Sida 1 av 1

911.4 tipps

Postat: lör 03 sep 2011, 10:31
av skogogräv
Hej.

Är det någon som har några tipps på vad man ska kolla på en sådan maskin som beg.

Re: 911.4 tipps

Postat: sön 04 sep 2011, 11:04
av Valmet 890
Som med alla äldre valmetar så är det väl bra att kolla hur glapp den är under hytten i alla leder och svängkransen.
Vad har den gått med för aggregat?
Har den gått i slutavv brukar man åka på att byta kransen runt 10 000 tim, det är en dyr utgift.
Annars är det väl inga direkta saker man bör kolla på tycker jag, bara allmänt att den ser välskött ut.

Re: 911.4 tipps

Postat: sön 04 sep 2011, 12:15
av skogogräv
Tack för det.denna har gått strax över 6000 tim o det sitter 350 på den jag vet inte så mycke om den mer än att den finns i ume trakten.Det är en 08-09.Hur upplever ni som kört 911 att den nya kontra älldre är.Bränsle åtgång o ork för det sitter väl miljömotor i en 911.4?Ram o underrede är väl samma förutom boggien eller?
Mvh M

Re: 911.4 tipps

Postat: sön 04 sep 2011, 16:42
av 970D
har den gått i mycket slutavverkning så är där garanterat mycket sprickor i aggregatet..

Re: 911.4 tipps

Postat: sön 04 sep 2011, 18:34
av sjohult
skogogräv skrev:Tack för det.denna har gått strax över 6000 tim o det sitter 350 på den jag vet inte så mycke om den mer än att den finns i ume trakten.Det är en 08-09.Hur upplever ni som kört 911 att den nya kontra älldre är.Bränsle åtgång o ork för det sitter väl miljömotor i en 911.4?Ram o underrede är väl samma förutom boggien eller?
Mvh M




hej jag sitter om dagarna å kör en valmet 911.3 med ett 350.1, det är näst intill samma maskin, är datorn och hytten som skjilejer typ. Jag har bara gott att säga om min maskin iaf den har gått 6500 h och är en 08. det enda som har strulat på basmaskinen är att motorvärmaren inte har gått alltid. sen har jag packat om lyftcylindern 1 gång också. Sen aggregatet är mycket driftsäkert, det enda man får byta är matarhjuls slangarna nån gång ibland men det är ju gjort på 5 min. annars har jag bytt 1 diagivare och längdgivaren en gång. Så du gör nog inget dåligt köp om du köper en 911:a Mvh fredrik

Re: 911.4 tipps

Postat: sön 04 sep 2011, 18:59
av skogogräv
Hej igen.Tack för att ni skriver.
Jag själv har en gammal 901 a som går som en klocka,men känner att nu är det dax att uppgradera sig om man ska fortsätta.Det att det blir en 911 är att jag har 26/5 däck på boggien nu o det sitter inte på nya 901 o jag tror det är bättre med större hjul.Vet någon om det är mycket ändrat på dom nyare årsmoddellerna av 911.4 kontra dom första?Mvh Magnus

Re: 911.4 tipps

Postat: ons 07 sep 2011, 08:12
av Valmet 890
Det är ändå rätt stor skillnad mellan .3 och .4a. Det är mycket smådetaljer dom ändrat till det bättre i 4an. Lite sånt som man retat sig på i .3an. Men det största och bästa är ju naturligtvis den stora hytten och balanserade boggilådorna.
Boggilådorna gör stor skillnad, hela maskinen känns ut att stå stadigare på marken, och uppför är det ju som dag och natt.
Bränsleförbrukningen verkar vara ungefär samma våran ligger mellan 13-16 liter timmen i slutavv, dom som gallrar verkar ligga runt 11-12lit/tim.

Det jag kommer på som skijer de nyare .4orna mot de första är att de har multirem iställer för flera fläkremmar som förut. De har en annan slangdragning på bakaxeln och nya fästen för stabiliseringen, Nu är fästena integrerade i bakaxeln och inte som förut en platta ovanför och en nedanför om bultas ihop med långa bultar.
Var ungefär ett år sen jag såg den första med multirem osv.