Skördare

Valmet 901.3 problem med arbetshydraulik

4 inlägg 3925 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901.3 problem med arbetshydraulik

wrytter  
#154570 Hej

Förra arbetsgivaren har problem med en 901.3 -03a. När hydrauloljan når en temperatur på 45 grader så börjar maskinen att "rycka" på arbetshydrauliken. Som t.ex kransvängen är värst, går som den ska varpå den sedan som "hugger fast" för ett ögonblick, sedan går den som den ska en sekund varpå den "hugger fast" igen och så fortsätter det hela tiden. Samma fenomen på övriga kranfunktioner med kransvängen var visst värst, och absolut värst om man kör matarvalsarna samtidigt som man svänger. Pumpen för arbetshydrauliken är bytt för max 1000h sedan så tyck inte nått borde kunna fela i den. Skördaren har väl dryga 17000h på nacken fast är i övrigt i ett väldigt bra skick, han blir bara så less när det jävlas på detta sätt, och valmet här uppe i västernorrland verkar inte kunna få till det heller.
Någon här på forumet som har haft samma problem eller dylikt? Första tanken är ju att det är någon slide som ligger och jävlas men jag tycker valmet borde ha kikat det redan då de varit ut x antal ggr.
Väldigt tacksam för svar :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901.3 problem med arbetshydraulik

Botvig  
#154571 Hej Wrytter !
Är ej insatt i just den modellen.
Men det låter som ett oljeproblem(luftblåsor)
Har du tillräckligt med olja i tanken så att pumpen inte skummar oljan.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901.3 problem med arbetshydraulik

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154585 Kolla skyttelventilerna i LS systemet, sitter nåra mellan de olika ventilpaketen o pumpen.. små rackare som kan se hela ut, men jag hade en liiiten spricka i sätet (funkar som backventiler) som räckte.. (Detta hade inte hänt enl. Valmetmek tidigare härnere heller...)

Men sen vetja att bara för att pumpen e ny så e de inte säkert den funkar till 100% - regulatorn till LS var kass på min nya pump, det blev byte direkt!

Annars hade jag ett problem för länge sen:
en ändlägesstopp i vippcylindern hade gängat upp sej, och låg lös i cylinderröret..
Den blev klämd ibland och tappade små järnbitar, som gjorde att sliden till vippen fick stryk..

Detta är på en 911.3 -04

Avatar Fallback

Re: Valmet 901.3 problem med arbetshydraulik

wrytter  
#154827 Pratade med karln idag och de hade visst fått till det. fått ut någon valmet mekaniker ifrån junsele, sollefteå kommun, torgny hette han visst, som var en jävel på att meka och hittade felet.
Nu kommer jag fasiken inte ihåg vad han sa men var något styrtryck eller vad det nu hette som var för lågt ställd. Sedan var det någon ventil efter ventilpaketet som inte gjorde som den vart tillsagd, kanske det var skyttelventilen? Hakade upp sig för en halvsekund varpå den senare släpte igenom i en nån sekund.
Han var iaf tacksam för hjälpen för jag mailade era svar till honom.

Väl mött där ute i skogen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).