Sida 1 av 1

kör ni med band eller kedjor?

Postat: ons 24 okt 2007, 02:05
av tullan
Ni som kör "mellanskördare" typ 911, 1270 etc har ni band eller kedjor på dom. 600 eller 700 hjul? Med en sån maskin kan det ju bli både gallring och slutavv, är dom smidigare med kedjor då kanske? Men samtidigt stadigare med band?

Fick låna en 901.3 med långkran en dag som det satt 700 hjul på med band. Den hade ej vätska i hjulen men var ruskigt stabil! Dock borde den bli mer osmidig att svänga med i en gallring plus mer risk för boggires som valmetmaskiner kan lida av?

Kom gärna med synpunkter på för och nackdelar!

Postat: ons 24 okt 2007, 03:11
av Engstrand
Har det varit problem med boggieras på skördare också då? Känns som att det borde vara skotarna som lider av det i sånafall.
Helt klart blir de väl osmidigare att svänga. Men många kör väl med både och,beroende på mark. Är ju kanon om man ska köra lågmarker samt om det är stenigt.

Postat: ons 24 okt 2007, 06:08
av masterchief
Jag kör med kedjor och 700hjul på 5005an :wink:
Inte mycket att välja på om man inta ska ha hjulband, men jag tycker de bygger förmycket bredd samt maskinen blir omöjlig att flytta på belagd väg. Maskinen mäter 2.90 idag utan kedjor.

Postat: ons 24 okt 2007, 08:49
av tullan
nä läs vad jag skrev igen =) inte boggiras....utan boggiRES....alltså att dom vill "stegra" å resa sig när man klättrar. En boggi rasar aldrig på en valmet...

Postat: ons 24 okt 2007, 09:15
av Ellingsson
på våran 1070 har vi kedjor på alla däcken,vi gallrar mest och jag tror det är 600 däck på de,den är helt otrolig på att klättra

Postat: ons 24 okt 2007, 15:04
av Engstrand
Oj,lär nog skaffa glasögon,är ju viss skillnad på boggieres och ras :oops:
En timberjack reser aldrig boggien. :D

tullan skrev:nä läs vad jag skrev igen =) inte boggiras....utan boggiRES....alltså att dom vill "stegra" å resa sig när man klättrar. En boggi rasar aldrig på en valmet...

Postat: ons 24 okt 2007, 16:11
av Niklas H20
vi har ju alltid band o kjedjor på H20.. ska man välja föredra jag ändå banden för jag tycker det går fotare att lägga på dom. kan ju bero på kanske att jag inte lägger av o på kjedjor ofta..
i gallring så föredra jag band där oxå för att man står atdigare o ökar produktionen då.. sen får man lägre marktryck oxå o det är ju inte fel i gallring

Postat: ons 24 okt 2007, 17:23
av Jaskar
^
^
Nä, en Timberjack reser verkligen inte boggien. Däremot arslet... Vår nya 1470 (-07) är väldigt mycket mer framtung än den gamla (-02). I början när jag var ovan maskin stod jag i nedförslut och tog en hyfsad gran. När jag skulle dra den till mig hände inget. "Vafan, skulle inte den här kranen vara snorigt stark" och "jävla försäljarsnack" tänkte jag lite irriterat. Tills jag upptäckte att baken stog rätt upp i vädret... :P
Framtyngden är nog den allra största nackdelen med maskin, den styr riktigt dåligt när man backar utan kedjor på. Men det är väl priset man får betala för att ha en sån konstruktion på kranen.
På ämnet; vi kör oskott om det går, annars band. Kedjorna drar vi på inför vintern, när man inte riskerar att skada asfalten. Hjular mycket, som sagt.

Postat: ons 24 okt 2007, 17:33
av Engstrand
Har ni vätskefyllda hjul?
De e ju som sagt en hel del mer järn i den nya kranen,så de blir nåt kilo till. Men de e en sjujäkla maskin att gå på lågmarker lär ja säga!

Jaskar skrev:^
^
Nä, en Timberjack reser verkligen inte boggien. Däremot arslet... Vår nya 1470 (-07) är väldigt mycket mer framtung än den gamla (-02). I början när jag var ovan maskin stod jag i nedförslut och tog en hyfsad gran. När jag skulle dra den till mig hände inget. "Vafan, skulle inte den här kranen vara snorigt stark" och "jävla försäljarsnack" tänkte jag lite irriterat. Tills jag upptäckte att baken stog rätt upp i vädret... :P
Framtyngden är nog den allra största nackdelen med maskin, den styr riktigt dåligt när man backar utan kedjor på. Men det är väl priset man får betala för att ha en sån konstruktion på kranen.
På ämnet; vi kör oskott om det går, annars band. Kedjorna drar vi på inför vintern, när man inte riskerar att skada asfalten. Hjular mycket, som sagt.

Postat: ons 24 okt 2007, 17:38
av Jaskar
Nej, vi har inte det, har haft funderingar på det, men är lite rädda den ska bli tung och trög när vi flyttar på väg. Den är ju inte så överdrivet pigg som den är på högväxeln. Har vagn med band, kedjor, reservdelar och en King Cab på som hänger efter och slöar ner. Har ni vätska i? Är det stor skillnad?

Postat: ons 24 okt 2007, 20:14
av Engstrand
Vi har inte heller vätska,har blivit avrådda att ha det. Blir så tung endå om man ska åka på dunderbyggen,sen tycker jag den är stadig endå så de räcker till.
Är några här som har det i alla hjul,den rubbar sig inte en millimeter oavsätt hur man gör me kranen.
Hur lång kran har ni på eran?

Jaskar skrev:Nej, vi har inte det, har haft funderingar på det, men är lite rädda den ska bli tung och trög när vi flyttar på väg. Den är ju inte så överdrivet pigg som den är på högväxeln. Har vagn med band, kedjor, reservdelar och en King Cab på som hänger efter och slöar ner. Har ni vätska i? Är det stor skillnad?

Postat: ons 24 okt 2007, 20:59
av Ellingsson
Niklas H20 skrev:vi har ju alltid band o kjedjor på H20.. ska man välja föredra jag ändå banden för jag tycker det går fotare att lägga på dom. kan ju bero på kanske att jag inte lägger av o på kjedjor ofta..
i gallring så föredra jag band där oxå för att man står atdigare o ökar produktionen då.. sen får man lägre marktryck oxå o det är ju inte fel i gallring


va menar du med att det är bättre med band i gallring? för att du brukar köra på lång kran eller?

Postat: tor 25 okt 2007, 00:44
av tullan
Vi kommer att köra mest gallring med maskinen när den kommer (911.3 med långkran) så man vill ju verkligen att den ska vara så stabil som möjligt. Dock så har de valmet jag provat varit jäkligt stabila utan vätska i hjulen. Men med 600 hjul och kedjor kanske den blir lite vinglig på lång kran? 700 hjul är ett alternativ då vägbredden inte är så noga men det känns lite väl med så brett. Sen kan det vara en hel del snö här på vintern oxå.

Det jag hört om dom olika maskinerna är att valmetarna är något sämre att klättre än tex timberjack där det är brant pga kranens placering, frågan är om den blir bättre eller sämre med band. Man vill ju samtidigt ha smidigheten i gallringen..... men det är väl en kompromiss som med allt annat :) är den bättre i snö-blir den sämre i blöt mark. Är den smidigare-blir den vingligare osv....inte lätt...

Postat: tor 25 okt 2007, 01:17
av Valmet Anders
tullan skrev:Vi kommer att köra mest gallring med maskinen när den kommer (911.3 med långkran) så man vill ju verkligen att den ska vara så stabil som möjligt. Dock så har de valmet jag provat varit jäkligt stabila utan vätska i hjulen. Men med 600 hjul och kedjor kanske den blir lite vinglig på lång kran? 700 hjul är ett alternativ då vägbredden inte är så noga men det känns lite väl med så brett. Sen kan det vara en hel del snö här på vintern oxå.

Det jag hört om dom olika maskinerna är att valmetarna är något sämre att klättre än tex timberjack där det är brant pga kranens placering, frågan är om den blir bättre eller sämre med band. Man vill ju samtidigt ha smidigheten i gallringen..... men det är väl en kompromiss som med allt annat :) är den bättre i snö-blir den sämre i blöt mark. Är den smidigare-blir den vingligare osv....inte lätt...

Hallå Sveg!
Har prövat både med och utan band, och med kedjor på bakre boggiehjulen har en 911.1 med crh 18,11 meters 700 hjul på boggien och 600 på baken, och det gallring som jag kört så är den ruskigt stabil med banden, men klart smidigare med kedjorna, framhjulen glider liksom på underlaget och framkomligheten mkt bra med bara kedjorna som var OFA Protec, har vätska i alla hjul

Postat: tor 25 okt 2007, 16:22
av Niklas H20
acke skrev:
Niklas H20 skrev:vi har ju alltid band o kjedjor på H20.. ska man välja föredra jag ändå banden för jag tycker det går fotare att lägga på dom. kan ju bero på kanske att jag inte lägger av o på kjedjor ofta..
i gallring så föredra jag band där oxå för att man står atdigare o ökar produktionen då.. sen får man lägre marktryck oxå o det är ju inte fel i gallring


va menar du med att det är bättre med band i gallring? för att du brukar köra på lång kran eller?

jag menar precis som jag skrev. att man står stadigare och gör man det så ökat ju produktinen. sen får man ju lägre m,arktryck när man har band för dom fördelar ju ut vikten mycket mer än vad vanliga hjul gör.. doc är dom ju jlupigare att svänga med.. inte bra när man gör mycket instick.. hoppas du fick svar på din fråga..(ja det var lång kran jag körde när jag gallrade 11.3m)