Lillebror

Svara  773 inlägg  283370 visn.  41 följer
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

#491720 Kontroll mäter när jag ska avverka barr varje dag. Oftast björk då inte så noga. :smile:

Log Mate 510

skogsjan695xl skrev:Att det är för dåliga tänder på hjulet.

Jo jag förstod det....
En del mät hjul för att inte säga de flesta, har för "dåliga" tänder redan när de är nya....
Men det är är ett olösligt mekaniskt problem. Bara beröringsfri mätning kan fixa detta. Det är alldeles för många mekaniska faktorer som inverkar på både spridning av mätresultat samt kalibrerar systematiska fel...
Märkligt att man inte lyckats knäcka nöten, man (SkogForsk och STFI) började söka beröringsfria lösningar redan i slutet av 1970-talet

#523689 Har någon plockat ur insprutningspumpen? Hur ska den stå inställd innan den demonteras?

#547670 Har någon haft problem med att arbetsvarvtalet varierar?
När jag vrider på potentiometern så att varvet ska öka så kanske det sjunker istället för att sedan gå upp till max utan att jag justerar potentiometern. Så kan det hålla på och variera ett tag för att helt plötsligt bli stabilt. Jag bytte potentiometern utan att problemet löste sig.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547676 Då är nog problemet i 620-lådan (den vita innanför högerdörren.)

#547846 Det var det jag hade hoppats att det inte var. Är det någon komponent i den som ger upp och man kan byta ut eller är det bara att skaffa ny. Finns det att köpa nytt förresten? Kan det bero på fukt? Har kört idag och det blev bättre ju längre dagen gick.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548063 Ta med lådan hem och lägg den på din vedpanna eller element. Det är ett billigt sätt att prova iallafall. Finns firmor som kan renovera dem.

#554787 Har en Lillebror 470 -89.
Ventil 18 i hydraulschemat är väl en vanlig 3/2-ventil?
Kunskapsnivån är låg gällande dessa symboler!
I positionsförteckningen är 18: ventil, för upprätthållande av konstanttryck.
Den gamla har spruckit på flera ställen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).