finskpinne skrev:munhen skrev:Kedjor som går av i sidolänkar och drivlänkar beror oftast på att dom är felslipade.
Sen finns det givetvis dom som är tillverkade en måndag..
Men till stor del av dom kedjor jag har sett har varit felslipade.
RMHS kedjan är så pass stark att man kan vrida ner trycket lite, har du rätt skärpa så behöver du inte maxa något tryck.
Felslipat och ett högt tryck så säger det pang.
Allting sitter i att du har rätt skärpa, med rätt skärpa så slipper du att svärdet slits fel samt att trycken kan ställas på en behaglig nivå.
En kedja ska skära själv genom trädet, du ska inte behöva tvinga en kedja genom trädet.
Föredrar Carlton kedjor och Iggesund svärd. Stubbsvärd kör jag Iggesund, GB`s sprutsvärd är väldigt bra men inte lika bra som Iggesund.
Håller fullständigt med dig om att man inte ska behöva ha så högt tryck om man har en korrekt slipad kedja. Inte står man ju å lägger på hela kroppstyngden heller när man sågar med motorsågen. När man kollar vissa filmer på skördare på Youtube så ser man ofta att dom har väldigt högt tryck på svärdmatningen, trycket är så högt att kapkontrollen inte hinner med när kedjan har gått genom stammen utan svärdet slår alltid iväg mot stopparen varje gång dom sågar. Och ändå har dom ingen bra hastighet i kapningen, snarare tvärtom. Och dessutom har dom oftast en svart rökpelare ur skorstenen på maskin...
Exakt, en kedja som inte sågar bra orsakar kostnader på körningen och aggregatet.
En sak som jag tror kommer bli hårdare är kedjeskott, idag finns det inga regler vad gäller slipning i drivlänkar som får till följd att kedjan sticker som ett gevär skott.
Det kanske har med att det inte händer så många olyckor, inga som får några efterföljder med arbetsplatsolyckor.
Men jag tror att arbetsmiljöverket kommer uppmärksamma detta längre fram.
Förhoppningsvis inte för att en olycka har inträffat.
Den där lilla kedjan som hänger på svärdet styr ganska så mycket i en chaufförs prestation.
Jag har räknat lite på vad ett kedjebyte kostar, jag har kommit fram till ca 140-190kr/byte.
Då har jag räknat på slipning, paus för byte av kedja samt att föraren tappar sitt tempo.
Räkna där till att du byter kedja för att den inte håller skärpan, då blir det ganska så dyra byten.
Det jag räknat fram som en kostnad för kedjebyte är helt enligt mina egna siffror och det betyder inte att det stämmer, men det är vad jag räknar med.
Skulle vara intressant att höra hur många som har problem med kedjor som får bytas pga skärpan inte håller, hur många kedjor per dag/skift byts för att dom är slöa.
Hur många fub räknar ni med att er slipade kedja ska räcka?
Givetvis är skogen full av sten, så dom kedjorna räknar vi bort.