Sida 1 av 2

Fråga om 941:an

Postat: tor 23 aug 2007, 22:13
av Valmet
Hej. vi ska snart få en ny skördare, en valmet 941, Vi har nu en 921:a.
Skulle vara roligt om någon som kör en 941 kan berätta lite om produktionsskillnaden på dessa maskiner, Pratar man med försäljare så är det ju en j-vla skillnad.

Re: Fråga om 941:an

Postat: mån 27 aug 2007, 18:56
av Engstrand
Valmet skrev:Hej. vi ska snart få en ny skördare, en valmet 941, Vi har nu en 921:a.
Skulle vara roligt om någon som kör en 941 kan berätta lite om produktionsskillnaden på dessa maskiner, Pratar man med försäljare så är det ju en j-vla skillnad.


På grövre skog märker ni nog skillnad,vekare borde de inte va sån hemsk skillnad. Vad har ni för aggregat nu? Sen lär ni ju räkna bort stilleståndet att byta/svetsa kranen på 941an me jämna mellanrum :D

Postat: mån 27 aug 2007, 19:00
av Valmet
Vi har ett 360.2. Tror att det är ny krangeometri nu på dom nya. Har du någon uppfattning om hur stor/liten skillnad det är på bränsleförbrukning. på maskinerna

Postat: tis 28 aug 2007, 23:48
av Engstrand
Valmet skrev:Vi har ett 360.2. Tror att det är ny krangeometri nu på dom nya. Har du någon uppfattning om hur stor/liten skillnad det är på bränsleförbrukning. på maskinerna


Du vet väl vad 921an drar då antar ja. Pratade med en som kör 941a,fast de är en av de första så de har väl säkerligen blivit bättre på nyare,den kunde dra uppemot 25liter/timme om dom körde riktigt grov skog. Men runt 17-18 liter får du nog räkna med skulle ja tippa.

Postat: ons 29 aug 2007, 13:39
av Valmet
921 tar ca 14-18 liter/h. 25 liter låter mycket, men då får man hoppas att det blir högre produktion med 941:an

Postat: tor 30 aug 2007, 18:47
av Niklas H20
vad en marskin dra kan ju skilja väldigt mycket från maskin till maskin.. vi får ligga runt 1800varv på motorn när vi kör den grova skogen.. kommer vi in i klen skog kan vi ju sänka ner varvet o det gör ju mycket på bränsleekonomin.. så vad jag försöker att få fram är att det går inte säga hur mycket en maskin dra utifrån vad det är för model

Postat: fre 31 aug 2007, 07:41
av Fredrik Reuter
Valmet skrev:Vi har ett 360.2. Tror att det är ny krangeometri nu på dom nya.


Hej,
Jag har bara sett 941:an på några visningar, men är det inte så att kranen på 941 inte har den mekaniska parallellföringen likt de flesta andra liknande märkena/maskinerna har?
Har den isåfall hydraulisk/elektronisk parallellföring?

Postat: fre 31 aug 2007, 17:43
av Valmet
Ja det stämmer, ska bli väldigt intressant att få sätta den på prov i riktigt grov skog :)

Postat: fre 31 aug 2007, 20:44
av Fredrik Reuter
Hej,
Lycka till med nya maskinen när ni får den, och glöm inte bort bilder och rapport till oss efter inkörning... :wink:

MvH
Fredrik

Postat: fre 31 aug 2007, 21:04
av Valmet
Tack, Bilder kommer så fort den har kommit till skogen (i slutet av oktober)

Postat: lör 01 sep 2007, 16:29
av Engstrand
Niklas H20 skrev:vad en marskin dra kan ju skilja väldigt mycket från maskin till maskin.. vi får ligga runt 1800varv på motorn när vi kör den grova skogen.. kommer vi in i klen skog kan vi ju sänka ner varvet o det gör ju mycket på bränsleekonomin.. så vad jag försöker att få fram är att det går inte säga hur mycket en maskin dra utifrån vad det är för model


Det beror helt klart på skogen,men du ser endå snittet om du inte ändrar att den ska visa vad den drar för tillfället,och man inter har "nollat" mätaren. Är iallfall så i våran 1470,hur andra märken har vet jag inte.

Postat: mån 03 sep 2007, 09:45
av Niklas H20
jo men att kolla i datorn hur mycket snittet ligger på det har ju aldrig stämnt när vi har gjort uppmätningar då brukar det alltid bli högre.. vi har en digital volym mätare kopplas till tanken o sen slår vi ut dom literna mot marskin timmarna uder tex en vecka..

Postat: mån 03 sep 2007, 11:48
av Valmet
Det som är intressant är ju vad maskinen drar per kubik.
Om man nu producerar mer med en större maskin per liter Så är ju en mindre ökning av bränslet inte så farligt

Postat: mån 03 sep 2007, 20:17
av Ellingsson
Valmet skrev:Det som är intressant är ju vad maskinen drar per kubik.
Om man nu producerar mer med en större maskin per liter Så är ju en mindre ökning av bränslet inte så farligt


ju högre medelstam ju lägre pris får du ju...

Postat: fre 16 nov 2007, 14:03
av tullan
ja hur går det med 941´n då? har ni haft den nån vecka nu?