Skördare

Problem arbetsvarv valmet 921

6 inlägg 3629 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem arbetsvarv valmet 921

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138300 Tänkte kolla om nån har råkat ut för samma fel, har en 921-99 med maxi dator från -07 med windows xp och eme spakar. Fick hem maskinen igår och skulle prova idag, först så funkade driften fram+bak, men förstod mig inte på hur man får i arbetsvarvet vet att man ska trycka på ena knappen överst på vä spak, och sen ställa på högerspak men vilken knapp? Går det att ställa in så man inte behöver ändra arbetsvarv hela tiden? Efter att hållt på några timmar så funkar inte driften+ att jag inte kan se varvtalet på datorn utan det går bara att se på analoga mätarn. Tänkte om det hängde ihop med att jag inte får i arbetsvarvet eftersom man ska ha växel i när man ställer det?

//Jocke



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem arbetsvarv valmet 921

sjohult  
#138309 du gör väll som alla andra valmet maskiner. du har ju tre knappar till sidan om den vänsta spaken eller om det är som en vippa som du kan ändra om maskinen ska gå framåt eller bakåt. Tryck på den knappen längst fram eller slå vippan framåt så du ser att framåt växlen är i. Sen har du ju 2 st pilot knappar överst på vänstra spaken dra den som sitter allra högst bakåt, så ska arbetsvarvet gå igång. så har de varit på valmet skördare jag har kört från mitten på 90-talet.

Användarvisningsbild

Re: Problem arbetsvarv valmet 921

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138312 Knapparna till driften vet jag vart dom sitter, drar jag den överrsta knappen på vänster sida bakåt går diffen i, vad kan felet vara när man inte ser varvtalet på datorn det funkade först sen försvann det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem arbetsvarv valmet 921

sjohult  
#138326 om diffen går i när du drar den knappen bakåt så har antagligen den knappen vridigt sig ett kvarts varv. du kan vrida tillbaka den enkel om du vill "med-sols". I nu läget bör du få i arbetsvarvet om du drar den knappen till höger ist.

Användarvisningsbild

Re: Problem arbetsvarv valmet 921

mb-man  
#138396 om den ena generatorn eller remmen ryker visas inget varvtal och driften funkar inte heller.

Användarvisningsbild

Re: Problem arbetsvarv valmet 921

jockekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138587 fick det att funka nu, var en kalibrering av varvtal i datorn som behövdes.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).