fre 30 sep 2005, 08:22#299
Hej Fredrik !
2002 hadde sina svagheter som att kranen var svag när du arbetade på kort arm .Parallellarmarna var väl lite felkonstruerade . När det gäller manövrering av maskinen så tog det tid och lära sej och köra den. De första månadena var det maskinen som "körde" dej. 2004 kom med en del förbättringar bla. utskjut på kranen, Rottnes egna 400 agr, aircond.och ny dator DSP4000. Senare har bla. krantilt och kransväng förbättras.
När det gäller framkomlighet i svår terräng så har den fått prova seg här i
Norge. Den klättrar otroligt bra uppåt i terränget men skal helst backas ner der det är brant. Detta på grund av att när du körer neråt sä har bakhjulen lätt för och glida. Felen ligger i fördelningen av olja til hjulmotorerna. Jag hadde besök av en från Rottnefabriken som blev häpen när han såg i vilken terräng vi körde i. Det var något annat än Småländska "åkrar"
Som jag tidigare har nämt så har jag kört FMG 0470 "lillebror" i 3 år.
Det var en bra maskin och gallra med väldigt smidig men skulle du köra i nedförsbakke så fick du akta dej för då lättade bakhjulen från bakken trots att bakhjulen var vätskefyllda och det var svetsat på en 50mm tjock vikt bakerst under maskinen. Min konklution är att i normal terräng kan du gallra med vad som helst men i svår terräng så är det Rottne som härskar trots en del bakdelar.
Mvh Norge