Skördare

valmet maxi

34 inlägg 32472 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: valmet maxi

JoTh  
#528448 Det gäller att ha en prislista som till att börja med är skapad i helst prislisteprogrammet SilviA med mallen för Maxi 1.0 eller för att vara mer stupsäker i en äldre Maxi dator VMM2000 mallen från början, för att ha en grundprislista som innehåller de träslag och sortiment med aktuella prismatriser som skall apteras.
Prislistan bör du erhålla från den kund/ köporganisation du ämnar sälja virket till, så det blir rätt apterat utefter vad de önskar köpa för sortiment.

Den läses sedan i en tidig modell av Maxi in från diskettstationen A: via filöverföraren som finns i Maxi systemet.
Det finns där en enklare form av utforskare kan man säga.
Apteringsfilen skall då ligga kopierad direkt i roten på disketten för att det skall fungera.
Kom bara ihåg att mata ut disketten efter att prislistan är kopierad,
för annars kommer inte datorn att starta upp riktigt nästa gång den startas om.
Den tror då att du vill boota om DOS / Windows från diskett.

För att kunna göra detta måste du först vara inloggad på förare samt ett område.
Efter att den apteringsfil du vill använda och koppla mot ett område är kopierad till VCU får du ta och logga in igen och välja förare och ett tomt område.
Är området tomt kan du där koppla en ny prislita.
Finns inget tomt område, utan alla fem är kopplade måste du först radera något av dessa.
Är det en tidig Maxi bör du inte har mer än max tre områden som finns kopplade för att det skall funka riktigt bra.
Annars går det inte att läsa in någon prislista.
När du ändock är i "filöverföraren" så se till att radera alla gamla *.prd-filer. samt även alla gamla *.apt-filer som troligen ligger där och bara slöar ner VCU'n.
Apt filer går inte att radera om de ligger kopplade mot något område,
samt att standarfilen Aptma.apt alltid skall ligga kvar och går ej heller att rader.
Aptman.apt filen måste finnas för att överhuvudtaget kunna läsa in någon annan prislista då kopieringen måste ske på ett annat område vid nytt införande av en prislista, i en tom VCU.

Efter att den korrekta prislistan är kopplad till det aktuella området skall en del inställningar göras i Maxi.
Bla, måste önskad apteringslängd ställas in på alla frikapade sortiment som massa tex. Bör även gå igenom vilka sortiment som är aktiverade och skall apteras, samt även ställa in startkvalite på varje trädslag.
För kvalitetsklassningen skall även knapparna vara kopplade på vettigt sätt för att det skall funka bra.

Det fanns en tjock Maxi instruktionsbok till dessa system, men det är inte direkt något läsvärt.
Det bästa är om du känner någon i din närhet som har kört en Valmet maskin och kan instruera och hjälpa dig igång på plats, då det är mycket inställningar som måste stämma överens för att det ska fungera bra.
Sedan är det viktigt att kalibrera diameter och längd.
Längden är viktigt att även kalibrera trädslagsvis, för att få att stämma, beroende på barkinträngningen.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

dreamtool  
#528455
JoTh skrev:Det gäller att ha en prislista som till att börja med är skapad i helst prislisteprogrammet SilviA med mallen för Maxi 1.0 eller för att vara mer stupsäker i en äldre Maxi dator VMM2000 mallen från början, för att ha en grundprislista som innehåller de träslag och sortiment med aktuella prismatriser som skall apteras.
Prislistan bör du erhålla från den kund/ köporganisation du ämnar sälja virket till, så det blir rätt apterat utefter vad de önskar köpa för sortiment.

Den läses sedan i en tidig modell av Maxi in från diskettstationen A: via filöverföraren som finns i Maxi systemet.
Det finns där en enklare form av utforskare kan man säga.
Apteringsfilen skall då ligga kopierad direkt i roten på disketten för att det skall fungera.
Kom bara ihåg att mata ut disketten efter att prislistan är kopierad,
för annars kommer inte datorn att starta upp riktigt nästa gång den startas om.
Den tror då att du vill boota om DOS / Windows från diskett.

För att kunna göra detta måste du först vara inloggad på förare samt ett område.
Efter att den apteringsfil du vill använda och koppla mot ett område är kopierad till VCU får du ta och logga in igen och välja förare och ett tomt område.
Är området tomt kan du där koppla en ny prislita.
Finns inget tomt område, utan alla fem är kopplade måste du först radera något av dessa.
Är det en tidig Maxi bör du inte har mer än max tre områden som finns kopplade för att det skall funka riktigt bra.
Annars går det inte att läsa in någon prislista.
När du ändock är i "filöverföraren" så se till att radera alla gamla *.prd-filer. samt även alla gamla *.apt-filer som troligen ligger där och bara slöar ner VCU'n.
Apt filer går inte att radera om de ligger kopplade mot något område,
samt att standarfilen Aptma.apt alltid skall ligga kvar och går ej heller att rader.
Aptman.apt filen måste finnas för att överhuvudtaget kunna läsa in någon annan prislista då kopieringen måste ske på ett annat område vid nytt införande av en prislista, i en tom VCU.

Efter att den korrekta prislistan är kopplad till det aktuella området skall en del inställningar göras i Maxi.
Bla, måste önskad apteringslängd ställas in på alla frikapade sortiment som massa tex. Bör även gå igenom vilka sortiment som är aktiverade och skall apteras, samt även ställa in startkvalite på varje trädslag.
För kvalitetsklassningen skall även knapparna vara kopplade på vettigt sätt för att det skall funka bra.

Det fanns en tjock Maxi instruktionsbok till dessa system, men det är inte direkt något läsvärt.
Det bästa är om du känner någon i din närhet som har kört en Valmet maskin och kan instruera och hjälpa dig igång på plats, då det är mycket inställningar som måste stämma överens för att det ska fungera bra.
Sedan är det viktigt att kalibrera diameter och längd.
Längden är viktigt att även kalibrera trädslagsvis, för att få att stämma, beroende på barkinträngningen.


Okej, det hjälper en hel del. Tyvärr är lite av problemet att han som ägde maskinen bara kunnig att starta och flytta den, så har väldigt lite hjälp där, och alla som kör skördare/skotare i närheten kör Ponse och John Deere så ingen direkt att fråga...
Lite osäker vilken typ av mjukvara det är jag har men Programmet hette i alla fall TerMan 2.2.5, antar det är vad Maxi använder? och kör på win XP med usb så DOS slipper jag väl med. (tack och lov)

Såhär ser det i alla fall ut: Vad jag förstår har jag bara "maxi" programmet som öppnar TerMan och Maxi N för kartor?
$matches[2]
$matches[2]

Och så har jag något program med kartor ser det ut som?
$matches[2]

Men det är mindre viktigt med karta, just nu har jag bara kartor över norra Sundsvall 60 mil bort.

Maskinen är ju körd tidigare och jag har kapat och mätt lite som jag kört och det verkar stämma väligt bra på mått och diameter, dock så skulle jag behöva öka min. diametern på grantimmer :/

Men jag kan bara nollställa området via den här menyn och någonstans här ladda in nya prislistan eller?
1539468913_4.jpg


Hur var det du menade med VCUn och områdena? Plockar man det aktuella området från datorn till VCU'n när man väljer förarprofil och område i början? Vad gör mer specifikt en en VCU alls? och hur raderar jag gamla oanvända .prd och .apt filerna från denna utan att ställa till det?

Sen justerar jag alltså apteringslängd och diameter till det som passar mig i Maxi systemet, under aptering antar jag då. Eftersom maskinen är körd profisionellt fram till 2010 så funderar det faktiskt rätt hyffsat, så hoppningsvis behöver jag inte ändra mycket där... om det inte blir helt kaos när man byter .apt fil.

Normalt står jag ju som CNC programmerare, men det känns lättare att gissa sig till än Valmet :lol:
Det här är väldigt svår information att gissa sig fram till och självlära sig, så all hjälp är extremt tacksamt.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

alfha  
#528467 Ring Komatsu, de hjälper dig på telefon att lägga in apt-fil.
Jag har ringt komatsu när när jag ska lägga in fil i programmet. De har fantastisk service och är hjälpsamma via telefon.
Satt med mekanikern i luren samtidigt som ja körde datorn.

Avatar Fallback

Re: valmet maxi

JoTh  
#528554 Med den information som nu har tillkommit är det en senare modell av Maxi system och inte de tidigare som jag refererade kring.
Du har i denna modell en PCU dator som är Windowsbaserad och ett nyare Maxi system där själva prislistehanteringen är mer integrerad, och redigering av prislista sker i ett tilläggsprogram som heter MaxiA.
Men mycket av filhantering sker ändock som jag tidigare har skrivit.
Under menyn Aptering / Kopier filer/ sker den enklar "utforskardeleln" i själva Maxi miljön.
Där raderas filer som finns i VCU'n, så som .apt, .prd, men även .stm-filer då du troligen även har en dataklave med maskinen för kalibreringsarbetet.

Men det allra bästa enligt mitt tycke är helt enkelt att satsa på en eller troligen två utbildningsdagar med en av Komatsus egna metodinstruktörer för en mer grundläggande genomgång av systemet på plats hos dig i maskinen.
Det kommer troligen att bli den mest lönsamma delen du kostar på att få hjälp med maskinen trots att det kostar en del.
Då Ni tillsammans även går igenom och kontrollerar och justerar hydraultryck och aggregatinställningar etc.
Beroende på vad det är för aggregat på din maskin, kan ni troligen genomföra mirakel med en bra metodinstruktör som hjälper dig att ställa in och justera framförallt aggregat och kran.

Du kommer garanterat att få en väldigt hög utväxling på ditt fortsatta arbete i maskinen vid en eller mer troligen två sådana dagar.
Har du en större PC vana och gör programmering i CNC maskiner till vardags kommer du att snappa upp oerhört mycke under dessa timmar som du får stor nytta av framöver.

Personligen skulle jag rekomendera att gå den vägen för att få ut så mycket som möjligt av maskinen,
och på ett snabbt och effektivt sätt komma in och skapa systemförståelse.
Då Maxi systemet i grund och botten är väldigt enkelt och logiskt uppbyggt, men har mycket inställningar som gör skillnad.

Därefter är det lättare att kunna få telefonsupport i de mindre frågorna som kommer att uppstå efterhand.
Du har då även skapat en värdefull kontakt som direkt vet och känner dina färdigheter.
Det blir då mycket enklare att få bra och värdefull telefonsupport i en framtid.

Vid en normal leverans av ny maskin är det oftast 2-4 dagars utbildning trots att det är en van skördarförare som kanske rent av har varit van med samma märkes styrsystem, men det är ett maskinbyte senare på 3-5år och en hel del nyheter har tillkommit.
Vissa maskingrupper köper även optimeringsdagar varje år för genomgång, justeringar och repetition,
för att optimera hela maskinen.
Så det är ett bra koncept att ta ut någon som verkligen kan din maskinmodell påplats.
Du får då även genomgång av olika körmode och extrafunktioner vid själva körningen som kommer att underlätta den praktiska körningen på ett positivt sätt.

För en del självstudier i maskinen är det enklare än att ha instruktionsboken att bekanta sig runt i menysystemet.
När du är inne i någon inställningsmeny trycker du F1 för att få upp aktuell hjälptext som beskriver den enskilda menyradens funktion lite mer ingående.
Vilket är mycket enklare och framförallt snabbare, än att samtidigt sitta och försöka hitta något i en instruktionsbok.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).