Skördare

Ponsse H53 sågkedjedrev.

3 inlägg 3501 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse H53 sågkedjedrev.

Coffab  
#163656 Tjena!

Inga fler som kör me ponsse H53 aggregatet?
Har kört de i några månader på våran Dual nu och de har funkat riktigt bra!
Enda problemet är sågkedjedrevet.. Har upplevt de som att de greppar kedjan dåligt så den sliter ut kedjan invändigt.. Sen priset! 2500+moms....
Vilket skämt.. Sen så går det inte att vända drevet heller som på tex. LM...
Är de nån mer som upplevt detta som ett problem?
Funderar på om man skulle svarvat till nån spacer så man kan använda ett drev som är vändbart.. Sen kanske en dum fråga men varför är yttre ringen på drevet löstagbar? Den sitter typ fast i 13 insex skruvar..

Med vänlig hälsning,
Christopher



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse H53 sågkedjedrev.

Kse  
#163661 Har du ett sånt där svampformat drev?
IMG_2905.JPG

Kör med H73 men sist när jag bestälde drev från Ponsse så frågade dom om om jag hade den dyrare varianten för 2500:- så den finns tydligen till H73 oxå.
Således borde det nog gå att köra med vanliga drev på H53 tycker man eller iaf med en lättare ombyggnad, men kolla med din Ponsse verkstad så får du säkert svar.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H53 sågkedjedrev.

finskpinne  
#163720 Du måste ha den dyra svampmodellen när du har automatisk kedjesträckare. Jag har ett H53 som ligger bakom garaget och på det aggragatet hade jag den modellen. Att den yttre ringen är löstagbar är nog bara för att det skall vara lättare att tillverka drevet när dom ska fräsa spåren i det. Jag tyckte att det höll skitdåligt eftersom det var så jättemånga bulthål i det, sprack sönder för mig mitt i ett bulthål. Jag tycker personligen att detta system bara är skit, är dyrt att underhålla eftersom det inte håller och inte heller går att svänga. Sedan nöter det kedjorna otroligt mycket, och jag tycker att det skadar drivlänkarna när kedjan hoppar av. Och dessutom tyckte jag inte att den modellen på kedjesträckare fungerade speciellt bra när man körde energiskog med mycket klent, man fick nog gå ut och sätta på kedjan ofta även om man hade den automatiska sträckaren. Detta beror på vissa tillfälliga tryckfall i Ponsses hydraulsystem vid sågning. Sedan om kedjan kläms fast mellan stammen och stubben så spänns kedjan så pass hårt att noshjulet på svärdet tar stryk. 😈

Kör idag med Kesla utan kedjesträckare och kan köra flera dagar i sträck utan kedjehopp. Det beror på placeringen av sågen. Har då ett universal drivhjul som går att svänga och kostar en bråkdel av ponsses svamp.

Du skrev att du tycker att H53 har fungerat bra, vad jämför du med då?? Jag har då inte mycket gott att säga om 53an, som sagt så har jag ett liggandes. Det är fritt fram att komma och hämta det om nån vill, det är komplett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).