Skördare

PRENTICE 2510

20 inlägg 10875 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Valmet830.3  
#14701 Jo, men man kan ju hoppas dom lärde sig något på skogsjan/eco-log affären.. Så mycket pengar dom plöjde ner i utveckling där...

Engstrand skrev:Förvisso är dom ju det,men dom har lite tokigt tänk. Tittar bara på när de köpte upp skogsjan.
Visst,vissa saker vart ju till det bättre. På amerkanskt vis lades det ju till en hel del järn så nåt ton till vägde dom ju åxå. :D
Men dom skulle ju ha lyssnat mer på dom som hållit på med kortvireksmetoden mer än att bara veta bäst själv. Men de kanske har lärt sig nånting sen den gången!?
Har ju hänt en hel del mer sen eco-log tog över tillverkningen.

Valmet830.3 skrev:
Engstrand skrev:Tror inte det blir nån höjdare på svenska marknaden,komforten va riktigt amerkansk vad jag hör. Kan tänkta mig att bränsleförbrukningen är ganska amerikansk åxå.
Sen så är det ju dehär me service å reservdelar.


Du har säkert rätt, men vi ska nog inte räkna bort dom på sikt..
Cat är ju trots allt en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner..

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15603 Vad händer mer med denna maskin ?
Ska den på visningsturne ?
Var i landet befinner den sig ?
Vilka är det som har hand om "utvecklingen" för svenka skogsbruket ?


Någon som har lite mer information ??

Avatar Fallback

Hmmm?

harvesterhead  
#19756 De som nu kontrollerar utveclingen domineras till stor del av nordamrerikanerna. John deere, Cat Tigercat och japanernas Komastsu som äger Valmet. Deras Tyngdpunkt ligger på helträdshantering vad jag förstått. Det finns dock några tex rottne Ponsse osv som bara kör på
(vad jag vet) CTL tekniken. Det är väl bara här i norden som helträdshanteringen försvunnit in i tidens glömska.

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20557 Hörde att Denna maskin var skeppad till Ryssland.
Får hoppas det kommer fler, hade varit roligt att se det "live"..... Kanske någon skotare framöver med ??
(Detta är väl eftergångare ifrån f.d FABTEK, TIMBERKING´s variant på Skördaren)



PS. Kolla in Caterpillars "nya" broschyrer på Amerikanska CAT SKOGSMASKINER:
Skotarna: http://forestpro.cat.com/cda/layout?m=64900&x=7
Skördarna: http://forestpro.cat.com/cda/layout?m=64897&x=7
(Ps. modell 550 är samma som Prentice 2510 (?) d.s)


Så kortvirkes skogsmaskiner är inte något "nytt" för Caterpillar (Låg väl bakom TimberKing´s modeller till viss del som från början tillverkades av FABTEK, efter vad jag förstår)

Avatar Fallback
495 xl  
#20693 undrar om designern har sneglat på logman när han ritat maskinen :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).