Skördare

Sågkedjeolja

10 inlägg 6498 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågkedjeolja

minikaparen  
#134435 Finns det nån godkänd ( bio ) sågkedjeolja som inte fastnar som en oljefilm på skördarens fönster



   TS
Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

enok  
#157213 Vet inte om det finns stor skillnad mellan olika produkter. Vad är rätt pris idag till bio kedejeolja?

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

finskpinne  
#157310 Fixa till såglådan så det inte sprutar spån åt alla håll. Bl.a Valmet har ju sin såglåda helt åt helvete konstruerad, spånet sprutar ju rakt upp så om det blåser lite så har man ju allt på fönstret. Och sänk ner aggregatet lite, håller man det onödigt högt så yr det ju bara omkring mera.

Här är en såglåda som styr spånet bra neråt vid kapning:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cIBTqq6Knmk[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157345 Oljan följer inte spånet... Olja åker ut i luften på ovansidan av svärdet då man kapar. Kolla själv då du tomm kapar hur dimman med såg olja yr.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157349 Inte mycket olja som hamnar där det gör mest nytta. :)

Frågan borde väl mer vara vilket rengörningsmedel som funkar bäst att rengöra maskinen med och rutan då såklart.

Avatar Fallback

Re: Sågkedjeolja

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157352 Precis!! vanlig avfettning klarar iallafall inte jobbet..

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Torparn79  
#157354 funkar inte diskmedel då??
det brukar ju göra susen på hydraulolja i alla fall..

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

finskpinne  
#157359 Klart det flyger lite i luften också, men om ni har stora problem med det så ska ni nog justera kedsmörjningen så det smörjer mindre. Vi kör då inte med nån miljöolja så då fungerar vanlig "vindrutespolarvätska". Outspädd klara den vaselin, kåda och kedjeolja. Använder Aspokem Superpiss, tycker det fungerar bra. Testade för många år sedan med en sorts bioolja men den var så jävla kladdig så jag kör inte med den mera, men Superpiss klarade nog av den biooljan iallafall.

Men om ni har stora problem med att det yr mycket olja av svärdet så skulle jag råda er att byta oljemärke till ett märke som har så bra vidhäftnings- och smörjegenskaper så ni inte behöver ha på så mycket smörjning att det yr omkring. Just nu använder jag en sort som ett företag i Finland "tillverkar", dom återanvänder gammal hydraulolja och liknande som dom sedan filtrerar och blandar i vissa tillsatser för att få rätta smörjegenskaper och rätta koncistensen. Den tycker jag fungerar riktigt bra, har inte bytt ett enda noshjul sedan jag började använda den oljan. Och mycket billigare än vanlig olja är den dessutom, betalade 920 euro för en 1000 liters tank. Då var den levererad hem till det priset. Vad kostar miljöoljorna där borta på andra sidan viken??

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157363 Till rutorna ren vanlig Lacknafta.

Användarvisningsbild

Re: Sågkedjeolja

rocky  
#157368 Testade ett sorts rutvax och det gjorde verkligen susen. Tog bort fett, olja, gummirester efter torkare, fick dock gnugga lite på koda men annars blev rutorna som nya. Var betydligt bättre än alla olika avfettningar mm som vi testat. Finns även en variant som ska motverka repor men den har vi inte testat än.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).