Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279196 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#391511 Mikä juttu! nipsi sai vanhansa koneensa kiini Ruotsalainen nettisivun kautta \M/

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

nipsi  
#391549 Terve vaan kone oli meillä 2007-2011 oli ruotsista pari vuotta aiemmin tuotu suomeen ja rikkinäisen mittalaitteen takia ei ollu tehty suomessa juuri mitään. tuolloin siihen sovitettiin 3000 timberjack vanhan daptin mittalaitteen tilalle keväällä 2007 jolloin koneessa oli vielä 762b koura joka vaihtui sitten 2008 talvella 746b kouraan joka tuossa nykyisten siis on.

muutenhan tuo oli oikeen hyvä ja tehokas kone, mutta painoahan tuossa on reilusti kerran se saatiin upotettua vinssi.fi sivulta voi vielä löytyä vinssauskuvatkin.

ja tässä keskipohjanmaallahan tuo kone meillä oli ja hakkuita tehtiin myös pohjois ja eteläpohjanmaan alueella.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#391669 Nå äntligen fick man reda på att det är ett 746b aggregat samt lite annat information den var nog i aktivt arbete ännu 2007-2011 samt att det blivit bytt ett TJ 3000 mätsystem efteråt. Den hade hämtats från Sverige i början av 2000-2005 talet. Kanske det finns någon i Sverige som minns att de sålt en sådan maskin till Finland från norra Sverige. Det kändes mycket bra att höra att nipsa också tyckte det var en bra maskin.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#392269 Små steg i rätt riktning, Lindqvist!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#392342 Jo tack machonisti det stämmer. Jag skulle nu igen ställa en fråga har det alls någon större betydelse att TJ 3000 datorn varit inställd på 762 i stället för 746 aggregat i grundinställningen det kan väl inte finnas någon funktion som är annorlunda. Varför ställer man in aggregatet i grundinställningen kan någon ge någon förklaring på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#394090 Jo jag skulle ställa en sommarfråga när nu i kväll krankarna har kommit så man får börja vifta mellan skruvningarna men det är bra med en skovamössa att slå med. Och det är lördag kväll och normalt folk är på studentkalas eller grillar på terassen men jag skruvar med min viktiga maskin. Men jag skall nog fara i bastun nu också och ta en öl eller kanske två. Jo jag har ju som sagt en såndär ÖSA som tryckluften läcker tillbaka efter att man stannat motorn det tar en minut så är trycket på noll och jag hittar ingen backventil efter kompressorn var kan den finnas då eller ska den finnas den brukar ju frysa förr i världen kan någon säga.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394109 Sitter en lufttank monterad under hytten längst bak höger sida,inkommande luft kommer in högst upp,där är en backventil monterad

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#394114 Bra Simba tack för det det är säkert den tank man släpper vatten ur då fint, kanske man slipper via sidoplåten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#394115 Jag har nu kommit ganska långt med ÖSAs fel lista det är nu endast 20 st akuta fel kvar det var ett 50 tal när jag köppte den och börja reparera så det ser bra ut.
Komressorns topppackning till kylvattnet som kör tryck i kylsystemet ( kylsystemet bortkopplad o pluggat.
Kompressorn klottar olja.
Tryckluften läcker tomt på en minut efter stannad motor. Backventilen fixad ok.
Bakrutan ser man inte ut helt besvärlig i motljus.
Båda sidorutetorkarmotorerna döda.
Bränsletanken borde tömmas vill stocka i avstängningskran.
Stor motoroljeförbrukning ryker inte det är nog läkage.
Kylvätskan försvinner.
Hydrauloljeläkage under motor.
Hydraulojeläkage runt ventilborden på mitten brevid bränsletanken.
Fläktremspännaren börjar ge efter remmar går snett.
Vebastons sirckulationspump sönder.
Växellådans kontrollampa lyser slocknar när man kört en stund.
Jag har inte smörjat maskinen sedan jag köpte den.
Värmereglaget sönder kommer bara varmt.
Tankmätarn sönder.
Ena oljetämpmätarn sönder för automatlådan tror jag.
Tre tuber borde packas om läcker utåt.
Oljefiltren ännu obytta sedan jag köpte den bytte olja då men inga filter fyllt på nu kanske 4 liter i veckan med mitt lilla huggas, det blir så med onormalt oljeläkage man mister kontrollen.
HHM är nog sönder men funkar nog bra som jag kopplat om det nu.

Det kommer ju hela tiden nya fel så det vill vara svårt att hinna undan men den går nog bäst nu av den tid jag haft den man kan ju lita på den nu det var det inte i början men jag var ju helt oerfaren då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#394980 Hittade just en fil i skogsbibloteket på ÖSA 250 elsystem och undrar att nog kan man väl använda sig det i 280 också inte skiljer väl det sig mycket och funktionerna är väl likadanna fast kanske någon extra funktion och årtalet är väl nästan samma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#395243 Har nu plockat bort vindrutetorkarmotorerna till båda sidor kolen hela rotor linningen brunnen och var får man tag på 24 v torkarmotorer = löns inte att laga man får laga en vippa att svänga för hand. Har också varit på bakrutan börja slipa med 120 papper fortsatte uppåt tills farekla och autosol men vet nog inte vad jag skall säga har satt ner kanske 5 timmar på rutan nu, jaa den skyddar nog innandömmet från regn men inte ser man ut genom den ordentligt nya som man får tag på är 5mm tjockt glas men jag tror ÖSA har tjockare. Jag har ännu inte tänkt ge opp men man har ju innom sig att vad löns att satsa på varje fel som ändå kostar att åtgärda. Och maskinen är ju ändå en underlättande facktor i varje års avverkning att trycka på knappar istället för att gå med motorsågen. Och frågan när skall man ta nästa steg med att byta upp sig och vad vinner man på det jo ingenting man bara tror att den nyare är mycket bättre. Jag minns på 90 talet jag sa åt mina pojkar att om vi någon gång skulle möjligtvis få en skogstraktor så skulle vi nog få det lätt inte behöva lasta på för hand nåmera vi skulle rentav sparka fattigdomen i baken. Jo vi fick faktiskt en sådan eller köpte 48000 mark kosta den en nästan ny 40 årig maskin men sedan börja det mänskliga begäret man blir aldrig nöjd nu skulle man vilja ha en nyare skördare för att som det heter hänga med i utvecklingen, och man hugger per år för 30 % av Ösas inköpspris det är nog knapptryckningens tidevarv som gått Lindqvist på hjärnan och värre blir det med att se på you tub.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395462 Finns plastrutor och tillhörande list i olika tjocklekar från 6 mm o tjockare hos glassäljare tex Lund här i Jakobstad.
En 6 mm blir lite sladdrig på en masterbakruta men sidorutor så går dom att använda till.
Rek. 8 mm till bakrutan-


Kompressor finns renoverade som utbytes hos Rönn o Backholm i Vasa för ca 900 euro.
Spännanordningen till fläkremmarna borde Lassas I närpes ha,dom kan ju ha en kompressor oxå

Vanligt fel när Volvon läcker motorolja är Stefatätningen bak,dvs under svänghjulet.
Då rinner motorolja ut genom spillhålet undersida motor.
Lossa pumpfördelningslådan från motorn,sätt en talja och dra pumparna bakåt,lossa svänghjulet och peta ut stefan,"montering i omvänd ordning" :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#397225 Tack igen Simba för dina mycket hjälpande inlägg.
Rutan har jag nu hittat men inte kunnat beställa ännu p.g.a pengar. Jag har nu varit en längre tid upptagen med båtarbete
så har bara kunnat använda kvällar men över 30 st hydraulslangar är bytt därmed trycksidans 1" slangar ca 12m och ena var underst som går under tanken där muttern var nästan av skavad av överliggande slangar helt otroligt.
Men så var det främre pumpens sugsida som läckte i o ringen i flänsen har o ringar hemma nu ett sortiment för ca 400 € dyrt men roligt att ha när man jobbar med något. Märkte en sak att mina pumpar är 156 l/min x 2 skall det vara det? Kompressorn tog jag itu med men fick den fixad bytte packningar i toppen för alla toppen bultar var lösa kanske packningarna krympt och ej blivit åtdragna så nu kunde jag koppla på vattnet igen till kompressorn och den håller tätt. Och så har jag fått stefan till vevaxeln bakom svänghjul men inte bytt ännu för det tar timmar mellan droppen så måste vänta och prova ännu innan jag byter den. Har nog lagt ner enormt med tid nu igen på ÖSA men kanske det märks i hållbarhet i fortsättningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Blivande snickare  
#397227 Helt otroligt Lindqvist, du är helt otrolig! ^:)^ ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#398714 Tack för uppmuntran blivande snickare. Det är ju nog många underliga fel som är möjliga bland annat ett som var att det var mycket getingar i luften som snurra när jag arbeta med kompressorn jag lade inte märke vart de for först men sedan så såg jag att de for in i luftrenaren på ÖSA och inloppet var helt täkt med ett stort getingbo. Så det blev att ta till vattenslangen och börja spola. Fick bort det till sist men de byggde 2 gånger till på nytt fast jag satte en duk före gallret som finns . Skrev också en skylt till sist att bobygge förbjudet då sluta de :wink: .

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).