It takes a BEAR to kill a deere!!
Skördare
Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?
ons 05 dec 2018, 09:45#537247Aggregatet görs ju fortfarande så det ser inte jag som något problem, så delar till aggregatet kan man fortfarande köpa.
Re: Rottne H8, begagnad, fel och brister att titta på?
ons 05 dec 2018, 11:03#537259Hej,
Se till att smörja bussningarna i pendelarmarna bara! Mycket! Och kolla kolvarna då och då så inte någon börjat skruva upp sig i huvudet.
Ang aggregatet så är det inga problem bara man kan svetsa. Det spricker med tiden (som alla aggregat) men eftersom det är såpass litet så är det ganska lättjobbat.
HTC / PVC och DSP 4000 anser jag vara föråldrat för professionell drift idag. Men det kan vara en fördel om den ska gå som gårdsskördare!
En sak till om du ska kolla på skördare: Ta loss returfiltret i tanken och kolla hur det ser ut (efter att du frågat när det byttes senast). Det kan ge indikationer som kan påverka plånboken.
Se till att smörja bussningarna i pendelarmarna bara! Mycket! Och kolla kolvarna då och då så inte någon börjat skruva upp sig i huvudet.
Ang aggregatet så är det inga problem bara man kan svetsa. Det spricker med tiden (som alla aggregat) men eftersom det är såpass litet så är det ganska lättjobbat.
HTC / PVC och DSP 4000 anser jag vara föråldrat för professionell drift idag. Men det kan vara en fördel om den ska gå som gårdsskördare!
En sak till om du ska kolla på skördare: Ta loss returfiltret i tanken och kolla hur det ser ut (efter att du frågat när det byttes senast). Det kan ge indikationer som kan påverka plånboken.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 05 dec 2018, 11:56#537270Inte blogg, forum! 😉 🙂
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
ons 05 dec 2018, 14:28#537280Ett väldigt enkelt mått som är lätt att jobba efter är att gallra minst 1.000 träd per dag. Om man tittar på effektiva dagar som skördaren går utan avbrott för fel (ex slangbrott, mm, mm) så är det nog ett ganska bra mått. Vissa dagar kan man hugga 1.400 andra 600. Men har man ett medel på 1.000 stammar per dag över ett år så är det bra.
Stammar i timmen är också ett populärt mått. Som ny får du sikta på runt 20 st/h, efter några år måste man upp i runt 100 för att hålla ackordet. Då är det snitt vi pratar om. Man kan hugga 250 stam/tim under en begränsad tid med dagens skördare men man gör det inte löpande under ett år, så är det bara. H8:an är inget undantag här.
Stammar i timmen är också ett populärt mått. Som ny får du sikta på runt 20 st/h, efter några år måste man upp i runt 100 för att hålla ackordet. Då är det snitt vi pratar om. Man kan hugga 250 stam/tim under en begränsad tid med dagens skördare men man gör det inte löpande under ett år, så är det bara. H8:an är inget undantag här.
fre 07 dec 2018, 07:45#537525😀 😀 😀 Tackar alla på Skogsforum som hjälpt mig på traven. Lägger självklart upp bild på eventuellt köp, tror dock att det tar nåt år innan man blir redo. God jul och god vintersesong 🌲 🌲 🌲
TS
fre 14 dec 2018, 11:10#538484Kör själv dagligen en H8 -07:a har passerat 10000h. På basmaskinen är det enda stora jag gjort är byte av hydraulpumpen. Så skulle säga att den är väldigt driftsäker. Kör mest med ett L4000 aggregat eller ibland Sp451 om det är grövre och kvistigare. Har inte haft på Rottnes eget på fyra år men sprickor bildas alltid så det får man räkna med.
Rottne H8

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).