Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279118 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#398828
Lindqvist skrev:Skrev också en skylt till sist att bobygge förbjudet då sluta de :wink: .


:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#398874 Ok bra Totte!
Men ännu tillbaka till hydraulpumparna på ÖSA de var som sagt 156 L/min per styck x 2 = 312 L/min har
det blivit så stora pumpar från original. Tänkte bara på det fenomenet när ÖSA stannar vid somliga tillfällen
vid ansträngning.
Har ju faktiskt inte använt mig av elkontaktens arbetsvarvtal utan brukar ha lite under med gaspedalen.
Det rålar så extra och helt i onödan vid smått virke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#400632 Jag frågar och svarar åt mig själv :geek:

Hydraulpumparna ännu ni yrkesmän pratar om cm3- cc - cl - dl och jag pratar om liter/ min vad blir då 156 l/min x 2 pumpar.
Vad skall man använda då om man skall uppge vad man har för slags pumpar.
Kan någon vänligen förklara detta för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#404605 Hur skall man ha stickan svängd på kran vid borttagning av utskjuts tuben på ÖSA för att packa om. Kanske den skall vara i 90* vinkelstickan liggande på marken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#405928 Skall nog inte göra mer reparationer i höst nu för det man reparerar hemma på gården är inget man kan lita på att funkar i längden men det man reparerar i skogen under säsongen vet man om det lyckades eller ej. jag har gjort många felåtgärder i sommar som ja inte kunnat testa ordentligt. Det är bla. ca 30 st hydraulslangar, sugsidans oringar under hydr.pumparna, kompressorn, bränsleslangar, tömt rengjort br.tanken, elkablar, längdmätarn, såggivare, bakrutan, vindrutetorkarmotorer, luftläkage bakventil, hydraultankläkage avtappningsslang, motorstefa bak, aggregat stativ som håller HHM, ny skyddsslang krankabel smt förnyat kopplingarna där, smörjat hela maskin, oljebyten, packat om några cylindrar ja mm. så nu får man prova vad som lyckats eller ej. Tidsåtgång oändligt grannarna tror nog jag bor i ösa samt att om jag inte har något förvärvsarbete :oops: .

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Blivande snickare  
#405942 Jestas va du ha legat i Lindqvist!

Hoppas allt fungerar nu, jag har inga tvivel :)

Grannarna kan väl se sig bak i kalsongerna om dom inte har förståelse för en man med en passion för sin maskin!!

Ha det bra Lindqvist!
Jag läser alltid tråden fastän jag sällan svarar och kan stå till tjänst.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#405950 Ser att du inte legat på latsidan, Lindqvist!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#410745 Tack till dig min gode vän Blivande snickare samt min trogna gamla arbetskamrat machonisti.
Men jag undrar vart alla fina diskusioner och besökare tagit vägen åtminstone från denna kategori stora
maskiner. Inge svarar och frågar mera som det var för 3-4 år sedan. Jag fick då en enorm hjälp av de som
hade skördare som levebröd och säkert hade de fullt upp med eget men ändå gav dom svar. Dom måste ju ha försvunnit eftersom det inte diskuteras så mycket skördare mera har dom blivit äldre och mera återhållsamma
eller känns det inte lika behov längre. Och de nya som inte har samma inställning och bakgrund som de äldre som ändå har en livserfarenhet av 20-30-40 år i skogen och levt igenom en hel utveckling. Och en stor del inte har det som levebröd jag måste säga att jag även tappade gnistan i min egen bransch och blev ganska passiv till utväcklingen inom bilbranschen. Det är ganska tungt att hänga med allt nytt skit som kommer uppifrån och
ändå ha och försörja en familj det är ett företag redan i sig. För en maskin får stå stilla när den skall servas eller en dator frågar inte någon passlig tid när den skall uppdateras och då får människan lova vänta och arbeta in det senare på dagen kvällen men när en människa skall servas eller ha ledigt då är det inte så passligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Blivande snickare  
#410755 Kloka ord Lindqvist. Vi lever onekligen under datorernas makt ver sig vi vill tro det eller inte.
Utveckling heter det men det känns som att man hittar mer å mer krångliga vägar att lösa i grund å botten relativt lätta uppgifter. Men det kanske är så det ska vara när pengarna styr. Eller ha blivit så snarare, det är nog inte så det borde vara..

Det att diskussionerna om stora maskiner minskat hade jag inte tänkt på men du har nog rätt!
Känns lite som att en stor del av de som kör dagligen inte är så regelbundet på forumet mer.
Undrar vad det beror på?
Kanske diskussionerna tar fart igen under vinterhalvåret när dagarna blir kortare[emoji2]

Hoppas Ösa går bra nu utan att trilskas för mycket med husse :grin:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#414783 Hej igen tänkte fråga en sådan fråga att vad heter pappret till printern i tj 3000 det är en smal rulle och går det att få sådant mera printern är ju bara ca 20 cm x 30 cm.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Micke r  
#414786 Hej
Jag Vet ej vad pappret heter.
Men jag körde en 1270 c med 3000 för några år sedan och då köpte jag rullar från alftaprodukter.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#414897 Tack så mycket Micker jag var och såg i alftaprodukter men hitta inget printpapper.
Det skulle vara roligt att få printa ut när det finns möjlighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Micke r  
#414900 Du får ringa till dom, det som finns på deras sida är bara en bråkdel av allt som finns på hyllan.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Micke r  
#414901 Hittade en rulle men säkrast är nog att ringa[emoji1]
http://www.ap-butik.se/index.php?route= ... ch=Printer

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

valmet862  
#414909 Har du kollat me uittokalusto ?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).