Skördare

Valmet 901 -90

15 inlägg 6263 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Valmet 901 -90

Patron  
#627096Hjälp !
Någon som har eller vet var jag kan få tag på en verkstadshandbok eller andvändarhandbok till en Valmet 901, tillverkningsnummer 506, 1990.
Har endast bok för maskin fram tom. -87 års modell och där stämmer inte hydraulschemat med min.
Den växlar inte upp till fullt arbetstryck.
Pompen är ok men ställer inte ut,
Tips ??
Mvh / Anders

TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 -90

Hiab1055  
#627102Hade samma fel på min -86a förea året.
Fick tips om att släppa en plugg på bakre ventilpaketet. Ca 32mm nyckel
Tror de va där lilla slangen går ut ner till pumpen eller i närheten.
Tog bort den o skruva tillbaka då funka de sen.
Vet inte varför det hjälpte men va tydligen vanligt fel.

Användarvisningsbild

Patron  
#627132Hej och tack för ditt tips, tyvärr har jag redan testat detta, det sitter en liten ventil där med en o-ring som jag har hört ibland kan bli otät
eller skräp i ventilen.
Har en bekant som hade det problemet.
Men här verkar det vara något annat som spökar.
Får ett styrtryck från ventilpaketet vid kran till det bakre paketet.
sen verkar nåt vara galet ???

TS

SkogsKuben  
#627319Kan det vara något problem med hög/lågtryckssignal från datorn kanske?

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#627346Har du rätt tryck när du kör aggregatet?
Om du har det så har du nått fel på ls signal från kranpaketet till hydraulpumpen. Ls går igenom chassiventilen innan pumpen oxå.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627531Finns en instruktionsbok för maskin 306- på maskinisten https://www.maskinisten.net/downloads.p ... df_id=1990
Min 901 från 1988 har chassinr 280, så den borde stämma bättre än den instruktionsbok du redan har.

Användarvisningsbild

Teknodesign  
#627918Då jag är med i reparationer och felsökning på denna maskin så skulle jag vilja komplettera med frågan: Hur påverkar LS trycket utställning av kranpumpen?, vi har trycket fram till ventilpaketet på chassit men sen fastnar vi, hydraulschemat stämmer inte längre då inställning av tomgångstryck (4,0Mpa) och krantryck (19Mpa) justeras undertill på pumpen och hög/lågtryck är endast en elektrisk växlingsventil på motorrumsväggen, den litteratur vi har stämmer med den någon så vänligt visade mot Maskinisten. Hittat ett hydraulschema på den pumpen (Linde / Rexroth A7?) på en Valmetskotare med sådan pump men hur styr LS trycket utställningen av pumpen??. Att pumputstyrningen fungerar vet vi utifrån att vi kan med tomgångstryck justeringen få upp pumpen i 11Mpa. Finns det någon elventil som skall aktiveras för att släppa på LS trycket till pumpen för att aktivera utställningen av pumpskivan?.
Det är mycket gjort på maskin med nya kablage och felsökning i elsystem, alla funktioner verkar finnas men då krantrycket saknas blir det ingen fart i det hela.
Mycket tacksam för mera tipps!!
MVH
Robert

AKKAMAAN  
Teknodesign skrev:Då jag är med i reparationer och felsökning på denna maskin så skulle jag vilja komplettera med frågan: Hur påverkar LS trycket utställning av kranpumpen?

Först så börjar vi med lite definitioner. Är du säker på att din maskin är bestyckad med "LS"-system?
Kan det vara så att det är "Avlastat Konstant-tryck"?
För att vara korrekt och inte skapa missförstånd så bör vi kalla det "signal-tryck" om maskinen har avlastat konstanttryck-system.

Pumpen strävar alltid efter att vinkla ut för att ge så stort flöde som möjligt. Detta sker i princip med en mekanisk fjäder. Sedan finns en servoanordningen som vinklar in pumpen mot lägre flöde när en viss trycknivå uppnåtts. När pumpen är avlastad, dvs när ingen funktion används, så är trycknivån, det sk stand-by-trycket bestämd av en ställbar tryck-kompensator på pumpen. Stand-by-trycket verkar vara ställt på 4.0MPa på er maskin. Helt OK.

Pumpen levererar som avställd ett lågt signalflöde genom en liten strypning som sitter vid inloppet till det första ventilpaketet. Det flödet gör genom centrumkanalerna på riktningsventilerna. För detta så är båda ventilpaketen seriekopplade. Trycket nedströms strypningen är "noll" när pumpen är avlastad. När en funktion påverkas så är det första som händer att centrumkanalen stäng och signalflödet stoppas. I och med detta så ökar trycket i signalledningen och fjädern i tryckkompensatorn får att "krafttillägg" sålunda blir pumptrycket "fjäderrycket plus signaltrycket". Signaltryckets storlek bestäms av en elektrisk tryckpåställningsventil till 19MPa eller 24MPa vilket gör att pumptrycket kan vara 23MPa resp 28MPa.
1582812173_avlastat_konstanttryck.jpg

Princip bild på pålastning av pump
1582812208_pump_2_palastad.jpg

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#627943Jag hade problem för ett tag sen på 931an visst nyare maskin men liknande uppbyggnad. Kran gick inte att köra om man inte körde 2 funktioner samtidigt.
Aggregatet gick, aggregatet har elektriskt LS. Kran samt chassi har hydraulisk LS.
Chassi ventilens funktioner funkade utan problem, när vi kopplade LS fr å n kran direkt på pumpen så gick det.
Till slut visade det sig att en ventilsektion var sprucken så fullt LS gick inte från kran till pumpen.
Prova att koppla LS direkt från kran på pumpen.

Användarvisningsbild

Teknodesign  
#627961Ja nu ser man ljuset i tunneln, tackar. Det som krånglar till det lite är att hydraulschemat inte stämmer med den pump som sitter i den här maskinen. I schemat har man en elektrisk ventil som man reglerar tomgångstryck och krantryck på, på den här är den ersatt av en växlingsventil för 1,9Mpa resp. 2,4Mpa och juteringarna för trycken tomgång och krantryck sitter under pumpen enligt pdf.
img20200227_17131031.pdf

Vi får försöka ta reda på vart styrtrycket tagit vägen och vart det skall in i regleringsventilen.

Man lär så länge man lever!
Robert

AKKAMAAN  
Teknodesign skrev:Det som krånglar till det lite är att hydraulschemat inte stämmer med den pump som sitter i den här maskinen.

Nu är det inte säkert att Valmet ritat schemat enligt allmän standard. Den "röda" maxtryckventilen i kompensatorn på min bild är inte utritad på schemat. Det kan bero på två olika saker.
1. Den har ingen egentlig funktion eftersom man har tryckbegränsare för signaltrycket (gult på blden)
2.Den finns inte fysiskt på pumpen, vilket skulle vara ganska osannolikt men trots allt möjligt.

Att tryckpåställningsventilen inte är ritad "inuti" hydraulpumpsymbolen behöver ju bara vara en "Valmet-glitch". Men det kan ju ocskå vara så att det var en separat friställd enhet på tidigare maskiner.

I schemat har man en elektrisk ventil som man reglerar tomgångstryck och krantryck på, på den här är den ersatt av en växlingsventil för 1,9Mpa resp. 2,4Mpa och juteringarna för trycken tomgång och krantryck sitter under pumpen enligt pdf.

Är du säker på "komma-tecknen" i "1,9Mpa resp. 2,4Mpa". Du menar kanske "19MPa resp 24MPa". "1,9Mpa resp. 2,4Mpa" är ju tryck på avlastningsnivå/stand-by. Har aldrig hört talas om att det skulle finnas två olika stand-by tryck på en pump....

Vi får försöka ta reda på vart styrtrycket tagit vägen och vart det skall in i regleringsventilen.

Du svänger dig med "LS-tryck" och "styrtryck"??!! Menar du signaltrycket på båda dessa?
Signalledningen är vanligen en 1/4" slang (på vissa maskiner förekommer 3/8") som går mellan ventilpaketet och tryckkompensatorn på pumpen, närmare bestämt lågtrycksventilen, den med den mindre "skruven".
1582907451_avlastat_konstanttryck2.jpg

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628217Ventilen som växlar mellan krantryck (190bar) och aggregattryck (240bar) är en fristående enhet åtminstone fram till maskin 460.
Finns beskrivet hur dom ser ut och justeras på sidan 208-210 i instruktionsboken som jag länkade till tidigare.

Notera att det kom en pump med nytt utseende vid maskin 460 (kolla sidan 210), kanske det som förvirrar?

Jag tycker annars det som står i instruktionsboken stämmer hygglig överens med hur han beskriver det, med separat ventil för kran/aggregattryck och tomgång och krantryck som justeras på pumpen.

Användarvisningsbild

Teknodesign  
#628665Helt rätt när det gäller mina kommatecken 19 och 24 Mpa skall det vara. Tillverkningsnummer på denna maskin är 503 och jag har hittat lite info om denna pump i instruktionsboken till en Valmet skotare med beteckning 892. Det fungerar bra att justera tomgångstrycket men händer ingenting vid justering av arbetstrycket då vi kör kran enligt instruktionsbok så signaltrycket är inte vid ventilen men vi har det vid ventilpaketet som sköter styrning, hytt och broms.
MVH
Robert

Användarvisningsbild

Fredi  
#628724Signaltrycket bör väl gå med en 3/8" slang från nedre ventilen genom sviveln (om den finns kvar, knappast) till övre paketet. Går väl att följa slangen och se vart den tar vägen?

Användarvisningsbild

Teknodesign  
#631780Nu har signaltrycket från kran kommit på rätt ställe och maskin har kommit igång. Patron och jag tackar för alla tips och hjälp, nu återstår lite enklare felsökning och justering av maskin så har den nog några år kvar i skogen.
MVH
Robert

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).