Driver omkring mellan stubbar och stenar...
Skördare
Nya Komatsu skördare
tor 23 okt 2014, 22:11#295237Jag satt just och undrade på vilket sätt 951 skulle vara störst i världen?
tis 28 okt 2014, 00:22#295865
Beror vel på hur man ser på det hela.
Har vel tidligare (koehring 70talet, som dock er en drivare) funnits större maskiner om man endast ser til vikten.
Sen finns det vel ingen vanlig skördare som klarer av dom stora aggregaten, typ logmax 12000. Då er det oftast grävmaskin som basmaskin.
Så kanske Nordens vore mer korrekt, då det finns några jätter i Europa med.
Denna pajsen på 37t + logmax 12000 väger vel då lite över 40t.
(kolla när han kapar från 3håll, då handler det om grova stammar.
)
Här en annan europeisk jätte, med 15m räckvidd.
Admin@skogsforum skrev:Undrar om det är ATL/Land eller DI som har kommit fram till att detta är världens största skördare? Stämmer det?
Beror vel på hur man ser på det hela.
Har vel tidligare (koehring 70talet, som dock er en drivare) funnits större maskiner om man endast ser til vikten.
Sen finns det vel ingen vanlig skördare som klarer av dom stora aggregaten, typ logmax 12000. Då er det oftast grävmaskin som basmaskin.
Så kanske Nordens vore mer korrekt, då det finns några jätter i Europa med.
Denna pajsen på 37t + logmax 12000 väger vel då lite över 40t.
(kolla när han kapar från 3håll, då handler det om grova stammar.
Här en annan europeisk jätte, med 15m räckvidd.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
tis 28 okt 2014, 10:14#295883Hej,
Ja, allt är nog relativt och det beror som sagt på vad man tittar på.
I tråden om Komatsu 951 så lade jag in länk till skogsmaskinerna.se där jag igår lade in lite nya slutavverkningsskördare.
Där går det att jämföra tekniska data i tabeller. Eftersom detta är ett projekt som flyttats ut ur skogsforum (tanken var att ha en skogsmaskinsdatabas här först) och att det varit ett lite vilande projekt så får ni gärna gå in och testa och återkomma med vad ni tycker det.
Direktlänk: http://www.skogsmaskinerna.se/produkter ... gsskordare
Ja, allt är nog relativt och det beror som sagt på vad man tittar på.
I tråden om Komatsu 951 så lade jag in länk till skogsmaskinerna.se där jag igår lade in lite nya slutavverkningsskördare.
Där går det att jämföra tekniska data i tabeller. Eftersom detta är ett projekt som flyttats ut ur skogsforum (tanken var att ha en skogsmaskinsdatabas här först) och att det varit ett lite vilande projekt så får ni gärna gå in och testa och återkomma med vad ni tycker det.
Direktlänk: http://www.skogsmaskinerna.se/produkter ... gsskordare
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 28 okt 2014, 10:23#295884Det känns som att Rottne H21'an är större på de flesta punkter om man jämför dem på skogsmaskinerna.se
Driver omkring mellan stubbar och stenar...
ons 29 okt 2014, 12:32#296064Hej,
Komatsu har släppt en ny sajt för de nya skördarna:
http://www.komatsuforest.se/cuttingage
Komatsu har släppt en ny sajt för de nya skördarna:
http://www.komatsuforest.se/cuttingage
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
lör 22 sep 2018, 16:50#525638Gjort några timmar i en 951a nu.
Säger då det, fytte rackarn för en trevlig maskin å köra. Stadig som få och verkligen en riktigt stark kran och extremt bra stamhållning i C144.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Säger då det, fytte rackarn för en trevlig maskin å köra. Stadig som få och verkligen en riktigt stark kran och extremt bra stamhållning i C144.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Liljemark Skogsavverkning
Riktiga män kör utan tändstift
lör 22 sep 2018, 18:03#525646Kul, har du bytt åk permanent?
lör 22 sep 2018, 19:02#525663Kör lite extra bara. Har bara gjort 2 korta pass än då skogen tagit slut. Blir troligen ett pass om 2 veckor med den.
Då blir det fler bilder och eventuellt en filmsnutt.
Fredrik Reuter skrev:Kul, har du bytt åk permanent?
Då blir det fler bilder och eventuellt en filmsnutt.
sön 23 sep 2018, 05:36#525711
Äntligen fick du köra ett riktigt aggregat och inget logmax ;-)
skogsjan695xl skrev:Gjort några timmar i en 951a nu.
Avverkar numer med en JD1270g!
sön 23 sep 2018, 06:41#525715Ja verkligen. Nästa maskin ska då inte bli ett logmax om jag får vara med och välja.
Valmet 890 skrev:skogsjan695xl skrev:Gjort några timmar i en 951a nu.
sön 23 sep 2018, 06:45#525716Nog har väl logmax sina kvalitéer. Men är riktigt fin gång i c aggregaten oavsett storlek, driftsäkra är dom också
Avverkar numer med en JD1270g!
sön 23 sep 2018, 07:04#525719Logmax går fint men det saknas minst ett matarhjul. Har bara kört C144 på den 951an och hans förra 941a som han monterade 144 på. Han sa att det blev ett rejält lyft från 370.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).