fre 01 maj 2026, 17:19#910091Hej
Fått ett ganska obehagligt bekymmer. Håller på att renovera en Valmet 901 -89 och det mesta har gått vägen men förra helgen när jag skulle lyfta upp aggregatet på några pallar för att börja renovera det så tänkte jag flytta maskinen framåt en aning . När jag ökade på varvtalet gick maskinen bärsärker och gav sig med fullkraft framåt och det enda som stoppade maskinen var att vrida av nyckeln ( jag han dra med mig delar av taket i verkstaden innan den stod still .
Jag felsöker ännu vad felet kan vara ! ips boxen har ett svagt sken på drivning framåt konstant och jag har full ström vid magnetventilen konstant . När jag startar maskinen står den o drar framåt sakta gasar jag på går den fullt fram även om jag drar spaken bakåt.
Söker tips och idéer för att komma vidare då jag snart inte hittar fler sätt att felsöka
Med vänlig hälsning, 👍
Skördare
Valmet 901 drivning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 01 maj 2026, 17:43#910095
Om det går vi en dator, jag har aldrig mekat på en valmet. Men kör en ecolog 570b där en funktion hängde sig på.
Williamm skrev:Datorn som ger signal till magneten kanske har hängt sig med den funktionen på.
Om det går vi en dator, jag har aldrig mekat på en valmet. Men kör en ecolog 570b där en funktion hängde sig på.
Midnattsmekaniker.
fre 01 maj 2026, 18:25#910098Nej jag kan inte se att den funktionen går via datorn men det är en inch funktion med i funktionen. Men det jag tycker är konstigt att fram funktionen inte aktiveras i ipsn utan bara lyser konstant med ett svagt sken som inte går att ta bort !
Tackar för svaret 👍
Tackar för svaret 👍
TS
fre 01 maj 2026, 22:06#910109Har inte varit med på en maskin där hydrostaten går via IPS. Men jag känner till att dessa 901:or inte har så kallad "full-hydrostat", dvs effektreglerad via varvtalsgivare och styrförstärkare.
Det kan vara ett fel på IPS:s styrkort. Varje hydraulfunktion har ett dubbelverkande styrkort. Jag antar att du har en körriktningsomkopplare för fram-neutral-back som matas med typ 8 volt DC från IPS-boxen. Den signalen går sedan till inch-potentiometern som då ger vidare 0–8 volt för hastighetsbegränsning för vidare befordran tillbaka till IPS-boxens styrkort som sedan omvandlar den insignalen till en proportionell PWM-ström till förstyrventilen på hydrostatpumpen.
Om inte maskinen stannade upp när du vred ner inchen så kan det vara kortslutning i inch-potentiometeren så att IPS ger ett meddelande om max hastighet.
Men det kan också vara nåt fel i IPS-boxen. Kanske ger moderkortet ut betydligt högre spänning än 8 volt? Kolla vilken matningsspänning du har till körriktningsknappen.
Sedan kan du öppna IPS-boxen och skifta styrkortet med en fungerande kranfunktion för att se hur det fungerar.
Det borde finnas skruvar på hydrostatpumpens reglerdon som kan skruvas in för att begränsa pumpens utvinkling så att maskinen inte skenar i garaget vid provkörning.
Det skulle också kunna vara något spök med hydrostatmotorn om den har variabelt deplacement. Hydrostatmotorn ska alltid stå max utvinklad när körningen börjar. Om styrtrycket till hydrostatpumpen av någon anledning går till max när maskinen sätts i rullning, så vinklar hydrostatmotorn in direkt med hög hastighet som följd.
Vilken typ/fabrikat av hydrostatpump/hydrostatmotor har du? Kan du ta bilder på pumpoch motor för analys av funktion
Har du nåt elschema eller hydraulschema?
Observera att min teori om hur systemet borde fungera är min personliga analys.
Det kan vara ett fel på IPS:s styrkort. Varje hydraulfunktion har ett dubbelverkande styrkort. Jag antar att du har en körriktningsomkopplare för fram-neutral-back som matas med typ 8 volt DC från IPS-boxen. Den signalen går sedan till inch-potentiometern som då ger vidare 0–8 volt för hastighetsbegränsning för vidare befordran tillbaka till IPS-boxens styrkort som sedan omvandlar den insignalen till en proportionell PWM-ström till förstyrventilen på hydrostatpumpen.
Om inte maskinen stannade upp när du vred ner inchen så kan det vara kortslutning i inch-potentiometeren så att IPS ger ett meddelande om max hastighet.
Men det kan också vara nåt fel i IPS-boxen. Kanske ger moderkortet ut betydligt högre spänning än 8 volt? Kolla vilken matningsspänning du har till körriktningsknappen.
Sedan kan du öppna IPS-boxen och skifta styrkortet med en fungerande kranfunktion för att se hur det fungerar.
Det borde finnas skruvar på hydrostatpumpens reglerdon som kan skruvas in för att begränsa pumpens utvinkling så att maskinen inte skenar i garaget vid provkörning.
Det skulle också kunna vara något spök med hydrostatmotorn om den har variabelt deplacement. Hydrostatmotorn ska alltid stå max utvinklad när körningen börjar. Om styrtrycket till hydrostatpumpen av någon anledning går till max när maskinen sätts i rullning, så vinklar hydrostatmotorn in direkt med hög hastighet som följd.
Vilken typ/fabrikat av hydrostatpump/hydrostatmotor har du? Kan du ta bilder på pumpoch motor för analys av funktion
Har du nåt elschema eller hydraulschema?
Observera att min teori om hur systemet borde fungera är min personliga analys.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A
lör 02 maj 2026, 17:27#910128
Det var inte så enkelt att du hade strömbrytarna i väg-läge? Det lägger full ström på hydrostaten.
Då står maskinen still på tomgång och börjar röra sig när du ökar motovarvet.
Det är viktigt att du skruvar ner arbetsvarvet till tomgång och inte rör det rör det i väg-läget, för vrider du upp det så flyttar sig maskinen utan att du gör något.
Hydrostat-styrningen är för övrigt litet "uppochner" på 901 med IPS om jag minns rätt. Som jag minns det så lägger den på full signal på inch-signalen till pumpen i neutralläge men utan att lägga ström på fram/back solenoiderna.
När man rör spaken för att flytta maskinen så drar den ner strömmen till inch-signalen för att börja från noll innan den slår till fram/back. Det sker en liten fördröjning innan fram/back aktiveras som skapas av ett fördröjnings-relä.
Fendt820 skrev:Hej
Fått ett ganska obehagligt bekymmer. Håller på att renovera en Valmet 901 -89 och det mesta har gått vägen men förra helgen när jag skulle lyfta upp aggregatet på några pallar för att börja renovera det så tänkte jag flytta maskinen framåt en aning . När jag ökade på varvtalet gick maskinen bärsärker och gav sig med fullkraft framåt och det enda som stoppade maskinen var att vrida av nyckeln
Det var inte så enkelt att du hade strömbrytarna i väg-läge? Det lägger full ström på hydrostaten.
Då står maskinen still på tomgång och börjar röra sig när du ökar motovarvet.
Det är viktigt att du skruvar ner arbetsvarvet till tomgång och inte rör det rör det i väg-läget, för vrider du upp det så flyttar sig maskinen utan att du gör något.
Hydrostat-styrningen är för övrigt litet "uppochner" på 901 med IPS om jag minns rätt. Som jag minns det så lägger den på full signal på inch-signalen till pumpen i neutralläge men utan att lägga ström på fram/back solenoiderna.
När man rör spaken för att flytta maskinen så drar den ner strömmen till inch-signalen för att börja från noll innan den slår till fram/back. Det sker en liten fördröjning innan fram/back aktiveras som skapas av ett fördröjnings-relä.
Valmet 901
lör 02 maj 2026, 19:57#910130Som vanligt så kommer det bra inspel när någon har tekniska problem, det gillar jag skarpt!👍🙂
sön 03 maj 2026, 09:54#910145Anders du hade rätt ✅ den låg i vägdrift så nu har jag hittat användningen till den knappen. Jag kan nu köra maskinen framåt och bakåt med knappen på lågt varv . Men
Jag kan inte köra maskinen med joystick! Skickar med film på hur iOS boxen beter sig när jag för joysticken fram o tillbaks ena röda lampan lyser svagt medans den andra tänds åt båda hållen ! Skall det vara så ?
Jag kan inte köra maskinen med joystick! Skickar med film på hur iOS boxen beter sig när jag för joysticken fram o tillbaks ena röda lampan lyser svagt medans den andra tänds åt båda hållen ! Skall det vara så ?
TS
sön 03 maj 2026, 23:37#910177
Japp så är det. Under upparbetniing/skördning så kör du på ett arbetsvarvtal runt 1500 rpm så inch-systemet ska vara anpassat för det varvtalet när man gör kortare förflyttning under upparbetningarbetet
Fendt820 skrev:Jag ökade varvet till ca 1500 då började maskinen röra sig med joysticken ! Så allt verkar vara i sin ordning . Nu skall bara aggregatet komma igång . Tackar för all hjälp 💪
Japp så är det. Under upparbetniing/skördning så kör du på ett arbetsvarvtal runt 1500 rpm så inch-systemet ska vara anpassat för det varvtalet när man gör kortare förflyttning under upparbetningarbetet
Man lär så länge man undervisar...
//Per A
//Per A

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).