Skördare

Rottne 2004 , 1998 , knappfunktioner??

5 inlägg 290 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild
Användarvisningsbild

Rottne 2004 , 1998 , knappfunktioner??

Larsåby  
#912605Hej, har skaffat en Rottne 2004 från 1998 och behöver hjälp med beskrivning av funktion för dessa knappar (får bara tag i nyare instruktionsbok hos Rottne) och hur de ska användas praktiskt!! 🤔

TS
Användarvisningsbild

Re: Rottne 2004 , 1998 , knappfunktioner??

Fredrik Reuter  
#912610Gissar att den utan symbol är den viktiga för att komma igång. När dörren är stängd och allt funkar så aktiverar du maskinen med den. Typ återaktivera dödmansgreppet. Haren är väl växelspaken, aktivera för att transportera fortare på väg. De andra är jag osäker på men diffrelaterat troligtvis.

AKKAMAAN  
Larsåby skrev:Hej, har skaffat en Rottne 2004 från 1998 och behöver hjälp med beskrivning av funktion för dessa knappar (får bara tag i nyare instruktionsbok hos Rottne) och hur de ska användas praktiskt!! 🤔

Från vänster
#1 diffspärr
#2 högväxel
#3 osäker, väl använd knapp med utslten märkning, håller en slant på Fredriks förslag med "aktiver maskinen"som används flera gånger per dag
#4 allhjulsdrift

Användarvisningsbild

Larsåby  
#912736Ok, tack för svar, har nu fattat lite mer #2 hög o låg , inge konstigt # 3 omkoppling gaspedal till arbetsvarvtalspotensiometer ( långt ord😉)
#4 kopplar till 2-hjulsdrift för att få högre transporthastighet
Men # 1 diffknappen har jag svårt att förstå, jag har ju en diffpotensiometer, kan jag inte bara vrida upp den till 100%, varför knapp också??

TS

AKKAMAAN  
Larsåby skrev:Men # 1 diffknappen har jag svårt att förstå, jag har ju en diffpotensiometer, kan jag inte bara vrida upp den till 100%, varför knapp också??

Ser ut på symbolen som att det är ett uppochner hängt hänglås mellan differentialdreven. För mig betyder det att diffen är helt låst.

Maskinen har pendelarmar och hjulmotorer så det är ett hydrauliskt diffspärr system med både variabel diffbromsning med potentiometer samt totalt låsbar flödesdelare med en knapp som gör att alla hjul går med samma varvtal
Här en LÄNK till en förarmanual
Här är LÄNK till sida mmed alla olika manualer för Rottne 2004

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).