Skördare

Rottne 2002 problem med motor.

34 inlägg 12109 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Re: Rottne 2002 problem med motor.

AKKAMAAN  
Pe30tr skrev:Hello, I have a problem with Rottne 2004 with the hydraulics. I don't know what to do next.

We are in the same boat then, because no one knows what to answer you...
Start your own new thread and tell us about your hydraulic problem

skogsögge  
#807446Tack för info och tips Amatörhuggare 62! Nu kommer en uppdatering! Bytt ut matarpumpen mot en ny! Än så länge så går maskinen som den ska! Kört ca 2h utan stopp. En fråga till er som har liknande rottne? Vad brukar ni ligga på för arbetstemperatur på hydrauloljan? Kommer upp på ca 75-80 grader! Tanken är kokhet när man tar på den! Misstänker att oljekylaren inte fungerar. Någon som har erfarenhet tips kring detta?
Cirkulerar oljan alltid via oljekylaren eller behöver man öppna någon kran för att den skall gå igenom?
Tack på förhand!
Mvh Elias

TS

Amatörhuggare 62  
#807454Har du extra oljekylare, uppe på tanken ? Har du värmeslinga i tanken ?
Då värmer ju kylarvattnet, sitter en kran under tanken. Den ska peka,rakt ut . Då stängd. Länge sen filterbyten ?? Vad är det för olja ?? Bioolja får inte bli , så varm. Ingen slang, klämd i vecket kranen, typ frireturen. Men det brukar märkas. Då läcker hjul å sågmotor. Blir ju övertryck i dom. Ingen kolv , som har inre läckage, det värmer också upp oljan. Några tips, så här på fredan.

Amatörhuggare 62  
#807455Är det vändbar fläkt ? Så du kan,vända bladen. Kanske blåser åt motorn. Istället för genom kylarn. Du ser på propellern, om d sitter fjädrar inne vid navet. Då vändbar. Och redigt renblåst. Eller tvättad, med inte för högt tryck. Så cellerna far sin väg. Blir igenbeckad av kedjeoljan å damm.

skogsögge  
#814647Hej! Nu kommer uppdatering!
Jag har några frågor kopplade till specifikationer på bränslepumpen till motorn på Rottne 2002, årsmodell 1996 med iveco motor.
Felet som uppstår är att motorn börjar gå ojämnt efter ca 20min hårdare körning (huggning). Därefter så stoppar motorn plötsligt. Vid kontroll av flöde så finns det inget tryck i bränslet till spridarna efter detta även fast pumpen jobbar på. Om jag öppnar upp pumpen så det kommer in luft i den börjar den bygga upp tryck och mata bränsle till spridarna igen.
Jag misstänker att det är något fel med pumpen. Bytte pump i somras till en likvärdig som satt på innan. Den nya Inköptes på Biltema, (12volt sugpump). Misstänker att pumpen inte håller måttet eller tappar kapacitet när den blir varm. Någon här på Skogsforum som har koll på vilka specifikationer som krävs för en elektrisk pump till iveco motorn?
Tack för förhand!
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#814674Den elektriska pumpen ger inte tryck till spridarna , det gör insprutningspumpen som är mekaniskt driven av motorn . Det är 2 skilda system . Motorn måste gå runt för att få tryck vid spridarna. Den elektriska pumpen (matarpump) ger tryck fram till och i inspr.pumpen . För att motorn ska gå bra ska matarpumpen ge ett jämt flöde utan luftbubblor genom filtren fram till inspr.pumpen. Går att kolla genom att öppna luftningsskruvar på filter och pump medans matarpumpen går . Den pump jag hittade på Biltema ska ge 120 l /tim . Det måste räcka gott och väl för en motor som drar 10 liter i timmen. Jag tror du har läck på sugledningen före matarpumpen eller har den för högt mot bränslenivån i tanken . Mvh Bertil

skogsögge  
#814682Perfekt! Tack så mycket för info! Provade att köra nu igen på morgonen. Slangen som går från tank till pump ser fin ut! Däremot är slangen mellan pump och bränslefilter extremt sliten. Maskinen började efter ca 30 min började gå ojämnt och tillslut stoppade den. Jag startar pumpen igen och öppnar luftskruvarna, pumpen bygger inte upp något tryck. Öppnade upp pumpen och den var fylld med diesel och inget skräp från tanken. När jag öppnar pumpen sjunker dieselnivån i den. Stänger pumpen igen och starter huvudströmbrytaren. Då lyckas pumpen bygga tryck igen. Jag misstänker därmed att det är den slitna slangen som verkar dra tjuvluft och tillslut blir det för mycket luft mellan pump, slang och bränslefilter. Låter detta som en rimlig teori? Oavsett skall jag byta ut den slitna slangen.

Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#814696Slangen mellan m-pump och filter sitter ju på trycksidan så ev. läckage borde visa sej som bränsleläckage ut förr än luft in . I gamla slangar kan gummit svälla så det inte blir mycket hål kvar i dom . Enkel felsökning = byt den risiga slangen .
Mvh Bertil lycklig ägare till en annan 2002

skogsögge  
#814705Perfekt! Tack för tipset! Lika bra att byta båda slangarna och testa! En fråga, ligger din matarpump löst i ramen bredvid motorn? Det gör det nämligen på denna vi har.
Trevligt att få information från någon som har lika maskin!
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

skogsBG  
#814749Japp , den ligger lös under startmotorn .

skogsögge  
#814919Hej här kommer en uppdatering!
Bytt slang mellan tank och från matarpump till bränslefilter. Matarpumpen tappar forfarande tryck. Ringde Rottne och de sa att jag skall prova att rengöra/blåsa dykarröret i tanken.
En annan fråga. Främre pendelarmen krånglar. Den vill inte gå upp eller ner när jag trycker på knapparna! Någon som har något tips på var jag ska börja felsöka? Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

bodaedet  
#814940Kolla om spolen fungerar som den ska, du kan byta plats på höger och vänster sida och se om felet flyttar sig.
Kan vara elfel eller hydrauliskt

skogsögge  
#814953Perfekt tack för tipset! Vad menar du med spolen?
Är det vid sidan av dörren eller sladdarna från stol till dator?
Min uppfattning är att det inte kan vara någon säkring som kan ha gått?
Tackar ödmjukast för hjälpen!
Mvh Elias

TS
Användarvisningsbild

bodaedet  
#814956Är det någorlunda lika som på 2004 så styrs pendelarmarna från stora ventilblocket framför hytten. Följ slangarna för att hitta rätt spole/ventil. Byt plats på hattarn höger/ vänster, flyttar sig felet är det spolen eller strömmen dit kvarstår felet är det hydrauliskt.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#815012Hej, lite kul att jag just fått samma fel på ena pendelarmen fram och ja, det är oxå en 2002 av -96 års modell. Har inte felsökt ännu.😆

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).