Skördare

beståndsgående skördare på väg att dö ut?

303 inlägg 145285 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

torpöbo  
#277659
Bertilsson skrev:
Skogsforskare skrev:Två remsor som är 100 x 6,25 m? Nej, det finns inget som talar för att det skulle ge en produktionsförlust.
Precisera texten med bevis!
Vad jämförs produktionen mot för annan typ av täthet?
Är det enbart volym du syftar på?
Hur är skillnaden om produktionen mäts i vedsubstans ex. torrvikt?
Hur mycket ökar grengrovlek i kantzoner?
Finns risk för ökad rotryckning och därmed lutning/tryck som orsakar tjurved?
Hur påverkar remsorna stormrisken i beståndet.

Nog för att du gillar att diskutera Bertilsson, men man löser inte alla världens problem på en gång..... Ta de lite lugnt o ös inte på så mkt så kommer både du och vi få mer ut av detta.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277665
Bertilsson skrev:
Skogsforskare skrev:Två remsor som är 100 x 6,25 m? Nej, det finns inget som talar för att det skulle ge en produktionsförlust.


Precisera texten med bevis!


http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... llring.pdf

Bertilsson skrev:Vad jämförs produktionen mot för annan typ av täthet?

Man jämför dels schematisk och selektiv gallring till samma grundyta, och dels kvadratförband med rektangelförband.

Bertilsson skrev:Är det enbart volym du syftar på?
Hur är skillnaden om produktionen mäts i vedsubstans ex. torrvikt?

Gallring har bara marginell inverkan på hela trädens densitet, sett över hela omloppstiden.

Bertilsson skrev:Hur mycket ökar grengrovlek i kantzoner?

Nedanför den levande kronan, dvs första stocken, inte alls, eftersom endast grenar i den levande kronan kan påverkas. I övrigt så gör all gallring att träden får längre krona, dvs de behåller de nedre grenarna något längre, och dessa blir då lite grövre.

Bertilsson skrev:Finns risk för ökad rotryckning och därmed lutning/tryck som orsakar tjurved?
Hur påverkar remsorna stormrisken i beståndet.

All gallring ökar risken för vindskador, och detta gäller givetvis även när man tar upp stickvägar. Ur vindskadesynpunkt vore det därför bättre att man hugger fram framtida stickvägar så tidigt som möjligt i beståndets utveckling.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277670 Vad finns det för studier kring skotarstorlek och markskador egentligen? Jag tycker allt det kan bli lerigt och gropig av min gamla traktor med skogsboggie. Och den är ju liten.

Och problemen med körskador är främst att det inte går att komma fram med traktorn, och att det är jobbigt när man skall röja.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#278437 @admin Fredrik: Hur går det med det dära ryktet?

Alla som funderar över hur det blir till en andra gallring om en beståndsgående inte kommer igen...Säg att det är 25-30m mellan vägarna. Jobbigt för stickvägsgående skördare. Hugga ny väg mellan stickvägarna blir ju inge bra. Säg att skördaren är 2,8-3m bred. Kan inte den köra slinger i en 2:a gallring? Måste ju vara bästa alternativet?

Kommer inte ihåg om nutte provat det och hur det gick isf!?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278441
GremoNiclas skrev:Alla som funderar över hur det blir till en andra gallring om en beståndsgående inte kommer igen...Säg att det är 25-30m mellan vägarna. Jobbigt för stickvägsgående skördare. Hugga ny väg mellan stickvägarna blir ju inge bra. Säg att skördaren är 2,8-3m bred. Kan inte den köra slinger i en 2:a gallring? Måste ju vara bästa alternativet?
En tid tillämpades "mellanzonsfällning". Det är ju en metod att använda vid läget ovan.
Skogsägaren kan i vissa fall göra detta i bältet som är 5-10 m brett.
Jag minns att det ansågs bli "mindre pengar över" i gallringen, men detta beror ju också på att det blev färre grova träd bortgallrade i stickvägar, som gav pengar omedelbart. (Precis samma jämförelse som vid beståndsgående gallring, som lämnar fler fler bra träd efter sig och färre grova träd gallrade att slå ut kostnaden på.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Axl  
#278449 kör man ett stråk är det nog inget större bekymmer att köra med en stickvägsgående nästa vända, har man 25 m mellan vägarna når man ju i princip igenom. Sen är det ju inget bekymmer att köra de allra flesta 2:a gallringar med dagens beståndsgående.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#278451 Problemen ligger bl a i den försämrade komforten för föraren att köra en liten maskin i 2:a gallring, Om jag förstår de som kör heltid. Av att döma på Fredriks film i en 1:a gallring så lär den inte bli bättre i en 2:a gallring.
Jag upplever inte min maskin som så markant skillnad mellan klent och grövre men jag kör inte heltid och har väl egentligen inte erfarenhet nog att ens tycka någonting. Men kan det inte skilja mycket mellan de olika maskinerna? H8 är väl inte direkt känd som en stabil och stadig maskin, och det gäller väl de flesta 4-hjuliga? Jag förstår att det är skillnad på komfort mellan H09 och en Ecolog 560 (Nutte) men jag tycker nog att H09 är förhållandevis stabil även i lite grövre bestånd.

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Anders Hansson  
#278452 Vi har kört en del andragallring med 30m mellan stickvägarna. Dessa är i de allra flesta fall objekt där det mellanzonsfälldes i förstagallringen. Det går ganska bra med 560 n, han gör små instick i luckor, men det knorras en del. Jag gillar det för skotningen bli kanon! Mycket virke på stickvägen! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

GremoNiclas  
#278460 Fick liv i tråden igen iaf!

Mellanzonsfällning är väl utdött nästan? Hör ingen som gör det nuförtiden. Skogsägarna själva har ju i regel inte tid å göra sånt, dom har ju heltidsjobb redan, om inte annat så är det väl för jobbigt ;) .

Jo visst funkar beståndsgående i 2:a gallring också. Men OM det blir så att det körs med stickvägsgående...vad är bästa lösningen??
Instick är ju inte så effektivt men funkar väl. Ny väg (inget alt egentligen), eller slinger?

Visst, tigern är ganska stadig men den gör sig bäst i 1:a gallring!

Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Seb macahan  
#278461 Skulle man våga drista sig att bara försiktigt påstå att Tigern gör sig lika bäst i 1:a gallring som t ex 560´n och JD 1070 gör sig på stickväg??
Det är en fråga med en liten "invävd" synpunkt.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278473 Jag har kört mellanzon med ecologen i en del andra gallringar dom flesta av dom va ja med själv å första gallrade för femton år sen ca, då skotade jag med en minibrunett å skördaren före var en nokka profi.... tror den var 2.5 meter bred å skotaren 2.6.... men vi slingrade oss fram mellan träden så att vägarna knappt syns, å att ge sej iväg me dagens skotare efter samma vägar är omöjligt, så jag brukar hugga upp var annan stickväg i ett sånt läge, åsså sligrar ja mej fram mitt i mellan me ecologen då blire långt mellan stickvägarna å relativt gott om virke i högarna.... å det funkar utmärkt att köra så i bökig terräng åxå, hellre än att göra miljoners instick...

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278475 För den delen så är tigern nu utbytt mot en ecolog 560c....med 4000 och 5000 aggregat... för man är så otroligt beroende av massa priserna om det finns jobb el inte till tigern, så nu kan vi köra både och...

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278476 Inga problem att köra alla gallringar med beståndsgående.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#278486 Beståndsgående är ett märkligt uttryck egentligen, eftersom det låter som om alternativet är att inte alls köra i beståndet. Enda skillnaden är ju att normala stickvägar är raka medan slingerstråk är krokiga, men i båda fallen kör man ju inne i beståndet, mellan träden. I ena fallet kör skotarna på alla vägar och i andra fallet på varannan.
För att beståndsgående ska vara en fördel annat än rent estetiskt så måste man kunna visa att träden, eller produktiviteten, eller nånting annat gynnas av att skotarna bara kör på varannan stickväg.

Manuell mellanzonsfällning är nåt helt annat än beståndgående skördare.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

MNskog  
#278487 För mig är det ganska enkelt.
Har man kört slingerstråk i första gallringen med en liten skördare så ryms en mellanskördare vid andra gallringen. Den hanterar dessutom de större träden bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).