Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279303 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162536
Lindqvist skrev: Men å andra sidan har jag oroat mig hela mitt liv och ändå har det inte haft någon nytt.


Äntligen! ett nytt inlägg i den fantastiska kampen mot maskinen, och återigen en vinst för mänskligheten!!
Och visst äre så att det hjälper föga att oroa sej, en maskin jävlas alltid när den vill...

Men har det verkligen gått åt 700 lit disel til 100 m3fub virke?? inte 1000 m3fub??

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#162573 Det har nog gått åt den bränsle mängden men det har varit ett 18 ha stort skift med för ungt bestånd och inte har gått bra heller enligt mina mått de har varit så mycket äntras av alla de slag han till ock med att hugga över rån på grannens sida det var liksom lite grövre bestånd där :oops: men som jag sedan betalade men har lärt mig många av orsakerna till dessa. Så det har varit väldigt lätt att hålla sig för skratt. Men jag tror nog ändå jag gjort ett bra jobb med de resurser jag haft tillgång till. Skulle jag inte ha gjort något så skulle det ej ha hänt något och man skulle ha varit en bra karl men si man nöjer sig inte med sådant här i livet.Men att vara i gång så får man livs erfarenhet och något att berätta för barnbarnen när farfar var ung.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162850 Nu är jag lite osäker på vilken typ av problem du har med aggregatet.
Som jag förstått det så nollar inte längden vid kapning och dessutom kan han vägra att mata efter kap.
Är det så :?:

Ifall "ja" så är det sågsensorn som krånglar,kan också va kablaget mellan HHM ,modulen och sensorn.
Det sitter en liten lysdiod i sensorn,sensorn jobbar med magnet så du kan testa den med att hålla ett järnföremål ca 5 mm från speten på sensorn.

Lysdioden ska då tända lr släcka beroende på hur du håller järnföremålet.

När du kapat ska sensorn berätta att svärdet gått ut,då nollar han längden.
Å andra sidan ifall sensorn har fel åt andra hållet också så kanske han berättar att svärdet inte är hemma ( fast det är det ) och då kan man inte mata framåt.
Men då fungerar "krypback" så man kan mata bakåt men sakta.
Ifall den här "krypback" hastigheten är för lågt ställd så orkar han inte backa och man får intrycket av att han matar varken fram lr back

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#162921 Ett stort tack Simba för att du velat diskutera problemet fast du säkert har fullt upp med eget på dagarna jag uppskattar det stort för svaret ditt är mycket uttänkt. Jo man kan nog säga så att efter en kapning så lämnar bilden i skärmen att sågfönstret är aktiverat och bilden kan lämna så då. Jag prova faktiskt en dag fören jag tog hem maskinen att visa en stor skiftnyckel som täppte för hela sensorn men då var det ingen reaktion. Lysdioden visste jag inget om då. Det har då varit så bland annat att den har böjt svärdet många gånger innan jag börja kolla det varje gång före jag mata fram alltså sensorn visste inte av att svärdet hade lämnat ut. Jag måste kolla om jag hittar lysdioden, jag skulle tro mest på kablarna mellan sensor till HHM. Jag har ju maskinen hemma nu så det är enklare att arbeta. Det var en bra diagnos det här. "Får nästan säga som Anton sa om doktorn när Emil hade fastnat med huvudet i soppskålen de va en bra doktor de där men det var ju bara för att han inte tog nå betalt. Har börjat kunna replikerna utan till när man haft 5 pojkar". :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#163736 Jag tänkte fråga lite nu jag har börjat med vindfällen i djup snö och somliga ligger jäms med snötäcket finns det något system när de ligger också ganska tätt och säkert över o under varann. Kör man sönder mera än man skördar att skall man vänta tills de smälter fram eller. Dessutom säkert en del fastfrusna i toppen. Ser i alla fall ut som väldigt drygt arbete. Det blir att söka efter somliga stammar men de är ju nog alla åt samma håll. Det är tallskog om det har någon skillnad. Säkert mindre kvistar att frysa fast.Det tycks inte finnas något som är lätt här i världen och allra minst i skogen har jag inte sett något som är lätt ännu. Och nu har jag fått så otroligt sjuk nacke och rygg så armarna domnar ut inte är jag ju van att sitta varenda dag i hytten som jag nu gjort på sista tiden. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#164658 Jag har nu igen blivit lite klokare har kommit underfund med att jag i princip har datorproblem. När jag började med vindfällen så funka inte datorn först och där lokaliserade jag några fel. Det första att datorn inte intar driftläge om man säger utan stannar med siffror nog i displayen men far inte över till läge bytt sågkedja. Och därmed händer det ingenting man slipper in i menyn nog men det händer inget med att trycka på någon funktion för att manövrera aggregatet. Knäpper av och an på strömbrytaren och kanske väntar lite så kan den komma i läge bytt sågkedja trycker på ja och då funkar allting den nolla också tills man arbetar och den kommer igen till det samma läget och allt blir dött eller någon funktion slutar tex. tilten upp, nolla slutar, drivrullar och då har det fallit bort många symboler från displayen så man kan se att de inte blir aktiverade. Men den hamnar i detta felläge med oregelbundna intervaller. För den funkar helt perfekt när allt syns i displayen. Om det då är datorn som inte får sina signaler från HHM eller datorn som inte tar emot. Den kan ibland bli helt att den roddar bort sig med för många kommandon. Det är ett riktigt detektivarbete och det är också viktigt att man själv nog måste komma fram till det, så här gamla grejer har ju inte mera lika viktig funktion som de som hugger proffs så det får ta sin tid att reda ut det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#165226 Jag högg i dag nära el linjer stora träd som dessutom luta mot el linjen därför har de också alltid blivit lämnade kvar. Jag har nog blivit ganska van men jag så klart har ju alltid oroat mig och kanske det är bra någon gång. Vi var 7 dygn utan ström i julas då hade det stjälpt tre stammar över och nu vill jag ha slut på det problemet och tar bort alla nära linjen. De var så grova att jag inte riktigt fick tag på dem och så har jag dessutom ett kortare svärd. Men det blåste också men nog åt rätt håll. Jag har alltid varit rädd att man får slangbrott eller maskin stannar och börjar krångla eller kedjan går av. Det är nog det 7 sinnet det var just det som hände men fick omkull det åt rätt håll men nog blev jag rädd. :shock: Det sprutade in i från aggregatet hade just fyllt på en 25 liters dunk med olja. Tänkte att jag skulle ju ha kunnat slå ut det på marken direkt så skulle jag haft det lättare. :wink: Nå jag skruva av kåpan och börja söka slangbrott men hitta inget måste starta den ännu lite då skulle jag ju ha brotom ut så steg ner i snödrivan upp å ner på rygg med gubb skrället då kom de finska uttrycken som är väldigt effektiva det blir riktigt saltsmak i munnen efteråt ,och då såg jag att ett ventilblock hade skruvarna gått av så det pressa ut o ringarna stängde kranen till aggregatet och körde ut till vägen. Fick bort skruvarna och hade nya o ringar i verkstaden så jag fick ihop det på nytt och det höll tätt. Fick ett träd i dag som saldo. Jag kör också hem ved med Forden från förra stället mellan varven.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#165252 Hehe det är verkligen lite äventyr att köra en gammal maskin, men med lite extra finska så löser sig det mesta :lol: . Bra då att det gick vägen och att det inte var nåt värre fel :grin: .

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165292
Lindqvist skrev:Jag har nu igen blivit lite klokare har kommit underfund med att jag i princip har datorproblem. När jag började med vindfällen så funka inte datorn först och där lokaliserade jag några fel. Det första att datorn inte intar driftläge om man säger utan stannar med siffror nog i displayen men far inte över till läge bytt sågkedja. Och därmed händer det ingenting man slipper in i menyn nog men det händer inget med att trycka på någon funktion för att manövrera aggregatet. Knäpper av och an på strömbrytaren och kanske väntar lite så kan den komma i läge bytt sågkedja trycker på ja och då funkar allting den nolla också tills man arbetar och den kommer igen till det samma läget och allt blir dött eller någon funktion slutar tex. tilten upp, nolla slutar, drivrullar och då har det fallit bort många symboler från displayen så man kan se att de inte blir aktiverade. Men den hamnar i detta felläge med oregelbundna intervaller. För den funkar helt perfekt när allt syns i displayen. Om det då är datorn som inte får sina signaler från HHM eller datorn som inte tar emot. Den kan ibland bli helt att den roddar bort sig med för många kommandon. Det är ett riktigt detektivarbete och det är också viktigt att man själv nog måste komma fram till det, så här gamla grejer har ju inte mera lika viktig funktion som de som hugger proffs så det får ta sin tid att reda ut det.


Hmm,är lite osäker på hur du menar....
Har du drifttidsuppföljningen aktiverad :?:

Iså fall ska du koppla bort den.Kan va tidsgivaren som spökar. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#168005 Tack Simba för att du hjälpt mig så många gånger tidsgivaren var inte på men den har funkat nu varje dag utan problem.
Men nu är ett sådant problem som har gjort att jag inte orkat skriva på två veckor och inte går att lösa med ÖSA handbok. Nämligen att det blivit skilsmässa i mitt äktenskap och min fru har lämmnat mig. En normal människa skriver kanske inte om sådant i ett skogsforum men jag har väl nog en och annan skruv löst. Trodde nog att jag skulle ha haft tillräckligt med problem i vinter med maskinen men det var tydligen bara försmak. Men detta forum har hållit upp mitt humör hela vintern och jag har fått kraft av att så många velat följa med denna historia. Håller på med det sista kontraktet nu för i år så blir det sommar genomgång av ÖSA. Det är nog som många vet som har lite erfarenhet av livet att en maskin anskaffnings finansering är mycket lättare än att övertyga sin fru att man behöver en maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#168011 Aj f-n, nej mot såna problem, hjälper varken handbok eller goda råd. Trist, må hoppas livet reder upp sig efterhand för dig. Och vi fortsätter förstås att följa din kamp med ÖSA:n, har varit mycket inspirerande att höra om dina äventyr och hur du kommit igen efter varenda ny smäll. Tror nog du klarar den här senaste smällen också, du verkar liksom inte vara den typen som ger upp!

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168092 Ja det kan uppstå olika problem här i livet men så kan det dyka upp lösningar på det mesta
Tiden ska man va rädd om med den löses det mesta.Lycka till med allt..

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Kse  
#168099 Alltid roligt att läsa dina inlägg även om nu sista haveriet var svårlöst.
Hoppas att det ordnar sig på ett eller annat sätt, sånt där kan vara tungrott att ta sig igenom.
Bra att forumet har fungerat som ett stöd för dig och som du själv ser så är vi många som följer din tråd, det finns plats för med än bara maskinhaverier och man får ju faktiskt bli så personlig som man själv vill.
Saker och ting har ju en förmåga att lösa sig på de mest konstiga sätt även om det inte blev som man först tänkt.

Verkar vara bra sisu i dig så det ordnar sig nog på ett bra sätt till slut.

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

øsa  
#168148 Håper ting ordner seg og at du forsetter å holde oss oppdatert.Du har laget en fin tråd som er
rolig/interessant at lesa.

Användarvisningsbild

Valmet 828

machonisti  
#168478 Nå nu lindqvist e mats me å, för övriga bränner jag motorbrännolja i en valmet 828 från -90. Viftade ut lite virke förra veckan å märkte att kran svaja mycket. Kolla och visst 3 bultar i ena sidan av kranfoten glappade. Som vanligt skall det en massa avkläs innan de kan spännas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).