Skördare

Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

6 inlägg 3643 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134387 Ja såg en broschyr om KomatsuProsit 911.5 - "extremt bränslesnål" var den tydligen...
Men så är inte fallet med min, ligger väl på 11-12 lit / h ca. men nu till problemet:

Det kommer diesel inne i ramen, under växellådan, mellan tankarna. Syns mest på vänstra sidan.

Jag hittar inte någon läcka, fast jag har hört att de kan spricka runt styrcylindrarna...
Det är bara längst ner i botten som det kommer lite diesel, så det läcker å drägglar under maskin när man kör.
Har testat torka rent, å trycksätta lite med kompressorn, men då kommer det inget alls..

Någon som råkat ut för detta?? Var ska jag leta?

Jag som trodde jag kunde reta alla TJ/JD 1x70d ägare, som ju haft en del strul med plasttankar nere i ramen, men nu trilla jag dit själv, att man aldrig kan hålla käften stängd :)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

valmetpower  
#134402 va med å svetsade tre 911.3 när ja hade praktik :| iaf på dom va sprickorna kring fästet till styrcylindern

Användarvisningsbild

Re: Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

kjetilroeste  
#134406 har også sveist rundt den ene styresylinder på 901.3... Sikker på at det ikke kommer derifra?

Avatar Fallback

Re: Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134459 Har varit med och svetsat tank på 911.3 ja oxå. dock högst upp ånärmast hydraultanken, båda sidor, men de syntes rätt tydligt när man var fulltankad och på väg uppför. du har inte tryckt upp buken lite så de har spruckit runt balken som förbinder tankarna? Läcka i returslangen? då borde de läcka när du har elpumpen på.

Avatar Fallback

Re: Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

tantgron  
#134585 Vi har haft läckage i från tanken, och det var under hörnförstärkningarna i framkant på tanken. Det var inte lätt att se, sprickorna hade kommit just under svetsen på förstärkningarna, och syndes enbart då tanken var riktigt full.

Har du prövat labba med lite olika mängd bränsle i tanken och sett när det läker och inte läker?

Avatar Fallback

Re: Läcka dieseltank Valmet 911.3 ??

Axmen  
#134669 Mycket vanligt att 911 läcker kring en del svetsningar i tanken bara att rengöra och se om man kan hitta vart det läcker... sen är det ju sjukt svårt att få det tätt valmet va ute och svetsade min tank 3 gånger i våras innan vi fick den tät...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).