Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 279191 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#500104 Hur är det med slangar till Ösa tex. 1 tums slangar skall de vara 3 lagers inlägg eller räcker det med vanliga 2 lagers
samt också 3/4 slangar var från början lite sådana också. Vad brukar det vara på större skördare i allmänhet. Har pressat själv 3 lagers med min slangpress och måste där skala av gummit för att få på hylsan men inte på 2 lagers.
Låter det rätt så.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

hemhuggare  
#500134 Vad är det för tryck på maskinen? Jag vet inte men tror att du klarar dig med 2-lagers slangar på de flesta ställen på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#500147 Jag har ju aldrig mätt trycket men mellan 180 - 220 bar kanske. Men tycker precis att dom stora slangarna fuktar och klottar. Jag tycker att varje ny slang är våt efter en tids användning jag får aldrig maskinen torr det förundrar mig kan det finnas någon förklaring.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

SkogsKuben  
#501181 Matartrycket på den borde gå upp mot 230 bar. Men skulle nog rekommendera att du använder slangar som klarar mer än 250bar, finns säkert att få tag på 300 bar eller 350 bars slangar, å de finns i lite olika utföranden :)

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#501184 Tack SkogsKuben hur är det kan du säga skall man ha skilda hylsor när man pressar 4 lagers eller går det med dom jag anväder för 2 lagers.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Førland  
#501188 Du kan inte anvenda samme hylsor som på 2 lagers slang.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#501191 Ok tack Forland bra att veta för jag har nu använt samma.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#502007 Tänkte nu fråga om det skulle finnas bilder på hur stegen ser ut på Ösa som original måste laga en själv nu för jag har bara en kättingsstege nu. Och igår föll jag ordentligt trån Ösas trappsteg handgreppet lossna och stegen for ju under maskin när foten tryckte på. Och jag föll med huvudet före i frusen mark från 1,5m jag slog huvud armar klockan gick sönder och det tog en stund innan jag kunde andas normalt mistade minnet lite hur det gick till. Jag var ganska snäll pojke efteråt och svor inget heller utan tackade någon att det inte gick värre. Så om någon har bilder att tex var lyftsylindern kommer fast och konstrutionen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#502030 Ja för tusan, fixa en rejäl stege snarast möjligt. Det där kunde gått riktigt illa. Var nu uppmärksam på om du får några symptom med yrsel och huvudvärk. Klar risk att du fick en liten hjärnskakning.

Glada är vi här att du ändå klarade dig såpass bra.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

JensSkoog  
#502118 Bra det inte gick värre @Lindqvist . 🤗

Säger som Totte - fixa skicklig stega.
På huvudet halvannan meter kan bli riktigt illa.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#516491 Livet går vidare här i Finnskogarna.
Sommar underhållets reparationslista är lång som ett fattiår som vanligt och slang byten tycks aldrig nå en slutligt punkt att det skulle vara bara en i taget som läcker. Har gått förståss den långa vägen och går nog fortfarande när man inte har den erfarenhet som en yrkeskunnig har. Det sista var att jag har haft för långa slangar från utskjutets slangfäste till aggregat de har hängt för mycket kanske det finns en tummregel för det också så när jag skulle ta ett vidfälle som gått av in genom ett trångt buskage så fick jag ju slangarna under såghuset och undra varför inget hände när jag skulle gripa trädet. Drog in aggregatet tillbaka för att titta så bara rann det, tre slangar hade dragits sönder som var nästan nya. Och sedan sa datorn att ingen kontakt med HHM. Det visade sig att jag hade för lång 1" skydds slang som krankabeln går innuti som drog ur alla 30- 40 tal trådar från kopplingsdosan kabeländan såg ut som en flaskborste. Fick nu dem idag igen på plats och det börja till och med funka kortade av skydslangen 25 cm så nu får det dra slangen i botten utan att dra ur kabeln. Hur långa skall man ha de hängande slangarna till agregatet. Men en sak har jag lyckats med ÖSA har nu startat direkt på vintern och efter månaders stillastånd som i början var helt hopplös.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Erre  
#516495 Tråkigt med slangarna och kabeln. :sad:

Men jag blir lika glad varje gång du skriver i din tråd.
Roligt att du är igång och kämpar på. :-bd

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#516496 Tack Erre för dom fina orden!

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Blivande snickare  
#516525 Får hålla med Erre, alltid kul att läsa hur det går för dig Lindqvist :grin:
Å verkligen skönt att vi får fortsätta läsa, den där vurpan du drog är nog inte hälsosam för nån!

Ta hand om dig, skogen står kvar fast man skruvar en dag mer.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

machonisti  
#516530 Midsommarstormen blev dyr för dig, både i olja och arbete. Hoppas på bättre lycka framåt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).