Skördare

komatsu eller ecolog 560

17 inlägg 12965 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

komatsu eller ecolog 560

ulvkälla  
#155724 Några synpunkter för och nackdelar mellan dessa maskiner
911 eller 560 eller tx kör både stutavv och gallring.



   TS
Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

snubblaren  
#155739 Lätt en 560 så du har en kran som orkar med lite :) Och så får du pendelarmar så hela maskin är rak istället för bara hytten :)

Användarvisningsbild

Re: komatsu eller ecolog 560

masterchief  
#155752 Du sitter rakare i en röd än i en ecolog om det är släntigt..

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

snubblaren  
#155753 Ja där känns det som en miss på eco log man kan sitta rakt åt sidan i mycket brantare terräng än i rakt fram känns lite dumt eftersom skotaren är ju inte så glad då man åkt på rejält skrå...

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

Herr Krånglin  
#155872 Ska du ha komatsu blir det en mer sak att lagerhålla .
Adblue dunkar

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

snubblaren  
#155876 Har inte eco log också börjat med adblue till motorerna?

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

tantgron  
#155941 Jag tror att rent komfortmässigt och produktionsmässigt så är dessa likvärdiga (har dock bara erfarenhet av Valmet/Komatsu).

Men en sak tycker jag att du ska kolla upp om du går i köpatankar; och det är reservdelspriserna.
Ingen är väl billig på reservdelar, men tycker personligen att det har farit iväg lite väl för Komatsu på seanste.

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

Herr Krånglin  
#156114 Undra vad det är för pris skillnad mellan tx o 560
Komatsu är lite luddiga med sitt pris på 931:an prutade de 800 000 på listpriset

Förklaringen var att det fanns länder där man var villiga att b
etala 4.5 milj för en maskin i basutförande.
Undra vad de ägarna i de länderna skulle säga om de visste hur det går till här.
De kanske iof vet om det men bryr sig inte
.
Gör ecolog lika?

Användarvisningsbild

Re: komatsu eller ecolog 560

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156118 När vi var i bytestagen i våras så skillde det inte mer än 150000 mellan TX´n och 560ín om jag inte mínns helt fel, men ändå blev det en Grön ;)

Tycker att Eco-log är jävulskt fina maskiner bra sikt runt om maskinen iom smal hytt och låga fönsterlinjer, Tycker att Valmet´s hytt är ett bakåtsteg jämfört med den "gamla" man såg varken boggien eller nått bakåt något som jag då vill göra särskilt vill göra när man håller på å gallrar

En 560 med ett H414 det vore melodin det :D för i mina ögon är L 5000 för litet och L 6000 e för stort!

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

Herr Krånglin  
#156607 Hur är ecolog i djupsnö ??
Nån som vet ??

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

snubblaren  
#156611 1,3 meters markfrigång räcker väl :)

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

Herr Krånglin  
#156618 Jag kör på branta marker med mycket snö och dålig bärighet under .
Och är det som en del säger att de har en förmåga att gräva ner sig bak blir det jobbigt.

Användarvisningsbild

Re: komatsu eller ecolog 560

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156817
Herr Krånglin skrev:Jag kör på branta marker med mycket snö och dålig bärighet under .
Och är det som en del säger att de har en förmåga att gräva ner sig bak blir det jobbigt.

Det är en tendens bland alla 6 hjuliga skördare när det börjar bli brant, skulle va roligt att få testa en 8 hjuling:)

Användarvisningsbild

Re: komatsu eller ecolog 560

masterchief  
#156819 Hjulmotordrift har alltid sina begränsningar när man bäst behöver den.

Avatar Fallback

Re: komatsu eller ecolog 560

Red Power  
#167816 Hur gick det i ditt val? Finns vissa fördelar som nye synts i diskussionen. Visst kan det vara lite pyssel att ta med lite vätska till maskinen. Men egentligen vad gör en dunk till då vi redan hanterar div oljor, två olika färger etc. Som sagt fördelar, vad sägs om att reducera bränsleförbrukningen med 15-20%. blir en del pengar och säkert åtråvärda maskiner på beg-marknaden ;-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).