Sida 3 av 40

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: lör 08 okt 2011, 08:57
av Simba
Lindqvist skrev:Jo det var ännu en sak det verkar vara kavitations problem på hydaulsidan det råmar till i mellanåt var hittar jag eventulla filter.


Viktigaste filtret är ju det som är i hydraultanken,bara att lossa locket.
Dom äldre 280-orna hade ett filter medans 1840-serien har 2 monterade bredvid varandra.
Sitter magnetband inne i filterhållarna,var noga att putsa dom rena vid filterbyte.
Mastern har oxå trycksatt hydrauloljetank,dvs man tar tryck från turbon för att få ett övertryck i hydraultanken för att på så sätt säkerställa att pumparna får olja :lol:
Jodå,jag har schema på det,bara jag skulle få lite extra tid att scanna in....

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: lör 08 okt 2011, 09:49
av Lindqvist
Tack Simba för det. Måste ta och putsa det, märkte också att det var tryck i tanken som du sa fundera först lite på det också men inte visste jag att man tog det från turbon. Det var också för lite olja i växellådan men råkade bara ha 3 liter hemma men jag fundera om det kunde orsaka oljudet. fick arbeta flera timmar med främre hytt låset som rostat fast fick det med lite våld och en till domkraft under fick det att vrida sig då.
Var kan man köpa svärd och kedjor jag bor ju här i Kristinestads regionen ?

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: lör 08 okt 2011, 11:40
av Simba
Olika former av hydrauloljud kan va svåra att få fast orsaken till.
Kan tex va nån slang som inte är fastspänd,nån skyddsplåt som är lite lös etc.
Ifall du har för lite olja i växellådan ( Clarken ) så hörs inget oljud,däremot så tappar han driften totalt när man tex kör i en uppförbacke ( lr. kör upp på ett dunderbygge ( har "viss" 8) erfarenhet av det))
En korrekt fungerande tryckgivare talar nog om att nåt är galet men ibland är varningssystemen bortkopplade.
Däremot ska du va noggrann med olja i fördelningslådan,dvs den låda som är mellan diesel och pumparna.Kör du den med för lite mängd så är det bara att byta alla inälvor i den,både lager och kugghjul förstörs direkt.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: lör 08 okt 2011, 18:47
av Lindqvist
Du har säkert rätt för vist skall varningslamporna blinka eller lysa när man sätter på strömmen. Det har jag tänkt att de måste vara bort kopplade för det varnar för så många saker att på en gammal maskin lyser de jämt. Hade ur hydraulik retur filtret idag och putsa det var nog inte så farligt men det var ju alltför lite olja glaset på tanken var så otydligt så jag har varit osäker. Men jag tror nog bara jag får bort läkagen i cylindrarna och olja i så ordnar sig det i alla fall. Har kollat alla oljor under hytten nu.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: mån 10 okt 2011, 22:07
av Simba
Lindqvist skrev:Går det Simba att hitta ännu ett hydraulik schema på 762 det skulle vara bra att förstå systemet. Har fått nästan allt att funka men kapning stående så faller tilten. Det kan nog vara HHM som också är sönder.


Finns i biblioteket nu :mrgreen:

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: tis 11 okt 2011, 08:43
av Lindqvist
Tack Simba!
Cylinder tubarna går de i standardmått med reparations serier eller är det mycket olika tumm eller milli
sorter så man skulle kunna beställa packningar på förhand kan man ta mått.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: tis 11 okt 2011, 18:40
av Simba
Är i mm allting,men billigast och bäst är att köpa packningssatser från tex Swedol,då får man allt som behövs per cylinder.
Att mäta utanpå cylinderröret så,ok,man får fram ytterdiametern på kolvtätningen,men inte bredd resp, innerdiameter.
På Ösa hade dom den filosofin att en packningssats skulle passa till många olika ställen,tex. svängcyl.och krantilt är samma :mrgreen:

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: fre 14 okt 2011, 06:40
av Lindqvist
Hur gammalt är 762 agregatet när är det första ungefärliga årtal och vad var dess efterföljare.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: fre 14 okt 2011, 16:31
av Lill Junior
Har för mej att de kom 86-87 nån gång, tillverkades väl fram till mitten på 2000 talet. Efterföljaren heter väl 270.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: fre 14 okt 2011, 17:12
av Lindqvist
Tack för den upplysningen Lill Junior. Jasså de har funnits så länge det är konstigt att man inte hittar några skrotade reservdels aggregat hur långlivade kan de bli då. Vad kan man anse är det ett stort eller mellan stort agregat.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: fre 14 okt 2011, 20:08
av huggarn82
762 kom under tidigt 80 tal men då hette de först GSA 62 o de va kockums som tillverkade det först tro de va kring 86 de fick heta 762 då ÖSA börja tillverka dom efter att Rauma Repola köpt kockums
762C slutades tillverka sommarn 2003 då dom stängde ner fabriken i filipstad


antar att det är ett 762C som du har??

då kan du ju fortfarande få tag på packningssatser via john deeres servicelämnare....

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: lör 15 okt 2011, 10:53
av Lindqvist
Tack huggarn82 för den noggranna upplysningen. Så det är med andra ord ett beprövat och kanske bra aggregat med lång livslängd. Inte kan det väl vara original aggregat på en maskin från 91 eller.Går det alls att byta till exempel till ett Ponsse skulle få tag på ett sådant med att använda samma Timberjack 3000 dator. Skulle gärna hittat ett till så man skulle få rusta opp om det nu är möjligt att få dem till något de används väl nog till det sista.

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: sön 16 okt 2011, 01:16
av minikaparen
Jag kör ett JD 762c tillverkat i slutet på 2006 av Waratah i finland och har kollat dina bilder och tycker mer det ser ut som ett 746 aggregat !

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: sön 16 okt 2011, 14:00
av Lindqvist
Tack minikaparen! Ahaa det kan nog vara möjligt har de någon typnummer in stansad på dem någonstans, du har inte möjligtvis någon bild på ditt .

Re: ÖSA FMG 762/280

Postat: mån 31 okt 2011, 19:09
av Lindqvist
Jag har nu använt aggregatet lite men det är inställningarna som jag fundera på att efter första stocken så nollas inte mät aggregatet utan fortsätter bara uppåt så man vet inte vad andra stocken eller massa biten har för längd var man skall stanna för kap utan att börja räkna ut. Och inte stannar den heller automatiskt. Man kan väl inte säkert fodra så mycket automatik heller av ett gammalt aggregat men kanske någon har något svar till detta.