Skördare

Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

8 inlägg 5258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

niclas74  
#150252 Okej så här ser det ut. Det är alltså en Valmet 901-88 med sp550 agg och dator är dasa 380B. Följande problem uppstår när ja trycker på såg, tillt upp eller försöker få aggrgatet i arbetsställning, så orkar den inte? Allt fungerar alltså men orken finns inte. Men om ja sänker/höjer kran samtidigt så orkar den o alla funktioner går?? Vad är felet??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

Gustav-vasa  
#150253 Låter som pumpen inte vinklar ut. Kan vara så att det sitter skit i en strypning på ls ledningen. Har en likadant maskin med samma aggregat.Strypningen är inte så stor runt 0.5 mm im jag minns rätt.Är hytt tilten svag med?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

Gustav-vasa  
#150257 Kan även vara dom ställbara tryckställarna i aggregatet till servo trycket, dom är inte så hållbara.Det ända är att mäta trycket i aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150270 Är det motorn eller hydrauliken som inte orkar :?:

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

niclas74  
#150285 Gustav- vasa. Vad är/vart sitter ls ledningen? Hytt tilten funkar fint.

Mr- Hemek. Det är hydrauliken.

Om ja trycker på Aggregat upp till arbetstälning, så orkar den kanske halvägs upp.

Men det konstiga är ju om ja sänker kranen samtidigt som ja trycker upp aggregatet så funkar allt??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

skogsjan695xl  
#150303 Låter som det är nått med LS-signalen som spökar.
Vet inte om det är lika som på de lite nyare. brukar vara en o-ring som ryker i blocket vid ventilpaketet vid hydraultanken.
Så är det iaf på de lite nyare innan det blev elektroniskt styrt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150376 Hej!

Om jag minns rätt så fungerar det såhär:

Valmet 901-88 har inte LS-system, utan avlastat konstanttryckssystem. Pumpen kan gå i tomgångstryck (ca 40 bar), arbetstryck (ca 190 bar) eller högtryck (ca 210 bar).

Alla funktioner som styrs från ventilpaket på basmaskinen är förbundna med en ledning genom sliderna. Denna ledning går till pumpen och påverkar utstyrningen på pumpen.
Alltså, rör man en funktion går pumpen upp till arbetstryck.

Ventilpaketet i aggregatet är inte (åtminstone inte i originalutförande) förbundet med pumpens utstyrning och trycket ökas istället på elektronisk väg när man kör en av funktionerna på aggregatet.

Detta sker genom ventilen som växlar mellan arbetstryck och högtryck. Den sitter på framsidan av hydraultanken, rakt under det lilla ventilpaketet på hydraultanken.
Det går en elsladd till den och denna skall det komma ström i när du kör aggregatfunktionerna. Det är antagligen här du ska börja felsökningen.

OBS! Ovanstående gäller med viss reservation, det var flera år sedan jag grejade med detta sist och mitt minne är långt ifrån 100% pålitligt :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 -88 sp550 Aggregatproblem

Martin_D  
#150399 Hej
Hade en 901 -88 med ett nyare 945agg på. Det gick inte heller förr än jag körde en karan funktion.
Så det är som Anders Olsson säger att aggregatets hydraulik inte är sammanbundet med basmaskinen och då får du inte pumpen att lasta på förr än du kör kranen. Det är när någon slid i något av basmaskinens ventilpaket rör sig så tvingas servotryck in i pumpen och den lastar på. Sedan har du den ventilen som Anders pratar om också som bestämmer arbetstryck och högtryck. Jag löste bekymmret med att montera dit en ventil som växlade samtidigt som jag rörde någon funktion på aggregatet. Fast har man hyfsat flyt i körningen så rör man oftast någon funktion på basmaskinen samtidigt som man upparbetar träden så då är det inte så stort bykymmer. På orginal aggregaten som användes på den tiden satt vissa aggfunktioner på basmaskin och då fungerar det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).