mån 15 nov 2021, 21:55#735142
Det var bara jordtråden på tryckhöjningsreläet som hade lossat i lödningen. En behjälplig, och mycket duktig, granne fick ögonen på det. Man blir gråhårig av allt letande och så plötsligt kommer två nya ögon och hittar felet nästan på en gång.
Men säg den glädje som varar för evigt.
Tänkte fixa så att fläkten går på alla tre lägena. Det visade sig vara fel styrka på dom trasiga dioderna som satt på ledningarna mellan strömbrytaren och fläktmotorn. Jag mätte för skojs skull upp strömförbrukningen på motorn och den blev 12A på full fart.
Borde inte vara något konstigt med det, om nu inte färdbelysningen också, enligt manualen, ska vara kopplad på samma 16A säkring.
Fläkten förbrukar alltså 144W, och helljuset 120w. Detta ger 264/12=22,15 Ampere.
Om 16A på säkringen ska räcka när ljuset är på, så får fläktmotorn endast förbruka 72W
Hur har dom tänkt här? Är det något som jag inte förstår? 🤔
Har haft problem att säkringen gått med jämna mellanrum och det kanske inte är så konstigt.
Någon mer som haft samma problem?