Skördare

E-skördare - Dödsfälla?

125 inlägg 44732 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

skogsjan695xl  
#176562
JD 2006 skrev:Sitter å tänker på lite olika maskiner och kan inte i mitt huvud komma fram till
en maskin där man har nödutgång riktad mot motorrummet?

Känns ju som det är ditåt man helst inte vill :???:



Valmet och ecolog har också nödutgången bakåt. Så det blir också mot motorhuven beroende på uppställ.

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

Thunborg  
#176576 Jag kan bara säga som Ecolog ägare ! brinner motordelen och dörren är blockerad , och du som förare ska nyttja nödutgången (bakrutan) Be till högre makter !!! rutan öppnas i underkant och är skit tung..... man blir nog både korthårig och välgrillad innan man ramlar ner i midjan ......

Så år det någon maskintillverkare som har en vettig nödutgång på skördarna med snurrhytt ?

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

masterchief  
#176590 Rottnes skördarhytt. Ska mycket till att bägge dörrarna är blockerade.

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176591 Ponsse har sin nödutgång på höger framruta

   TS
Avatar Fallback

Re: E-skördare - Dödsfälla?

JD 2006  
#176624 Ja alltså lösningar finns faktiskt.....fråga om vilja tror jag.

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

Thunborg  
#176662
huggarn82 skrev:Ponsse har sin nödutgång på höger framruta


Snurrhytt :surp: :?: :roll:

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

Thunborg  
#176663
masterchief skrev:Rottnes skördarhytt. Ska mycket till att bägge dörrarna är blockerade.



:-bd ^:)^

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176664
Thunborg skrev:
huggarn82 skrev:Ponsse har sin nödutgång på höger framruta


Snurrhytt :surp: :?: :roll:


Old school som på mastern :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

finskpinne  
#176709
Thunborg skrev:
huggarn82 skrev:Ponsse har sin nödutgång på höger framruta


Snurrhytt :surp: :?: :roll:


Om alternativena är att ha antingen fast hytt eller en dödsfälla så tror jag att jag behåller min gamla Ponsse och fortsätter vrida på skallen. :wink: :mrgreen:

Den har dessutom en till nödutgång, takluckan. Vad är det som hindrar JD från att ha en nödutgång på den högra sidan av hytten?? Hade dom inte det på dom äldre modellerna?? Har dom monterat nån utrustning på den högra sidan av hytten som gör det omöjligt att använda den sidan som nödutgång??

Avatar Fallback

Re: E-skördare - Dödsfälla?

matgor  
#176791 E modellernas hytter är inte bara en dödsfälla pga nödutgångar även framrutan är i sämsta laget.
En jag känner körde grot anpassat och fick av nån anledning ett litet massa träd mot rutan.Han fick stop på matningen strax innan rutan men aggregatet gungade och stocken for igenom rutan och in i skärmen.
John deere tystade ned det hela och gjorde inte så stor sak av det som jag kände det. Vad hade hänt om han inte hunnit stanna i tid tro?

Avatar Fallback

Re: E-skördare - Dödsfälla?

M.F  
#176792 I Norge var det en som fikk en driv lenk inn gjenom front ruta traf braket til datan og ble liggene på gulvet

Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176794 E seriens rutor är ett jävla skämt, lätt för o bli repiga o få skavanker. Lexan rutan på 1070D va i bättre skick på 15000 timmar än vad den är på 1170 efter 7500 timmar byte känns inte direkt aktuellt då framrutan kostar 50000,
Senast redigerad av huggarn82 lör 02 jun 2012, 13:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-skördare - Dödsfälla?

finskpinne  
#176804
huggarn82 skrev:E seriens rutor är ett jävla skämt, lätt för o bli repiga o få skavanker. Lexan rutan på 1070D va i bättre skick på 150000 timmar än vad den är på 1170 efter 7500 timmar byte känns inte direkt aktuellt då framrutan kostar 50000,


Prova en sån här ruta. Är många grävmaskinsentreprenörer som har övergått till dessa här i trakten. Det finns dessutom en repskyddsfilm att köpa till dessa, då behöver man inte byta ut hela rutan ifall den blir repig utan man byter bara ut filmen. Den första filmen på hemsidan visar hur stark skyddsfilmen är...

http://www.hammerglass.se/fordon.html

Avatar Fallback

Re: E-skördare - Dödsfälla?

Herr Krånglin  
#176836
huggarn82 skrev:E seriens rutor är ett jävla skämt, lätt för o bli repiga o få skavanker. Lexan rutan på 1070D va i bättre skick på 15000 timmar än vad den är på 1170 efter 7500 timmar byte känns inte direkt aktuellt då framrutan kostar 50000,



Äsch du kör ju åt sca så det är ju lugnt :^o

Avatar Fallback

Re: E-skördare - Dödsfälla?

novis??  
#177516 är det klart nu att skruva tillbak gallringsrampen?? på storasmaskiner??i dag vart jag ännumera ensam på företaget om att gilla jonhdeere tilltrots elepantkingen började dyngafram virke så nu 3 mot en

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).