Skördare

Stegskördaren långsam, myt eller fakta

96 inlägg 35843 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stegskördaren långsam, myt eller fakta

Camaro1969  
#574061 står ju 0,28 meter per sekund i videon...

Användarvisningsbild

stegmaster  
#574069 Nästan alla stegmatare av denna storlek brukar 40mm kolv til steg ut/inn på denna typ av aggregat, så snabbheten borde vara nära lika på alla, med några undantag. (Tapio 160 som har mindre kolv och halva kraften, och Naarva S23 med snabbgång på steg ut.)
Under er tekniska data på mitt aggregatet.(hastiget vid 55l/min uppgis til 0,5-0,7 m/sek, beroandet av kraftgång/snabbgång. (Grävmaskinen trycker ur 80l/min, så det er bara så kvisthuvudet smäller ut vid fullt ös på snabbgång)
Akkamaan räknar nok snabbt ut hur stort flödet en 40mm kolv behöver för att röra sig 0,7m/sek. :wink:
Erfarhet med detta er att driftsäkerheten er rett hög, nära på 100% dom snart 15 år jag haft det.
Det står ute i ur och skur, men funkar alltid direkt man kopplar det på grävmaskinen, utan trassel. (dock har det ingen dator).
Betalte 96tkr för det i år 2005, som et redskap til grävmaskinen, så priset blir ju rett lågt sett til detta.
Det er rett snabbt när man vel har fått tag i trädet, det tidsödandet tycker jag er att flytta och hitta nästa träd.
En annan fördel er at det nästan inga problem med grova kvistar på en stegmatare, var en liten rullmatare får stå och tugge et tag för att slå av grova kvistar.
Största fördelen jeg ser med en rullmatare er att man kan backa aggregatet snabbt för at göra bra kvistning, til vedproduktion så gillar jag inte dårlig kvistat virke, så här hadde en rullmatare vore fint, men virkes produktionen hadde knappast ökat rejält med samma basmaskin.
En kranmaskin med nästan dubbla räckvidden, hadde ju blitt en annan skål. (jag når bara ca 6,5m med grävmaskinen)
Jag klarer ca 1 träd pr. min, i snitt, och det tycker jag er helt ok, (Altså helt från man ansetter aggregatet på stammen til hel trädet er kapat och kvistat och man er klar med nästa), var stammen er ca 20cm (eller mindre) och man gör 3 kap pr. träd. (inkl, fällningen)

https://www.pentinpaja.fi/app/product/v ... anguage/se

Här er en video var jag forsökar visa skillnad i hastighet på snabb och kraftgång.
(kolla 2 gången steg ut, då går det kraftgång ca 30cm sen snabbgång sista 70cm, ganska stor skillnad)
Dock er oljan kall, och grävaren varvar på tomgång, så typ 40l/min här.
Ska göra en ny video en gång på fullt ös med värm olja.

Stegskördare  
#574097 Ännu så har jag inte här fått förklarat mitt viktigast påstående. På samma basmaskin så är skillnaden mellan stegmatad och rullmatat bara 10-15% mätt på dagsproduktion, trots att rullmatningen är ca 4ggr snabbare.
Så det ja vill ha sagt är att basmaskin och förare är det som mest avgör produktion.

TS
Användarvisningsbild

totte  
AKKAMAAN skrev:PS.Kanske nå kan tipsa om KODEN för att BÄDDA IN en YOUTUBE video i ett inlägg

Klistra in adressen direkt utan url, men det måste vara den riktiga adressen från adressfältet, inte den där knepiga "youtu.be" som du får från share-knappen.

Kod: Markera allthttps://www.youtube.com/watch?v=mUoTDvMhrSQ

Ådii  
Stegskördare skrev:Ännu så har jag inte här fått förklarat mitt viktigast påstående. På samma basmaskin så är skillnaden mellan stegmatad och rullmatat bara 10-15% mätt på dagsproduktion, trots att rullmatningen är ca 4ggr snabbare.
Så det ja vill ha sagt är att basmaskin och förare är det som mest avgör produktion.

Att det bara skulle vara 10-15% skillnad håller jag kanske inte med om. Vi har själv ett Nisula 325 som syns här nere på filmen och då är ju hela trädet kvistat efter 13sek och efter ca 1min så har vi kapat och kvistat träd nr.2 , och på filmen med Jobon som borde vara ganska likvärdigt vad det gäller kapning och kvistning räknat i diameter så börjar han vid 19sek och är klar vid 49sek med sitt första träd sen så flyttar han på sig så det blir svårare att jämföra men flytt och liknande är ju lika för båda men vad det gäller kapning och kvistning så blir det nog större skillnad mätt i m3 än 10-15%. Sen kommer ju debatten med införskaffningspris och liknande, men det är endast skillnaden i produktiviteten jag ville visa med mitt inlägg.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#574127 Ja Ådii, du har rett, skillnaden er ganska rejäl.
Flytt och kap blir ju likvärdiga med ca samma baskin/terräng/kran, men att själva mätningen er bra mycket snabbare med rullmatare kommer man inte undan.
Vid bra forhållande klarer jag som sagt ca 1 träd pr. min. du verkar klara nära på 2, om inte mer.
Det hele er ju egentlig ganska logisk, blir ju lite som jamföra en Lada och en Ferrari typ. :wink:
Att krångla om en stegmatare går 0,3m-0,5m -0,7m pr/sek spelar ingens större roll när en rullmatare gör 3-4m/sek.
Men er det mer svårkvistat virke och andra variabler så kan det jamna ut sig lite, men skillnaden på fina träd er ganska rejäl, så er det bara.

Ser man sen på kostnader så er det ju en annan femma, men det var ju inte frågan denna gången.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#574141 Här en kort video som visar at det går åt ca 1 min pr.träd med min stegmatare.
Lite rostig körning, men tiden ligger ungefär på detta nivået.

Edit: Ser at jag missat få med själva fällningen, men ni fatter poengen endå. :oops:

Stegskördare  
#574149 Tack till Ådii och Stegmaster, nu närmar vi oss my point. Enl. Ådii är Nisula 325 2,3 ggr snabbare än Jobo, mitt antagande var att rullmatad var 4 ggr snabbare. Vi är väl överens om att förflyttning av maskin och sökning av lika för bägge så då blir skillnaden endast 17 sekunder per träd. Om Jobo klarar 40 träd per timme så blir tiden för matning 1200 sek, dvs 20 min. Samma blir knappt 9 min. för nisulan, skillnaden är 11 min. per timme, skillnaden blev alltså 18%. På en dag blir det några extra kubik men det är inte 3 till 4 ggr mera produktion som ofta felaktigt antas.
Nu hoppas jag vi kan gå vidare till teknik och ekonomi.
Jobon klarar sig med 50-60 ltr/min, nisulan måste antagligen ha det dubbla. Är det då rätt att jämföra, eller som Stegmaster säger jämför vi Lada med en Ferrari (gillar inte att Jobon är en Lada men...). Det finns ju snabbare än Nisula 325 åxå.
Ännu en gång, viktigast är en bra basmaskin och en erfaren förare, men jag godkänner att man kan köpa mera effektiva skördare, dock inte till samma kostnad.

Ekonomin nästa.

TS
Användarvisningsbild

stegmaster  
#574167 Ja det fina med en stegmatare er ju att man kan slänga det på nästan vilken basmaskin som helst til ett mycket bra pris, jamfört med en rullmatare som ofta vil ha minst 120l/min höga tryck, och er dyra. (både aggregatet og basmaskinen blir ju då oftast dyrare. )
Att kvistningskraften er högre tycker jag ochså er ett stort pluss med stegmatare.
Det jag saknar på et "långt" stegmater (som min Naarva), er att det kvistar ju nästan inget dom först 1,5m av stammen, och att man inte kan backa, för att kunne kvista stammen ren, som en rullmatare.
Hastigheten levar jag gått med, men nån typ av nedre kvistknivar vore fint, men antagligen lite svårt att lösa i praksis. :???:
Det nya Jobo ST50 Combi ser riktig fint ut, et sånt skulle jag nog köpt om jag skulle köpt idag, kort och compakt, Naarvan S25 er lite långt tycker jag, sen vore det kanon med drivrullar. :-bd

Användarvisningsbild

JerryH  
#574168 Sen är väl en annan sak med att medan man väntar på stegmataren kan man sitta o titta ut nästa träd medan om man kör med rullmatat hinner man inte med utan sen står man efter man är färdig med trädet och letar efter nästa träd att ta?
Avverkar man en hel backe är det ju en annan sak, men är man inne i en första gallring så är det ju lite att tänka på...

*edit*

Det är iaf ett argument jag intalar mig själv för att inte stirra mig blint på rullmatad lösning nu när jag sitter och funderar på en lösning för att kunna hinna med så mycket som möjligt själv sen när inte pappa orkar hjälpa till i skogen längre.

Användarvisningsbild

svampbob  
#574170 Nu har jag kört både steg och rullmatat och så här i backspegeln så producerade det stegmatade väldigt bra.

Jag tror att skillnaden är större om man jämför ett kranspets monterat aggregat med en två-greppare typ en stegmatare monterad på en skogsvagn.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
JerryH skrev:
Det är iaf ett argument jag intalar mig själv för att inte stirra mig blint på rullmatad lösning nu när jag sitter och funderar på en lösning för att kunna hinna med så mycket som möjligt själv sen när inte pappa orkar hjälpa till i skogen längre.

När jag köpte den första Arbron var de just en av anledningarna och då (-99) fanns väl bara Tufabs gs301 som var rullmatat att finna på marknaden förutom de från de stora drakarna.
Kran på traktorn o hyvsat hydralflöde fanns redan.
I efterhand upptäckte jag att med Arbron går de hugga rätt grovt vilket har varit en stor fördel i alla stormars spår här i södra Småland, en väldigt stor fördel för en självverksam skogsägare

Användarvisningsbild

Camaro1969  
JerryH skrev:Sen är väl en annan sak med att medan man väntar på stegmataren kan man sitta o titta ut nästa träd medan om man kör med rullmatat hinner man inte med utan sen står man efter man är färdig med trädet och letar efter nästa träd att ta?
Avverkar man en hel backe är det ju en annan sak, men är man inne i en första gallring så är det ju lite att tänka på...

*edit*

en erfaren förare har nog 10 träd framåt i planeringen. och det med en proffsmaskin som är snabb...
så det argumentet köper jag inte..

däremot mer tid att kika på skogen och det är inte illa =)

Användarvisningsbild

JerryH  
#574184 Jo, men går ju inte att jämföra äpple o päron. En som är proffs och sitter i en proffsmaskin ska kunna se långt framåt.
Men en som har ett par dagar i veckan att lägga i skogen då man har ett annat jobb med så är man inte direkt proffs på att köra maskin och se vilka träd man ska ta ner för att komma vidare in i backen.

Som i mitt fall så jobbar jag som konstruktör mån-tors och har fredagar hemma på gården / i skogen för att inte känna tvång att lägga hela helgerna i skogen. Jag kommer ju aldrig bli en expert på att köra maskin och kommer då inte vara så snabb, oavsett steg eller rullmatning. Så för min del känns det som alternativen blir att jag antingen sitter och väntar på en stegmatare och kan sitta och titta på hur jag tar nästa träd medan stegmataren jobbar på, eller så har jag ett rullmatat som spottar ut det aktuella trädet på 5 sek, sen står jag och funderar på hur jag ska nå nästa träd utan att skada de som står runt om.

Vet dock inte om det ligger så mycket i detta eller det bara är ett argument för att vara lite snällare mot plånboken =)

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#574186 klart man kan argumentera för att ett långsamt aggregat är bättre än ett snabbt om man vill det=)

tidigare i tråden pratades det dock om att man ska jämföra duktiga förare på respektive maskin/aggregat

jag hade nog valt en stegmatare jag med, enklare konstruktion, billigare laga, troligen mer hållbart och kräver lägre "effekt"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).