Skördare

Tips Logmax 750

14 inlägg 6843 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips Logmax 750

Engelthon  
#176925 Jag funderar på att köpa ett Logmax 750 för att köra i grovskog. Nu såg jag att det var ett hiskligt tungt aggregat men då jag har ett Logmax 5000 sedan tidigare tycker jag det vore enkelt att bara häkta dit.

Nu har jag inge erfarenheter kring 750 eller någon annan för den delen så jag får fråga här om det är någon som vill dela med sig av erfarenheter och tips innan jag köper.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips Logmax 750

skogsjan695xl  
#176962 Driftsäkert aggregat som klarar riktigt grov skog utan problem.
Enda nackdelen är väll att det är planetväxlar som är dyra om de går sönder.

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#176966
skogsjan695xl skrev:Driftsäkert aggregat som klarar riktigt grov skog utan problem.
Enda nackdelen är väll att det är planetväxlar som är dyra om de går sönder.


OK! Tycker Logmax överlag är ett bra och driftsäker aggregat. Nu har jag skruvat i mina 5000 så snart kan jag skruva när jag sover.

Vad hade du för maskin och körde med. Såg att vikten låg på 1500-1600kg så det känns tungt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips Logmax 750

skogsjan695xl  
#176971 Jag hade det på en skogsjan 695xl. Men ser man till storlek på agg så tyckte jag ändå ibte det var så tungt.

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#176984 Just nu har jag en Super Eva med EGS kran som var tänkt att kör på egen avverkningar.
Tittar på en Valmet 911 och har vare inne tidigare på en Skogsjan 695 eller en Cat 580. Tyvärr var det lite dåligt med sådana till salu.

Men om du har haft ett sådant på en 695 så bör det fungera på en större maskin utan bekymmer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

erik-250  
#177032 En super Eva med rottne egs kran ? Vore roligt att se en bild på den maskinen! Har en själv men med 170e kranen och sp 551och tycker det är i tyngsta laget. Som sagt vore roligt med en bild :)

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#177172
erik-250 skrev:En super Eva med rottne egs kran ? Vore roligt att se en bild på den maskinen! Har en själv men med 170e kranen och sp 551och tycker det är i tyngsta laget. Som sagt vore roligt med en bild :)


Nu vet jag inte vad rottne har men detta ska vara en Mowi EGS. Ärligt talat vet jag inte skillnaden. Du får berätta så ska jag ta kort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177216 EGS Står väll bara för EnGreppsSkördare tror jag

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

erik-250  
#177279 Okej, jo men sån kran har jag sett på evor. Det var nog jag som misstrdattade det hela. Tänkte bara på att rottne kallade sina engreppsskördare för ex rapid egs och då tänkte jag på att de kanske var en sån kran.

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#177293
Mr-Hemek skrev:EGS Står väll bara för EnGreppsSkördare tror jag


Ja ha då vet man det :lol:

Vad jag tror är att kranen kommer från en SRG maskin men det är bara spekulationer. I vart fall funderar det men i övrigt är maskinen rätt sliten och behöver en del kärlek för att fungera tillfredsställande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177336 Men ett 750 måste väl vara alldeles för tungt att hänga på en EVA eller 911 ?

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#177342
ICE skrev:Men ett 750 måste väl vara alldeles för tungt att hänga på en EVA eller 911 ?


Eva funkar det inte på det är jag rätt säker på. Men en 911 bör det funka på även om det väger 1600kg.

Läste att 5000 finns med 75cm kapning i option. Vad som skiljer mellan en vanlig 5000 och den med 75 kap vet jag inte men det kanske finns någon som vill berätta för det skulle vara intressant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips Logmax 750

skogsjan695xl  
#177391
Engelthon skrev:
ICE skrev:Men ett 750 måste väl vara alldeles för tungt att hänga på en EVA eller 911 ?


Eva funkar det inte på det är jag rätt säker på. Men en 911 bör det funka på även om det väger 1600kg.

Läste att 5000 finns med 75cm kapning i option. Vad som skiljer mellan en vanlig 5000 och den med 75 kap vet jag inte men det kanske finns någon som vill berätta för det skulle vara intressant.


Det är troligen så att det går sätte 75cm svärd på den. Man får nog inte agg att öppna mer än det redan gör.

Avatar Fallback

Re: Tips Logmax 750

Engelthon  
#177398 Jag har nog den tanken, men varför skriver man då att option är 75cm i rot kap?
Ska maila Logmax och fråga för jag är nyfiken vad detta är för nått.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).