Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 145289 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278506
GremoNiclas skrev:Fick liv i tråden igen iaf!

Mellanzonsfällning är väl utdött nästan? Hör ingen som gör det nuförtiden. Skogsägarna själva har ju i regel inte tid å göra sånt, dom har ju heltidsjobb redan, om inte annat så är det väl för jobbigt ;) .


Nej, och att maskinförarna skulle lämna sin luftkonditionerade hytt är väl kanske för mycket begärt.

Jag har haft mellanzonsfällning där det passat, ser inte varför just skogsägaren måste hålla i sågen.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278531
Mangan skrev:
GremoNiclas skrev:Fick liv i tråden igen iaf!

Mellanzonsfällning är väl utdött nästan? Hör ingen som gör det nuförtiden. Skogsägarna själva har ju i regel inte tid å göra sånt, dom har ju heltidsjobb redan, om inte annat så är det väl för jobbigt ;) .


Nej, och att maskinförarna skulle lämna sin luftkonditionerade hytt är väl kanske för mycket begärt.

Jag har haft mellanzonsfällning där det passat, ser inte varför just skogsägaren måste hålla i sågen.


Jag vet varför det inte är så vanligt me mellanzons fällning, om inte mark ägaren gör det själv.... å det är dom ca 375 kr per timme det kostar markägaren... en skördarförare är väl skördarförare... varför ska han ut ur maskinen å fälla? Då förlorar ju han... kanske 1000 spänn i timmen till ingen nytta

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278537 Skördarföraren skulle nog slippa mycket rygg- och musarmsproblem om han hoppade ut och fäller då och då.

Du glömde räkna med produktionen per krona.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hugin  
#278540
Mangan skrev:Skördarföraren skulle nog slippa mycket rygg- och musarmsproblem om han hoppade ut och fäller då och då.

Du glömde räkna med produktionen per krona.


Du drar dig då inte från att emellanåt använda en provokativ attityd Mangan! - Förutsätter att du är väl medveten om att här har vi en gemenskap som innefattar många grupper med olika bakgrund i sitt skogsintresse, exv. professionella skördarförare.

Blev det inte lite väl uppkäftigt nu, när du tycker att mellanzonsfällningen självklart skall skötas av en skördarförare ("som egentligen är för lat för att lämna sin luftkonditionerade hytt")?

Mellanzonsfällning kan man väl diskutera, utan att förutsätta att den endast skall skötas av en entreprenör som därmed orsakar stilleståndskostnad för en kostsam maskininvestering? - Är du beredd att betala stillestånd för en grävmaskin om du kräver att föraren skall arbeta med spade en stor del av tiden?

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

bodaedet  
#278541 Om markägaren är villig att betala mig vad det kostar att ha maskinen stillastående, så ska jag gladeligen hoppa ur min luftkonditionerade hytt och fälla. Det är bara skönt att röra på min ohyggligt lata kropp.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#278542 Nu vill jag inte vara sån men när vi gör markarbeten (och många med oss) med grävmaskin och traktor med schaktflak så kan inte vi ta betalt för maskinerna då dom står stilla. Då får man byta taxa till manuell tid. Sen tror jag ju inte detta är vettigt just i skogen med tanke på att dessa maskiner är ganska mycket dyrare i investering.
Själv så ska jag faktiskt för en gång skull backa upp Mangan lite. Maskinförare all over grävmaskiner, dumpers, skogsmaskiner har en tendens att bli kvar i hytten. Ligger det något i vägen så ropar man i komradion på någon som ska flytta det eller försöker man med maskinen. Man lämnar ogärna sin hytt. Detta gäller även mig själv, när jag väl hoppat upp där så blir allt manuellt arbete på något konstigt vis mycket mer besvärligt än när det inte finns nån maskin till hands. Instämmer på Mangan's förslag att det nog hade varit nyttigt. Men inte skrev Mangan att det endast skulle skötas av maskinföraren, det var väl bara en lite tanke om ett nytänk.
Exakt samma grund (Maskinförare är lata) så menade jag i mina tidigare inlägg att en stor del i att de beståndsgående är på väg bort kan ligga i att: Har man en stor bekväm maskin så är det lätt att hitta "egna" argument för just den maskinen i stället för den lilla obekväma, I stället för att se på skogens bästa (vilket nödvändigtvis inte måste vara beståndsgående). Sen menar i alla fall inte jag att maskinförare är lata. De har bara svårt att lämna hytten i bland.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hugin  
#278545 Ok, Seb, du är en nydanare och -tänkare. Och en välkommen nyttig vitamininjektion i forumet!

- Men jag vidhåller att detta inlägg av Mangan är väl provokativt och taskigt formulerat gentemot en yrkesgrupp som i likhet med oss andra har ett genuint skogsintresse - och en yrkesstolthet. Vi har alla därför stor anledning att samarbeta och bete oss hövligt i debatten!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278546
Hugin skrev:Blev det inte lite väl uppkäftigt nu, när du tycker att mellanzonsfällningen självklart skall skötas av en skördarförare ("som egentligen är för lat för att lämna sin luftkonditionerade hytt")?

Blev det inte lite väl dumt nu, när du glömde att läsa? För det du skriver var inget som jag påstod i alla fall. Det är rätt trist när du hittar på åsikter åt mig, och sedan tar det som intäkt för att kunna kritisera " min attityd".

Mellanzonsfällning kan man väl diskutera, utan att förutsätta att den endast skall skötas av en entreprenör som därmed orsakar stilleståndskostnad för en kostsam maskininvestering? -


Jaha du, lite märkligt att det var många som inte fixade att diskutera mellanzonsfällning utan att det var markägaren som var tvungen att göra det.

Som om det inte fanns företag med arbetsrotation där det går flera förare per maskin! En del företag skickar ut sina förare för att få lite omväxling och motion, hade jag suttit i hytt mest hela tiden hade jag sett fram emot det.

Är du beredd att betala stillestånd för en grävmaskin om du kräver att föraren skall arbeta med spade en stor del av tiden?


Nej, men jag förutsätter inte att det är markägaren som måste stå där med spaden, annars blir entreprenören alldeles handfallen... :roll:

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278548
Hugin skrev: - Men jag vidhåller att detta inlägg av Mangan är väl provokativt och taskigt formulerat gentemot en yrkesgrupp som i likhet med oss andra har ett genuint skogsintresse - och en yrkesstolthet. Vi har alla därför stor anledning att samarbeta och bete oss hövligt i debatten!


Vidhåll bäst du gitter, men ge f-n i att hitta på saker som jag inte skrivit. Det är inte särskilt hövligt...

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#278550 Är det bara jag som i bland funderar över hur tonen i dessa trådar hade sett ut om vi satt runt ett bord med en kopp kaffe o en bit kaffebröd och såg varandras ansiktsuttryck och ögon när vi debatterade de olika ämnen som kan vara aktuellt?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Hugin  
#278556 Uppfattar att Mangan gått upp i toppspinn - till stor del över egna, tidigare kommentarer!

Försök att läsa själv vad du skrivit och begrunda vad det är som du påstår!

- Ta det lugnt med blodtrycket, det är inte nyttigt att hetsa upp sig!

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278573 Jag tycker det är tråkigt Hugin att du sitter och hittar på saker för att kunna hoppa på andra med. Lugna ner dig och läs igen vad jag skrev, så ser du att det är ungefär samma som Seb sa.

Sanningen är hård ibland, men hoppa inte på budbäraren.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278581 Jag får väl slänga mig in i debatten, När jag gick och förröjde härom veckan funderade jag i banorna varför maskinlagen inte roterade mer mellan snitsling, förröjning, mellanzonsfällning och maskinkörning.
Kännedomen man får om beståndet måste vara ovärderlig när man sedan kommer in med maskinen?
Jobbar själv på kontor i entreprenadbranschen och har kört maskin tidigare och i den verksamheten så är nack och axelbekymmer vanligt vare sig det år på kontoret eller i maskinen.
Jämfört med detta är några timmars röjning i veckan rena hälsokuren för att stärka kroppen.


Mangan i sak håller jag med dig men denna meningens formulering var som bensin på en brasa.
Nej, och att maskinförarna skulle lämna sin luftkonditionerade hytt är väl kanske för mycket begärt.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278586 Så här skrev nutte:

"en skördarförare är väl skördarförare... varför ska han ut ur maskinen å fälla? Då förlorar ju han... kanske 1000 spänn i timmen till ingen nytta"

Så det verkar helt klart vara för mycket begärt av en del skördarförare i alla fall.

Sen att Hugin fick dåndimpen av att jag tog upp fördelarna arbetsmiljömässigt är hans problem, inte mitt.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278597
Mangan skrev:Så här skrev nutte:

"en skördarförare är väl skördarförare... varför ska han ut ur maskinen å fälla? Då förlorar ju han... kanske 1000 spänn i timmen till ingen nytta"

Så det verkar helt klart vara för mycket begärt av en del skördarförare i alla fall.

Sen att Hugin fick dåndimpen av att jag tog upp fördelarna arbetsmiljömässigt är hans problem, inte mitt.


I det fallet håller jag med nutte alternativet kan aldrig vara att stå med maskinen de är maskinerna alldeles för dyra för däremot omlottgående skift så man börjar eller slutar skiftet med 2-3h manuell jobb.

Sedan Mangan är det inte vad du säger utan hur du säger det som retar upp folk.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).