ons 03 jul 2019, 08:10#574069
Nästan alla stegmatare av denna storlek brukar 40mm kolv til steg ut/inn på denna typ av aggregat, så snabbheten borde vara nära lika på alla, med några undantag. (Tapio 160 som har mindre kolv och halva kraften, och Naarva S23 med snabbgång på steg ut.)
Under er tekniska data på mitt aggregatet.(hastiget vid 55l/min uppgis til 0,5-0,7 m/sek, beroandet av kraftgång/snabbgång. (Grävmaskinen trycker ur 80l/min, så det er bara så kvisthuvudet smäller ut vid fullt ös på snabbgång)
Akkamaan räknar nok snabbt ut hur stort flödet en 40mm kolv behöver för att röra sig 0,7m/sek.
Erfarhet med detta er att driftsäkerheten er rett hög, nära på 100% dom snart 15 år jag haft det.
Det står ute i ur och skur, men funkar alltid direkt man kopplar det på grävmaskinen, utan trassel. (dock har det ingen dator).
Betalte 96tkr för det i år 2005, som et redskap til grävmaskinen, så priset blir ju rett lågt sett til detta.
Det er rett snabbt när man vel har fått tag i trädet, det tidsödandet tycker jag er att flytta och hitta nästa träd.
En annan fördel er at det nästan inga problem med grova kvistar på en stegmatare, var en liten rullmatare får stå och tugge et tag för att slå av grova kvistar.
Största fördelen jeg ser med en rullmatare er att man kan backa aggregatet snabbt för at göra bra kvistning, til vedproduktion så gillar jag inte dårlig kvistat virke, så här hadde en rullmatare vore fint, men virkes produktionen hadde knappast ökat rejält med samma basmaskin.
En kranmaskin med nästan dubbla räckvidden, hadde ju blitt en annan skål. (jag når bara ca 6,5m med grävmaskinen)
Jag klarer ca 1 träd pr. min, i snitt, och det tycker jag er helt ok, (Altså helt från man ansetter aggregatet på stammen til hel trädet er kapat och kvistat och man er klar med nästa), var stammen er ca 20cm (eller mindre) och man gör 3 kap pr. träd. (inkl, fällningen)
https://www.pentinpaja.fi/app/product/v ... anguage/seHär er en video var jag forsökar visa skillnad i hastighet på snabb och kraftgång.
(kolla 2 gången steg ut, då går det kraftgång ca 30cm sen snabbgång sista 70cm, ganska stor skillnad)
Dock er oljan kall, och grävaren varvar på tomgång, så typ 40l/min här.
Ska göra en ny video en gång på fullt ös med värm olja.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc