Skördare

Ösa super eva

19 inlägg 6800 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Re: Ösa super eva

AKKAMAAN  
machonisti skrev:
AKKAMAAN skrev: Annars riskerar du skada manometern.

Tryckpikar?
Eller vad skadar mätaren?

Om av någon anledning man aktiverar åkdriften så trycksätts dessa grova ledningar med tryck, t ex 75 bar som överstiger maximala manometertrycket som kanske är 25 bar eller 60 bar.

Användarvisningsbild

machonisti  
#805495OK

Användarvisningsbild

Vingö24  
#805601Projekt att få super eva att röra på sig fortsatte i kväll.
Mätning av utströmmen över säkring på EF kortet gick bra, precis när man rörde potensiometern gav det värdet 160mA fullt pådrag på potensiometern gav det värdet 640mA så det kändes som helt OK
Vi pumpade upp huven för att komma åt hydrostatpumpen för att mäta servotrycket, letade länge efter mätuttag men hittade inga vid pump eller motor, det visade sig att det satt en list bakom en plåt mot motorn där mätuttag satt på rad. Vi anslöt en tryckmätare vid det översta testuttaget och startade men inget tryck på mätaren.
Provade att röra försiktigt i potensiometern och då hoppar maskinen framåt, provade körläge bakåt och den gick bakåt med,
Varför den nu driver vet jag inte riktigt, men det gör den, och det är ju bra, fast det skulle ju vara bra att veta varför.
Det skulle vara bra att veta vad de olika mätuttagen är, uppifrån och ner
Tackar än en gång för visat intresse, det kommer säkert att behövas mer vägledning i detta fallet framöver.

TS

AKKAMAAN  
Vingö24 skrev:Projekt att få super eva att röra på sig fortsatte i kväll.
Mätning av utströmmen över säkring på EF kortet gick bra, precis när man rörde potensiometern gav det värdet 160mA fullt pådrag på potensiometern gav det värdet 640mA så det kändes som helt OK
Vi pumpade upp huven för att komma åt hydrostatpumpen för att mäta servotrycket, letade länge efter mätuttag men hittade inga vid pump eller motor, det visade sig att det satt en list bakom en plåt mot motorn där mätuttag satt på rad. Vi anslöt en tryckmätare vid det översta testuttaget och startade men inget tryck på mätaren.
Provade att röra försiktigt i potensiometern och då hoppar maskinen framåt, provade körläge bakåt och den gick bakåt med,
Varför den nu driver vet jag inte riktigt, men det gör den, och det är ju bra, fast det skulle ju vara bra att veta varför.
Det skulle vara bra att veta vad de olika mätuttagen är, uppifrån och ner
Tackar än en gång för visat intresse, det kommer säkert att behövas mer vägledning i detta fallet framöver.

Bra testat!
Det där testet gjorde du ju med effektregleringen bortkopplad korrekt??!!
Om du nu lägger i effektregleringen och sätter bromsen på automatikläge, lägger i körriktning och varvar över 1050+1100 rpm fungerar drivningen då??
Om inte så felsöker du puls-signalen från varvtalsgivaren. Det står beskrivet i punk 3 och 4 i dokumentet om kontroll av styrförstärkare som jag länkade till tidigare

Börja med givarspänningen som ska var 2.0V DC som mäts mellan chassi/minus och skruvplinten #86
Sedan loosa kablarna märkta 116 och 117 på skruvplinten # 63 resp #64 och och mät växelspänningen som ska ligga i intervallet 0.5-60 V AC. Om ingen spänning kan uppmätas så är givaren kass och ska bytas ut. Om du mäter spänning inom intervallet så bör du skicka in styrförstärkaren för översyn. Det finns flera olika elektronikfirmor som kan göra detta men jag har inga "namn på mina läppar" just nu

PS. Kontrollpunkterna 1 och 2 i styrförstärkardokumentet anser jag redan avhandlade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).