften

gasnas  
#304599 Man fick vrida maskinen för att ta sej fram.När man skörde starkt motlut fick man ingen drivkraft på bakre hjulen där de behövs som mest.Det här är en H8 2006.På dem sitter det elventil på främre blocket.Men diffventilerna är lika fram o bak.pris:lite drygt 4000.Bak var lätt att byta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).