Skördare

Kap promblem

20 inlägg 6439 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Re: Kap promblem

tjohej  
hemhuggare skrev:Vet inte det tyvärr men jag skulle tro att man ska såga för att få något resultat förhoppningsvis finns det nån annan här på forumet som vet

Får tacka så mkt för hjälpen i alla fall

TS

tjohej  
hfab skrev:tjohej Det första du ska prova är nytt svärd och ny kedja. Om kedjan vickar i svärdsspåret kan du få svårt att kapa. Men du kanske har nytt svärd och ny kedja?

De har jag då gjort.

TS

Tralsmo  
#575027Angående läckoljetest:

DU HAR ju tryck slang och returslang samt den klena slangen på kap motorn.
Den klena slangen är läckoljeslangen.
Koppla loss läckoljeslangen och sätt dit en slang på kapmotorn som ä så lång att du kan stoppa ner den i e n 20 litersdunk.

Därefter startar du å gör ett kap.
Hur mycket olja det ska komma i dunken finns det specifikation på.
Ja har inte klart för mej hur mycket det får va men kommer det nån deciliter (eller halvliter) så kan det nog va acceptabelt, kommer det litervis så är motorn utsliten.

Vi har ju slitit ut nåra kapmotorer under åren och symtomen du beskriver stämmer bra med utsliten kapmotor. Men hundra säkert är det inte.

En entreprenör ja känner hadde en gammal timberjack med nått 760agg, han hadde liknande problem, och bytte kapmotorn( tillåmed 2 gånger) men det visa sej att det va nån omkopplingsventil nånstans ( en kula å en fjäder).
Har själv som sagt ingen koll på timberjack.

tjohej  
Tralsmo skrev:Angående läckoljetest:

DU HAR ju tryck slang och returslang samt den klena slangen på kap motorn.
Den klena slangen är läckoljeslangen.
Koppla loss läckoljeslangen och sätt dit en slang på kapmotorn som ä så lång att du kan stoppa ner den i e n 20 litersdunk.

Därefter startar du å gör ett kap.
Hur mycket olja det ska komma i dunken finns det specifikation på.
Ja har inte klart för mej hur mycket det får va men kommer det nån deciliter (eller halvliter) så kan det nog va acceptabelt, kommer det litervis så är motorn utsliten.

Vi har ju slitit ut nåra kapmotorer under åren och symtomen du beskriver stämmer bra med utsliten kapmotor. Men hundra säkert är det inte.

En entreprenör ja känner hadde en gammal timberjack med nått 760agg, han hadde liknande problem, och bytte kapmotorn( tillåmed 2 gånger) men det visa sej att det va nån omkopplingsventil nånstans ( en kula å en fjäder).
Har själv som sagt ingen koll på timberjack.

Tack för tipset då ska jag kolla de!:) dom är guld värd alla tips man kan få.

TS

tjohej  
#582527Har nu börjat försöka fixa uti kapet. Har testat trycket till aggregat och sågmotor och de stämmer som de ska. Har testat hur mycket läckolja de kommer när man kapar och de är knappt 1dl så den värkar ju vara ok också. Så vad ska man försöka kolla på nu vad de kan vara? Borde man börja med ventilpacketet?

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).