Skördare

skördare

15 inlägg 7593 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

skördare

Ezzelino  
#12208 hej jag kör vimek dagligen och har nyss kommit hem från en resa till tjeckien där vi har haft demo körningar ca 8 st. stort intresse där. och två visningar i polen.. maksin har sålts i sverige i ca 15 ex och många under produktion den ligger i pris ca 1.2 milj..



   TS
Användarvisningsbild
Christer j  
#12212 Jag begriper inte riktigt varför denna maskin kostar 1.2 mille??Inga märkvärdiga komponenter tycker jag.

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#12235 Man får mycket maskin för dom pengarna..

finns det någon annan maskin som kostar så "lite" pengar ny??????

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#12237 Har det gjorts någon utvärdering på hur ekonomin är Vimek kontra Rottne H8.
De är lite i samma segment. Frågan är om kapaciteten är tillräckligt hög för att kunna konkurera ekonomiskt. Sedan måste man väga in saker som förarmiljö också, sist jag kikade på 404an så gick det inte att få AC som tillval.
Intressant maskin dock som säkert har sin nisch.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12238 Är skeptisk till att man kommer upp i närheten av kapaciteten på en H8. Såg nån film på en såndär,gick ju inte utav sjuttan direkt. Är nog inte mycket att komma med på lite grövre skog heller.

Användarvisningsbild
masterchief  
#12239 Nu behöver man inte ha samma kapacitet som en H8, skiljer över en miljon i nypris. Mest intresserad om det gjorts någon oberoende beräkning...
Sedan kan man ju ta frågeställningen längre och jämföra med en beggad 2004 också, men det lämnar mycket åt slumpen pga det varierande skicket på begagnatmaskinerna.

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12241 Jag tror inte att vimek skördaren håller. jag vet ju hur mycket man fick förstärka FMG 0470 lillebror inann de gick att komma ut i skogen med dessa. FMG 0470 har också ett aggregat som väger ca: 300kg och rotskär på 30cm, den är ändå grövre i midja och ramar än vimek 404. Problemet med FMG 0470 är att de var för klent byggda, vilket jag tror vimek är också. Ska man ha någon beståndsgående skördare så är det rottne eller SAMPO. :D

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12281 Hej,
Jag tycker det är intressant med Vimeks satsning, det ska bli spännande att följa med i denna utveckling.
Jag har läst någon avhandling (eller vad det kallas) ang 404 i ungskogsröjning. Där jämfördes den med Rottne 2004 (och 606 med Gremo 950). Ska ta och leta upp denna info så kan jag kanske återkomma.

Ezzelino:
Hur kör ni era gallringar med Vimekgruppen idag? Är det bara sekundärt och då helt fritt från bas- och stickvägar?
Det som jag kan ställa mig frågande till är hur man orkar med att skota med 606 på en större gallring med en eller flera km mellan änden på skiftet och avlägget, detta då med tanke på lastarean på skotarvagnen (1,5m2)?

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#12287 vi kör stickvägs löst så inga 4 meters gator i skogen utan försöker hålla oss på ca 2-2.20 m lagom så att skotaren kommer imellan. vi kör för booforssjö och dom vill ha oss i första gallring som håller medelstam 0.4 0.5 i den skogen ligger jag på ca 4 fub i timmen .. Jag själv kör ju inte skotaren på heltid men hoppar in i bland och hjälper till när han inte hinner med. vi har mycket jobb hos privata skogs ägare oxå som inte vill ha in stora maskiner som tar upp gator utan dom vill spara skog tills nästa gallring.

Till maskinen och komfort tyvärr så är det ju ingen ac i den men det har
jag tjatat så mycket på dom nu att dom har förståt att det är ett måste!!! dom håller även på att utveckla komforten mer .. Jag kör ju maskine på heltid ca 9-10 tim om dagen och har nu kör den här maskien i ca 1 år och har inga krämper osv utan trivs med maskinen.

Jag körde tidigare en steber eller tigercat som dom kallas nu med 9 m kran med logmax3000 agr. Tycker själv att jag får mer gjort nu tanke på att jag hela tiden är så nära träden ..

fler frågor svarar gärna mvh marcus :lol:

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12290 kan du kan köra träd med en medelstam på 0.4-0.5? du måste skrivit en nolla för lite va? 0,04-0,05 låter lite mer troligt :roll:

Användarvisningsbild
masterchief  
#12306 Kör ni på timme eller kubik?
Om det är kubik, får man ställa frågan vad ni har för 0,05?
Borde merbetalas iom det är stickvägslöst.

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#12320 jag menar 0,04 eller 0.05 vi kör på kubik

   TS
Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#12479 Hej,
Skrev ju tidigare om att jag läst om Vimek vs. 2004.
Det var inte lätt att hitta igen, men jag tror det är denna:

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000011 ... 004-12.pdf

Kollade som snabbast i denna men inköpspriser odyl stämmer inte pga att den skrevs -04. Kan kanske ge nåt iaf för den som är intresserad.

Denna hittade jag i samma veva, ingen munter läsning ang bioenergiröjning, känns som det är saker som inte riktigt stämmer i denna(?):

http://ex-epsilon.slu.se/archive/000015 ... rt_166.pdf

MvH Fredrik

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12493 Tror inte att en skördare eller skotare är anpassad till att ha i en röjningsskog. Till detta skall det vara nåt som är uppbyggt efter den sortens skog. Jag kommer då inte att överge röjsåget för de här koncepten. Det måste ju vara smidigare än dessa maskiner om man skall snirkla runt i röjning. Jag skulle ju självklart vilja att någon skulle komma på ett bra koncept för röjning men de maskinella metoder som finns nu känns bara slött
Tror nog inte att många av de jag röjer åt skulle vilja ha en maskin i röjning pga av stamvalet. Sen finns ju den maskinen som stråkröjer kör ner allt i en korridor. Det är ju inte så röjning skall utföras för man skall ju utnyttja markens produktions förmåga till max.

Användarvisningsbild
Ezzelino  
#12500 Jag har bara kört med röj agr i ledningsgator med våran förra 404 tror inte ett dugg på det..

Men inte med den här nya då e det bra gallring som gäller...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).