Skördare

Grotanpassning med skördare

69 inlägg 24438 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#159812 Det är skogsvårdslagen 30 § som styr.
Ca 20 % avverkningsrester ska lämnas vid grot-uttag.
I slutändan är det ju en subjektiv bedömning man gör.
Jag var på en utbildning som hade en föreläsare från Skogforsk, han hävdade att det var minst 20% kvar när hygget såg rent ut.
Efter den utbildningen fick vi problem med uppdragsgivaren som tyckte att vi skulle köra fram ris från överkörda högar med.
I direktiven vi hade på Naturbränsle stog det att bottenvarvet av högarna skulle lämnas.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159826 Jo de kör på timpenning då. Blir ju billigare för bolaget endå när de slipper ta dit en grotskotare åxå.
Entreprenören slipper ju byta grip åxå när det inte gör nåt om de följer med lite föroreningar..

Mäki skrev:
Engstrand skrev:Händer på mindre objekt att slutavverkningsgrupperna kör fram riset när de är färdiga med virket. Slipper de kostnad att ta dit en skotare enbart för groten.


Får dom köra på timersättning då?
Jag menar du får så liten volym på en vanlig skotare
så det går ju inte ihop att köra för m3 taxa.
Annars är det ju smart speciellt om det är små objekt.
Kör man ut grotet medan det fortfarande är grönt så måste det lämna mera ris kvar på hygget enligt certifiering.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#159876 De händer även här i kring att virkes skotarn får köra ut riset oxå när dom ändå e på plats på olika hyggen som e runt 1 hektar då de inte lönar sig alls för oss att köra så små hyggen iaf.
Alla som kör endast grot vet om att en viss % skall lämnas kvar på hygget. sen finns de även markägare som blir vansiniga på de men vi måste ju följa våra regler som vi har för att få fortsätta

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#159918
Tosca skrev:Det är skogsvårdslagen 30 § som styr.
Ca 20 % avverkningsrester ska lämnas vid grot-uttag.
I slutändan är det ju en subjektiv bedömning man gör.
Jag var på en utbildning som hade en föreläsare från Skogforsk, han hävdade att det var minst 20% kvar när hygget såg rent ut.
Efter den utbildningen fick vi problem med uppdragsgivaren som tyckte att vi skulle köra fram ris från överkörda högar med.
I direktiven vi hade på Naturbränsle stog det att bottenvarvet av högarna skulle lämnas.


I och med alla paragrafer som du nämner hela tiden visar mer att du e en teoretiker än att du ska sitta i maskin egentligen

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

grotförare  
#159949 de blir inte alltigt billigare för bolagen att köra ut riset med virkes skotarn då han har får med sig mycket mindre ris på lassen än en så kallad risskotare(risrede) plus att virkes skotarn kör på timpenning å risskotarn kör på ett fast kubik/fub priser, oftas blir då så pass mycket dyrare med virkes skotaren så att de lönar sig att ta dit en risskotare å betala en till flytt dit.

å angående köra ihop riset med vanlig grip ska va strängt förbjudet.
å vad jag vet så brukar bolagen få lite sämre betalt för flisen om de är mer föroreningar som de oftas är när flisen är flisad med en kross då värmeverken brukar får mer slagg produkter i pannan i dom fallen.

så jag tror inte alltigt att de blir nån större vinster för bolagen att låta virkes skotarn köra fram groten.


Engstrand skrev:Jo de kör på timpenning då. Blir ju billigare för bolaget endå när de slipper ta dit en grotskotare åxå.
Entreprenören slipper ju byta grip åxå när det inte gör nåt om de följer med lite föroreningar..

Mäki skrev:
Engstrand skrev:Händer på mindre objekt att slutavverkningsgrupperna kör fram riset när de är färdiga med virket. Slipper de kostnad att ta dit en skotare enbart för groten.


Får dom köra på timersättning då?
Jag menar du får så liten volym på en vanlig skotare
så det går ju inte ihop att köra för m3 taxa.
Annars är det ju smart speciellt om det är små objekt.
Kör man ut grotet medan det fortfarande är grönt så måste det lämna mera ris kvar på hygget enligt certifiering.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#159957
Goofy skrev:I och med alla paragrafer som du nämner hela tiden visar mer att du e en teoretiker än att du ska sitta i maskin egentligen

Såvitt jag vet var det den första paragrafen jag har nämnt, enda anledningen till att jag kände till den var att jag skickade en fråga till Skogsstyrelsen och frågade hur mycket det måste lämnas på hygget.
Anledningen till den frågan var att uppdragsgivaren tyckte jag lämnade för mycket kvar, det var några markägare som klagat på det.
För att ha lite mer fakta bakom ryggen frågade jag på deras hemsida och fick svar från en som jobbade med lagar och sånt.
Kompromissen uppdragsgivaren kom på var att jag skulle ta med nedkört och ris med marklyft från virkesskotaren istället.
Lite mossa kunde ju inte skada, att sedan det följt med lite jord och grus är ju inte lika lätt att se...

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159964 I detta fall är det ju samma bolag hela vägen. Grot-transport-krossning-eldning.. Så de ser nog lite på "helheten".
Groten kommer att köras in med lastbil för lagring. Sen blir de krossningen med en fast kross i närheten av värmeverket...
840n som de kör med här borde väl inte lasta så mycket mer än 1710/890. :)

[quote="grotförare"]de blir inte alltigt billigare för bolagen att köra ut riset med virkes skotarn då han har får med sig mycket mindre ris på lassen än en så kallad risskotare(risrede) plus att virkes skotarn kör på timpenning å risskotarn kör på ett fast kubik/fub priser, oftas blir då så pass mycket dyrare med virkes skotaren så att de lönar sig att ta dit en risskotare å betala en till flytt dit.

å angående köra ihop riset med vanlig grip ska va strängt förbjudet.
å vad jag vet så brukar bolagen få lite sämre betalt för flisen om de är mer föroreningar som de oftas är när flisen är flisad med en kross då värmeverken brukar får mer slagg produkter i pannan i dom fallen.

så jag tror inte alltigt att de blir nån större vinster för bolagen att låta virkes skotarn köra fram groten.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#160004 Det är ju dumt att jobba i skogen, lägre löneläge än i många andra yrken, flexibla arbetstider, frisk luft och skog omkring sig, ytterst sällan man träffar folk varje dag.
För att inte tala om hur dumt det är att plöja ner flera miljoner i en skogsmaskin, en hantverkare kan ha bilen full med alla verktyg han behöver för några hundra tusen.

Och ändå sitter vi där och vill inget hellre göra...

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#160037 Dåligt rotad?

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#160118 Varför inte ta ett snack med skördarförarn som du kör efter? brukar underlätta en hel del att prata lite med avverkningslaget för att förbättra de hela å även ge dom beröm när dom gjort ett bra jobb. har vi problem med någon skördare så ber vi personen i fråga att följa med oss när vi kör ett lass så dom får se hur vi jobbar. även nyttigt för oss risskotare att följa med i skördarn för att se hur dom jobbar. mycke lättare att lösa sådana problem då.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#160156 . .

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160162 Tosca: Du vet att GROT är en biprodukt va? Skogsavverkning handlar inte om att få fram mesta möjliga GROT i huvudsak. Virkesvärde och naturvård måste väl ändå vara det primära vid all avverkning. GROT tar man när förutsättingarna finns.

Och att kasta en paragraf i ansiktet på markägaren när han har åsikter om ditt utförda jobb, det tror jag är fel väg att gå...

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#160168
zeaflower skrev:Och att kasta en paragraf i ansiktet på markägaren när han har åsikter om ditt utförda jobb, det tror jag är fel väg att gå...

Där kan jag bara hålla med dig, jag frågade skogsstyrelsen för att ha lite mer kött på benen om uppdragsgivaren skulle börja dra fallen vidare.
Som tur var behövdes inte det, vilket jag är glad för.

Man ska ju som du säger i första hand ta hänsyn till markförhållanden när man beslutar om grotning, hällregnar det några veckor innan avverkningen är det ju bäst att använda riset att köra på.
Groten representerar ju ett mervärde för markägaren om den sköts rätt och jag tycker att markägarens behållning av en avverkning ska vara största möjliga, vilket förhoppningsvis är något som de flesta av oss strävar mot.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#160201
Goofy skrev:I och med alla paragrafer som du nämner hela tiden visar mer att du e en teoretiker än att du ska sitta i maskin egentligen

Jag kanske skulle bli chef istället, tänk så många människors tillvaro jag skulle kunna förpesta då!

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#160260 Varsågod ja hindrar dig inte. kommer du å förpestar min tillvaro så får du stå för konsekvenserna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).