Sida 2 av 5

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: sön 01 jan 2012, 17:03
av kalhygge
Låter ju som en liten nackdel att blanda in transmissionen - man vill ju ha driften, kran och aggregat att jobba helt fristående från varann, har inte Ekolåg o Ponnse så - asså minst 3 pumpar???
Kräver kanske en pumpfördelningslåda, så det krånglar väl till det..

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: mån 02 jan 2012, 11:10
av novis??
kalhygge skrev:Låter ju som en liten nackdel att blanda in transmissionen - man vill ju ha driften, kran och aggregat att jobba helt fristående från varann, har inte Ekolåg o Ponnse så - asså minst 3 pumpar???
Kräver kanske en pumpfördelningslåda, så det krånglar väl till det..

gör det?dyrare bara mindre pengar till amerika

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: tis 10 jan 2012, 02:15
av Cruiser_no1
590D jag körde hade ju dubbla, och i mitt första skede så trodde jag att du skulle kunna veva med kranen hej vilt o både kapa o mata, men nej det gick inte. Problemet är med dubbla pumpar att oavsett maskin så belastar du motorn med 2 o inte en pump, och ska man då flytta grejorna lite samtidigt som man matar så får du en belastning på motorn som då sjunker under värdet för lägsta varv, vilket gör att systemet vinklar tillbaka pumparna, och du får ett ryck i hydrauliken. Teoretiskt så skulle det funka optimalt med dubbla pumpar om man hade motorkraft över! och räcker inte 590ins 326 hk till så vet jag inte hur många hk man ska ha!
Men sen vill jag också säga att det är stor skillnad att köra med dubbla pumpar, det blir bättre men jag vill påstå att det inte är nån wow effekt direkt!

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: tis 10 jan 2012, 04:41
av Mäki
Cruiser_no1 skrev:590D jag körde hade ju dubbla, och i mitt första skede så trodde jag att du skulle kunna veva med kranen hej vilt o både kapa o mata, men nej det gick inte. Problemet är med dubbla pumpar att oavsett maskin så belastar du motorn med 2 o inte en pump, och ska man då flytta grejorna lite samtidigt som man matar så får du en belastning på motorn som då sjunker under värdet för lägsta varv, vilket gör att systemet vinklar tillbaka pumparna, och du får ett ryck i hydrauliken. Teoretiskt så skulle det funka optimalt med dubbla pumpar om man hade motorkraft över! och räcker inte 590ins 326 hk till så vet jag inte hur många hk man ska ha!
Men sen vill jag också säga att det är stor skillnad att köra med dubbla pumpar, det blir bättre men jag vill påstå att det inte är nån wow effekt direkt!


Kan EcoLogs hydrauliska drivning ha påverkat negativt i detta fall?
Jag menar kanske EcoLogs drivning går tyngre än en vanlig hydrostatdrivning?

Finns här något som kör Ponsse med dubbla pumpar som kan uttala sig?

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: tis 10 jan 2012, 14:48
av novis??
har kört ergo o hemek H18 med dubbel pump o det är oj om man kör eco-loggs drift är pisssss tar säkert allt vad dieseln ger om man är ovarsam men JDs på pappret ett :lol: enligt dom som prövat :lol: :lol:

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: tis 10 jan 2012, 18:25
av Klargplutte
Inga problem att mata vifta kran och köra samtidigt med ergo , klart att motorvarvet sjunker men att det skulle bli mer än lite lägre far på funktionerna har jag inte märkt av.

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: ons 11 jan 2012, 17:24
av novis??
Klargplutte skrev:Inga problem att mata vifta kran och köra samtidigt med ergo , klart att motorvarvet sjunker men att det skulle bli mer än lite lägre far på funktionerna har jag inte märkt av.

precis o hemeken lika

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: ons 11 jan 2012, 20:30
av finskpinne
Nittitals ponssemaskiner hade dubbla pumpar. Cobran har två aggregatpumpar, en kranpump och en transmissionspump. Du kan nog göra allt på en gång bara motorn orkar!! I gallring där man inte kör så mycket på samma gång som man kör kranen och matar så brukar jag köra på 1500-1600 varv men i slutavverkningar där man ofta vill flytta maskinen på samma gång som trädet faller och man då kör kranen och matningen på samma gång så måste man höja motorvarven lite för att inte dieselmotorn ska gå ner i varv för mycket. Har även haft en HS15 och en Ergo och på alla har jag nog märkt samma som Klargputte skriver, alltså att funktionerna går lite saktare när motorvarven sjunker. Men att det skulle bli ryckigt eller nåt sånt har jag inte märkt...

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: tor 12 jan 2012, 15:39
av novis??
nix finskpinne ponsse har ettmycket bättre system än jd snik nog om det

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: sön 12 aug 2012, 12:14
av birk
Noen som har sett dem i drift eller forsøkt en maskin? Er de levert ut til kunder? I så fall, hvordan går de? Takker for svar

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: lör 22 sep 2012, 11:38
av birk
Så 1270e it4 på Hurdagene i går. Gikk utrolig jevnt og fint. Ser ut til å være god kapasitet i maskinen.

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: lör 22 sep 2012, 14:08
av Sludent
Film eller bilder?

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: lör 22 sep 2012, 22:24
av zeaflower
Bilder finns på deras hemsida och det finns några enstaka filmer på youtube...

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: lör 22 sep 2012, 22:28
av Mäki
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N2vXOHTPxNI[/youtube]

Re: 1470E kommer med dubbel pump

Postat: lör 22 sep 2012, 23:00
av Sludent
Nu var jag ute efter bilder på maskinen från Hurdagene... :-)