Skördare

Ponsse H6

26 inlägg 12419 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ponsse H6

bård  
#125915 Holder på å skal bytte 770d i en Ponsse Beaver med C33 og et H6 aggr.
Er det noen som har erfaringer med H6.
Tenker da på driftsikkerhet og servicevennlighet



   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#125931 jeg kjører ergo med h6 og 11m c33 kran. Krana er jeg sånn passe fornøyd med, bortsett fra kransvingen. Den er latterlig svak, men skal visst være bedre på de nye. Det største problemet i tynning er at man sitter 1 mil unna krana, så man ser ikke alltid hva man driver med i gran tynning. H6 aggregatet er den største dritten jeg har vært borti! Saghuset ble bøyd første dagen, og det har jeg slitt med hele tida. Har sveist ramma rundt sagmotoren (16 timers jobb), hjularmer, ører til hjularmer og så har je sveist en brakett tel kontaktene inni aggregatet. Begge valsene sprakk rundt bolthullene, så de er byttet. Har bytta over 40 slanger på 9mnd. Det tar fort en time å skifte en slange, for det er ikke enkelt! Når jeg hogger skog med mye kvist, tetter fargedysene seg, så de må stikkes opp dagelig. Nå har jeg hogd mye fjellskog med aggregatet, så er vel derfor det har blitt så ekstremt mye skruing. På kvistfri skog funker det sikkert bra. Er et fint aggregat å hogge med når det funker. Det mater jo vanvittig fort! Jeg anbefaler deg å kjøpe MPBII bremser! jeg har bare enkel brems og det holder ikke.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

finskpinne  
#126185 Låter som att H6 är ganska likt H53 då... Det var inget att hänga i julgranen det heller!! 😈

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#126230 Det satt et H53 aggregat på maskinen før jeg overtok den. Det aggregatet var utslitt etter 4000t. H6 aggregatet har gått ca 2700t. Har skiftet 3 slanger og paralellstaget til hjularmene denne uka...

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

JD 2006  
#126272
granlien skrev:Det satt et H53 aggregat på maskinen før jeg overtok den. Det aggregatet var utslitt etter 4000t. H6 aggregatet har gått ca 2700t. Har skiftet 3 slanger og paralellstaget til hjularmene denne uka...


OJOJ!!!! Det verkar äta reservdelar det där aggregatet......

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

bård  
#126287 Har alltid trodd at ponsse hadde bra aggregater,det er en del entrepenører her i Norge jeg har snakket med som har kjørt ponsse i 10-15år og de synes de er bra.Men det er klart at man kan være uheldig å få ett mandagsprodukt.
Har kjørt Valmet og John Deere/Timberjack i ca 20 år, ikke allt har vert smertefritt med de heller så alle har noen sterke og noen svake sider :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#126321 joda, ponsse`n går skikkelig bra når den går, men er ikke så veldig driftsikker akkurat... Jeg kjørte H-14 før og syns det var en skikkelig nedtur å kjøre ponsse. Mye dårligere komfort og servicevennlighet i ponssen, men produksjonen er mulig hakket høyere med ponssen. Prøvekjørte en H-8 i dag. Savner H-14 gitt..

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

finskpinne  
#126327 Jo en Ponsse går nog bra när den går, och dom flesta är nog ganska driftsäkra men det finns ju måndagsexemplar. Grundmaskinerna och kranarna är ju ganska säkra grejjer men aggregaten är inte alltid det bästa, dom har sina svaga punkter och det verkar svårt för killarna i Vieremä att ändra på något som dom har börjat med. Alla märken går nog sönder förr eller senare men skillnaden är ju att Ponsse är väldigt jobbiga att skruva med, det är oftast trångt och dåligt planerat. Speciellt aggregaten är en mardröm att skruva med, ofta hamnar man att skruva loss en hel massa för att komma åt det som är sönder. 😈
På det kesla aggregat jag har hängt i kranspetsen på Cobran nu så får man loss vilken del som helst på några minuter. För som sagt alla märken går sönder men vissa är lättare att serva än andra.

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

JD 2006  
#126412
finskpinne skrev:Jo en Ponsse går nog bra när den går, och dom flesta är nog ganska driftsäkra men det finns ju måndagsexemplar. Grundmaskinerna och kranarna är ju ganska säkra grejjer men aggregaten är inte alltid det bästa, dom har sina svaga punkter och det verkar svårt för killarna i Vieremä att ändra på något som dom har börjat med. Alla märken går nog sönder förr eller senare men skillnaden är ju att Ponsse är väldigt jobbiga att skruva med, det är oftast trångt och dåligt planerat. Speciellt aggregaten är en mardröm att skruva med, ofta hamnar man att skruva loss en hel massa för att komma åt det som är sönder. 😈
På det kesla aggregat jag har hängt i kranspetsen på Cobran nu så får man loss vilken del som helst på några minuter. För som sagt alla märken går sönder men vissa är lättare att serva än andra.


Jo det är ju det som egentligen är det viktiga....att man kan skruva i aggregatet utan att behöva riva grejor i en timme innnan man hittar dit man egentligen skulle 😡

Men jag vet inte hur de nya H6,7,8 ser ut inne under kåpan....för H60E som jag kört en del tyckte jag gick ganska bra att meka med.

Användarvisningsbild

Re: Ponsse H6

finskpinne  
#126441 Jo vi har haft 2 st H60 och ett H60E och dom är ju helt annorlunda byggda än H53 och H73 så H60 var nog mycket lättare att skruva med men det var ändå mycket som man kunde förbättra på dom. H60E höll mycket bättre än H60. Dom hade bl.a. mycket starkare knivar och starkare matarvalsupphängning och grövre tappar på H60E än på föregångaren H60. Men H53 som jag hade så var nog ingen höjdare att meka med. Jag har inte kört eller mekat med dom nya H6,H7 och H8 men dom ser ut att vara ganska lika uppbyggda som gamla H53 och H73.

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

JD 2006  
#126473 Ja just det....ja det är ju roligt med nya aggregat som matar riktigt fort osv. men ett sprillans H60E skulle jag vilja pröva på en ny Ergo B-) :grin:

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#126682 Fikk i dag beskjed om at jeg skulle få nytt chassi eller nytt H-6 aggragat! Skulle visst være mye forbedringer... Så det blir spennende å se :smile:

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

JD 2006  
#126687
granlien skrev:Fikk i dag beskjed om at jeg skulle få nytt chassi eller nytt H-6 aggragat! Skulle visst være mye forbedringer... Så det blir spennende å se :smile:


BRA!!! Är det så mycket problem så är det väl inte mer än rätt.

Hoppas det löser sig..

Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

bård  
#126693 Hvordan er det med lengde og diametermåling på ponsse,er de å stole på.
Har forstått det slik at det er med matervalsene de har diametermålingen.
Det skal vere diametergivere i fremre kvisteknivene på h6 i tillegg til de vanlige,hvis jeg har hørt rett :?:
Granlien,hvor gammelt er ditt aggregat.
Og hvilke forbedringer er det snakk om,ser på bildene at sagkassen ser litt spinkel ut

   TS
Avatar Fallback

Re: Ponsse H6

granlien  
#126809 Diameter og lengdemålingene funker bra! At diametergiveren sitter på hjula gjør at den er litt mer følsom for temperatur forandringer. Spesielt rundt 0 grader. Har ikke prøvd diameteren på de fremre knivene, for det var visst ikke helt ferdig utviklet på det aggregatet jeg kjører. Tror det skal være ny tiltramme, saghus og forsterkede hjularmer. Men det vet jeg ikke helt sikkert før jeg får sett det nye. Sjefen håpa på at det skal byttes i løpet av mai. H6 jeg har er vel et av de første. Har gått litt over 2700t nå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).