Skördare

Lillebror

815 inlägg 352965 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lillebror

fmg-lillebror  
#625974 Standby trycket vet jag ej vad det ligger på, 10 bars trycket jag beskrev är det maximala trycket jag uppnådde i signalslangen när jag körde kranen från och till.
När jag använder aggregatet pumpar pumpen konstant tryck även fast det är 0 bar i signalslangen till pumpen. hur är det möjligt?
Tror det är som du skriver AKKAMAAN att det är fel i aggregatets reläbox när trycket ej försvinner när jag slutar använda aggregatet, om jag endast använder kranens ventilbord när jag startat maskinen aktiveras pumpen endast när jag rör spakarna och t.ex. kör kranen. direkt jag släpper spakarna försvinner trycket från pumpen, precis som jag antar det skall fungera.
Men om jag använder aggregatet (t.ex. kniper ihop matarvalsar och knivar) aktiveras pumpen (230 bar) och pumpen fortsätter att pumpa tills att maskinen stannas med strömlåset.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626004 Tryckhållningsventilen har @Bentas varit snäll och ringat in på schemat på sida 52 i den här tråden. Den sitter på vänster sida i framramen under hytten.

Elsignalen dit går via det orange färgade reläet i elcentralen. Kolla inställningarna där.
Reläet har ställbar fördröjning på hålltiden, en skjutknapp som ändrar värdet sec, min, h, day, week. Och en ratt som du väljer antal.
Ställ på 3-5 sekunder.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

fmg-lillebror  
#626009 Tack 0470 detta skall jag kolla upp imr 👍

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

jeep_tom  
#677125 Har råka gått och köpt mig en lillebror idag jag med. Aldrig ägt, eller kört en skördare förr. Så de blir säkrt skoj, längre fram 😀 Självklart är det en del pyssel med den. Har tydligen stått 7 år. En hel del funktionen vill inte funka som de skall, uppenbarligen strul med elsystem etc. Har läst mkt nyttigt i denna tråden, men lär säkert fråga om hjälp/tips ändå framöver. På rak hand söker jag nog eventuellt en styrspak om någon har att sälja. Ena spaken i denna maskin är tvärdöd så måste skifta mellan på kontakterna/sparkarna hela tiden för att flytta maskinen. Detta är ett purfärskt köp och den landade på gården bara 15 minuter sedan och affären gjordes upp 6 timmar sedan, så har inte gjort några större dyk in i maskinen 🤣

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

skogsBG  
#677139 Grattis !
Det är skitskoj med en gammal skördare de dagar allt funkar som det är tänkt :-)
Sen kommer det dagar då det går åt mer tid att kolla glappkontakt och byta slang än vad det blir nåt avverkat .
Blir kul att se mer av .
M v h Bertil
Ägare till en Rottne 2002

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#732766 Har nästan tvärt emot fmg-lillebror problem att få tryck då jag kör funktioner i aggregatet. T.ex kapen går sakta men när jag tar lite i kranspak så lägger den på tryck/flöde och går för fullt. Verkar som att tryckhöjningsventilen inte får någon signal.
Ska både kap- och högtrycksrelä i boxen slå till samtidigt? Får högtrycksrelä signal i boxen eller kommer den signalen in dit från annat relä ute i högerdörren?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

AKKAMAAN  
#732808
Torparn66 skrev:Har nästan tvärt emot fmg-lillebror problem att få tryck då jag kör funktioner i aggregatet. T.ex kapen går sakta men när jag tar lite i kranspak så lägger den på tryck/flöde och går för fullt. Verkar som att tryckhöjningsventilen inte får någon signal.
Ska både kap- och högtrycksrelä i boxen slå till samtidigt? Får högtrycksrelä signal i boxen eller kommer den signalen in dit från annat relä ute i högerdörren?

Du säger "kapningen" menar du då bara apteringskapningen eller även vid fällkapning?
Har för mig att högryck ska ligga i hela tiden under kvistningen från att du börjat fällsågningen till att du nollar ur och aggregatet är upprest igen
Sen kan det ju också vara så att du har signal men att högtrycksventilen krånglar. Mät upp resistansen i magnetspolen
Kan du tvångsstyra magnetventilen med ett trubbigt föremål för att se/höra om pumptrycket blir pålastat?
1634997211_tvangsstyrning_elventil.jpg

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#732914 Det spelar ingen roll om jag kapar, matar eller kör någon annan funktion på aggregatet, men så fort jag nuddar vid någon av kranspakarna så höjs trycket genast och allt går som det ska.
Sitter tyvärr inte en sådan ventil som du beskriver så jag kan tyvärr inte tvångsköra den som du beskriver.
Det som jag ser är att högtrycksreläet, som sitter i boxen för aggregatet inne på hyttväggen, aldrig slår in oavsett vilken funktion jag försöker aktivera.
Borde inte det slå till samtidigt?
Har inte tänkt på hur det har fungerat. Det gör man bara när man får problem.
Är det någon här på forumet som vet hur det ska fungera?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#735142 Det var bara jordtråden på tryckhöjningsreläet som hade lossat i lödningen. En behjälplig, och mycket duktig, granne fick ögonen på det. Man blir gråhårig av allt letande och så plötsligt kommer två nya ögon och hittar felet nästan på en gång.

Men säg den glädje som varar för evigt.
Tänkte fixa så att fläkten går på alla tre lägena. Det visade sig vara fel styrka på dom trasiga dioderna som satt på ledningarna mellan strömbrytaren och fläktmotorn. Jag mätte för skojs skull upp strömförbrukningen på motorn och den blev 12A på full fart.
Borde inte vara något konstigt med det, om nu inte färdbelysningen också, enligt manualen, ska vara kopplad på samma 16A säkring.

Fläkten förbrukar alltså 144W, och helljuset 120w. Detta ger 264/12=22,15 Ampere.
Om 16A på säkringen ska räcka när ljuset är på, så får fläktmotorn endast förbruka 72W

Hur har dom tänkt här? Är det något som jag inte förstår? 🤔

Har haft problem att säkringen gått med jämna mellanrum och det kanske inte är så konstigt.
Någon mer som haft samma problem?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

AKKAMAAN  
#735159
Torparn66 skrev:Det var bara jordtråden på tryckhöjningsreläet som hade lossat i lödningen. En behjälplig, och mycket duktig, granne fick ögonen på det. Man blir gråhårig av allt letande och så plötsligt kommer två nya ögon och hittar felet nästan på en gång.

Men säg den glädje som varar för evigt.
Tänkte fixa så att fläkten går på alla tre lägena. Det visade sig vara fel styrka på dom trasiga dioderna som satt på ledningarna mellan strömbrytaren och fläktmotorn. Jag mätte för skojs skull upp strömförbrukningen på motorn och den blev 12A på full fart.
Borde inte vara något konstigt med det, om nu inte färdbelysningen också, enligt manualen, ska vara kopplad på samma 16A säkring.

Fläkten förbrukar alltså 144W, och helljuset 120w. Detta ger 264/12=22,15 Ampere.
Om 16A på säkringen ska räcka när ljuset är på, så får fläktmotorn endast förbruka 72W

Hur har dom tänkt här? Är det något som jag inte förstår? 🤔

Har haft problem att säkringen gått med jämna mellanrum och det kanske inte är så konstigt.
Någon mer som haft samma problem?


Fläktmotorn är en så kallad seriemotor, och en seriemotor minskar strömförbrukningen när varvtalet tillåts öka dvs motorn "rusar". Om man bromsar en seriemotor så drar den mera ström. Stillastående så blir det kortslutning. Kolla upp motoreffekten på elmotorn om du kan komma åt märkningen. Kolla också om fläkten snurrar lätt när du pillar på den. Om den snurrar "trögt" så orsakar det högre strömförbrukning.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Masseyferguson5455  
#786269 Hej!
Är på jakt efter lite delar till ett timberjack 730/731 agg. Någon i tråden som har ett helt aggregat liggandes?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

jeep_tom  
#810090 Någon i tråden som har ett sprucket ventilblock till 730 agg att sälja billigt?
För den delen även om någon har ett helt, det misstänker jag dock är mindre chans att hitta 🤣

Finns det någon som vet om fabriksritningarna på ventilblocket på någon sätt finns att tillgå? Sitter och funderar kring hur det skulle vara att tillverka nytt ventilblock.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

AKKAMAAN  
#810107 Hör med SP Maskiner i Ljungby. Har för mig att de tillverkade de tidiga ÖSA FMG aggregaten

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Amatörhuggare 62  
#810108 Stämmer AKKAAMAN
Dom gjorde 730 aggregatet. Som senare hette Sp 350.
Och dom gjorde en egen basmaskin. Som rullade runt Ljungby. Å testade dito. Den försvann sedan.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Amatörhuggare 62  
#810110 Koppom maskin, kanske har något, reservdelsaggregat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).