Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279043 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#593234 Alltid spännande att följa den här berättelsen. Det är som en thriller, det ser ut att gå illa gång på gång, men varje gång så löser det sig.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#593649 Tack Totte!

Har nu börjat med en lite större renovering och omändring. :surp:
1572627673_20191101_114929.jpg
1572627623_20191101_114848.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#600707 Hej finns det någon som har ett elshema till en ÖSA 280. Skulle bli så till stor hjälp 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Palakangas  
#601474
Lindqvist skrev:Hej finns det någon som har ett elshema till en ÖSA 280. Skulle bli så till stor hjälp 🙏

Jag har elscheman till Ösa 280. Vet du vilket tillverkningsnummer det är på din maskin?

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#601490 Det låter mycket bra Palakangas!
Jag hittade tillverkningsnummret 8168 .
Kan du vänligen skicka det när du har möjligt hit eller via epost.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Palakangas  
#601526
Lindqvist skrev:Det låter mycket bra Palakangas!
Jag hittade tillverkningsnummret 8168 .
Kan du vänligen skicka det när du har möjligt hit eller via epost.

Jag har en instruktionsbok som är helt oanvänd. Väger närmare två kilo. Flera scheman i den. Du får den med posten om du skickar ett meddelande med ditt namn och adress.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#601626 Tack för meddelandet kan du bekräfta om det kom fram jag skickade tidigare idag men vet inte vart det for.
Så nu skickade jag ett nytt meddelade. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#601628 Jag har tittat på några fantastiska youtubeklipp!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#601632 Jo tack jag håller på att bygga om och renovera ÖSA.
Tar nu bort allt onödigt som inte behövs eller funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Palakangas  
#601645
Lindqvist skrev:Jo tack jag håller på att bygga om och renovera ÖSA.
Tar nu bort allt onödigt som inte behövs eller funkar.

Jag har följt dina vedermödor med din ÖSA. Maken till tålamod kan jag icke uppbåda. Därför är boken en uppmuntran till fortsatta förbättringar. Du får den som en julklapp från en ÖSAfantast med hyllor fyllda med böcker och pärmar.
God jul och ett trevligt nytt år med din maskin.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#601862 Stort TACK Palakangas för din vänliga omtanke som värmer mitt hjärta. En sådan bok har jag saknat
hela tiden jag haft ÖSA. Jag är ganska bra att mecka nog tror jag men ändå nog bara människa jag med
och utan någon info om en maskin som är både gammal och oerhört komplicerad med den tidens nya
teknik och troligtvis ombyggd från två greppare till en greppare så kan det bli vilka överraskningar som helst.
Och jag har alltid arbetat ensam som också försvårar och att jobba med hydraulik och el skapar många
extra steg när man måste ställa till med att aktivera spakar eller sådant att man skulle se båda momenten
samtidigt både ute och inne. Och inte vågar man heller ha maskinen i gång och undersöka under och
mellan saker för att inte lämna i kläm för är man ensam så är det ingen som hjälper. Så därför har jag
absolut förbjudit mig att ta sådana risker jag brukar då lämna det o provat för jag väljer hellre att leva än
att hitta felet på en maskin.
Tack ännu och en God Jul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#605685 Ja nu har ÖSAs handbok anlänt den hämtades idag från posten.
Och än en gång stor tacksamhet åt Palakangas och innehållet var verkligen
utförligt nu förstår jag varför det sades att ÖSAs böcker var på topp.
Denna har nu elsidan som jag saknat mången gång fastän jag är utbildad
bil elektriker och också kurser i Scanias elsystem från 80 talet.
Men ÖSAs elsystem är av helt annan kaliber. Så avancerat att man inte klarar sig
utan bok information. Det är självstudier nu på programmet. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Palakangas  
#605709 Kul att boken är i händerna på någon som behöver den. Jag tror det blir ännu mer ordning och reda på din maskin nu Lindqvist.

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

AKKAMAAN  
#605719
Lindqvist skrev:Men ÖSAs elsystem är av helt annan kaliber. Så avancerat att man inte klarar sig
utan bok information. Det är självstudier nu på programmet. :-bd

Styr och regler elektronik är totalt annorlunda från vanlig fordons-el.
Styr och regler innehåller logiska kretsar. På 1960- och 1970-talet var dessa byggda med fler-kontakt-relän, hållkretsar, sekvenskretsar etc. Mycket dioder också. På 762 så är väl nästan all logik i en styrdator.
Kunde Tviggens elschema "utantill" en gång i tiden efter tre veckors kurs på Volvo BM 1978. Det var då man lärde sig läsa elscheman på skogsmaskiner.
280 basmaskinen har väl dock en hel del relälogik. Posta gärna el-hydraulscheman när du kör fast med förståelsen. Mycket av logiken hos 280 ärvdes/utvecklades ju från 250...

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#605728 Tack Akkamaan!
Jag blev färdig 1978 från 3 års yrkesskola så det var ju tidens snabba utveckling som gjorde att
jag 5 år efter kunde min utbildning och föll sedan av i utvecklings farten på 80 talet utan att hinna ikapp
det mera någonsin. Man kunde ju inte inbilla sig heller vilka avancerade teknik som skulle byta ut spakar
pedaler och brytare i en arbetsmaskin och till vilken nytta. Men roligt att man kan fråga råd när man kör fast.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).