Skördare

Lillebror

815 inlägg 352204 visningar 47 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lillebror

Stefanw  
#491720 Kontroll mäter när jag ska avverka barr varje dag. Oftast björk då inte så noga. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lillebror

AKKAMAAN  
#491750
skogsjan695xl skrev:Att det är för dåliga tänder på hjulet.

Jo jag förstod det....
En del mät hjul för att inte säga de flesta, har för "dåliga" tänder redan när de är nya....
Men det är är ett olösligt mekaniskt problem. Bara beröringsfri mätning kan fixa detta. Det är alldeles för många mekaniska faktorer som inverkar på både spridning av mätresultat samt kalibrerar systematiska fel...
Märkligt att man inte lyckats knäcka nöten, man (SkogForsk och STFI) började söka beröringsfria lösningar redan i slutet av 1970-talet

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#523689 Har någon plockat ur insprutningspumpen? Hur ska den stå inställd innan den demonteras?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#547670 Har någon haft problem med att arbetsvarvtalet varierar?
När jag vrider på potentiometern så att varvet ska öka så kanske det sjunker istället för att sedan gå upp till max utan att jag justerar potentiometern. Så kan det hålla på och variera ett tag för att helt plötsligt bli stabilt. Jag bytte potentiometern utan att problemet löste sig.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547676 Då är nog problemet i 620-lådan (den vita innanför högerdörren.)

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Torparn66  
#547846 Det var det jag hade hoppats att det inte var. Är det någon komponent i den som ger upp och man kan byta ut eller är det bara att skaffa ny. Finns det att köpa nytt förresten? Kan det bero på fukt? Har kört idag och det blev bättre ju längre dagen gick.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548063 Ta med lådan hem och lägg den på din vedpanna eller element. Det är ett billigt sätt att prova iallafall. Finns firmor som kan renovera dem.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#554787 Har en Lillebror 470 -89.
Ventil 18 i hydraulschemat är väl en vanlig 3/2-ventil?
Kunskapsnivån är låg gällande dessa symboler!
I positionsförteckningen är 18: ventil, för upprätthållande av konstanttryck.
Den gamla har spruckit på flera ställen.

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

matske  
#621675 Har också problem med denna ventil som är sprucken.
Hur löste du detta?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#621742 Köpte en ny ventil hos den lokala hydraulikfirman, satte slangar istället för hydraulrören. Funkade bra ännu i november när maskinen såldes👍

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

matske  
#621747 En 3/2.ventil ?

Användarvisningsbild

Re: Lillebror

matske  
#621902 Satte dit en 3/2 ventil och pressade nya slangar och det fungerar som det ska.

Avatar Fallback

Re: Lillebror

Bentas  
#622194 Bra att du fick det fixat👍

Avatar Fallback

Re: Lillebror

fmg-lillebror  
#625933 Någon här som kan förklara hur hydraulpumpen funkar på en 0470, samma pump till agg+kran+chassi.
Vad ska det vara för tryck i singnalslangen som går till pumpen? (klena slangen till pumpen) Fick endast upp trycket till 10bar när jag kör kranen.
När jag startar maskinen och endast använder kranen och chassits ventilbord aktiveras pumpen endast när jag använder en funktion,
men om jag aktiverar aggregatet (730 org agg) så aktiveras pumpen och trycket går upp till 230 bar vid agg, men pumpen förblir aktiverad ända tills jag stannar maskinen. skall det verkligen vara så? måste ju finnas någon elstyrd ventil någonstans som blir aktiverad när aggregatet börjar jobba, men var sitter den isåfall?

Avatar Fallback

Re: Lillebror

AKKAMAAN  
#625960 Dessa 0470 "Lille-bröder" har ganska okonventionell hydraulik så det är svårt att säga utan hydraulscheman. Spånar lite iaf...


fmg-lillebror skrev:Vad ska det vara för tryck i singnalslangen som går till pumpen? (klena slangen till pumpen) Fick endast upp trycket till 10bar när jag kör kranen.

Pumpen ska ju vara avlastad till "stand-by"-tryck när det inte är några hydraulfunktioner som används. Pumptrycket/stand-bytrycket borde då ligga på 25-35 bar.
Är det pumptrycket som bara är 10 bar eller är det signaltrycket? Om det är signaltrycket som är 10 bar så ska ju det "plussa på" pumptrycket till "25+10" - "35+10"=35-45 bar
Stand-by trycket ställs in på den "mindre" skruven på pumpkompensatorn.
Trycket i signalledningen skall vara 0 bar då pumpen är avlastad till stand-by-tryck.

När jag startar maskinen och endast använder kranen och chassits ventilbord aktiveras pumpen endast när jag använder en funktion,
Är det betoning på "en" funktion? I så fall vilken? Till vilket tryck?
men om jag aktiverar aggregatet (730 org agg) så aktiveras pumpen och trycket går upp till 230 bar vid agg, men pumpen förblir aktiverad ända tills jag stannar maskinen. skall det verkligen vara så? måste ju finnas någon elstyrd ventil någonstans som blir aktiverad när aggregatet börjar jobba, men var sitter den isåfall?
Naturligtvis så skall pumpen avlastas när du inte använder aggregatet. Du har rätt i att det är en elventil som ställer på högtryck när aggregatet får nåt kommando.
Låter som det är nån elfunktion på aggregatet som inte släpper och på så sätt håller tryckpåställningsventlen aktiverad.
Om du när detta händer bryter strömmen till aggregatet (t ex via nån säkring) avlastas pumpen då? Om inte så kan det vara tryckpåställningsventilen för aggregatet som kärvar (??)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).