Skördare

Kalibrera varv vmm 2000

8 inlägg 1141 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild

Kalibrera varv vmm 2000

dwurg  
#904243Valmet 911 vdu 240 vmm 2000.
Tänkte försöka kalibrera varven, är det någon som har instruktioner hur man gör, eller på ett väldigt pedagogiskt sätt kan förklara för en korkskalle ?

TS

Re: Kalibrera varv vmm 2000

JoTh  
#904271Har du kodnyckel till vmm2000 ?

I den bör det stå vill jag minnas, de menyrader du får leta reda på.
För att få till det, men fritt ur minnet utan tillgång till kodnyckel är förfarandet likt nedan:
Logga in på högre service nivå/ behörighet med kod 7716.
Därefter leta reda på menyn kalibrering varvtal via funktionsgrupperna med F tangent och stega till rätt menyrad.
Det står då två olika varvtal i vdu displayen, som måste kalibreras i en och samma följd. Typ 1000 rpm T1 osv.
Varva upp motorn med gaspedalen till 1000rpm på den analoga VDO varvräknare. Bekräfta och spara genom knapptryckning på T1.
Varva därefter upp till det andra högre varvtalet som står i displayen och bekräfta med T2.
T1= översta trädslagsknappen för normalt sett Tall.
T2= näst översta trädslagsknappen för normalt sett Gran.
Om du har lyckats kalibrera varvtalet syns nu aktuellt varv även i vdu displayen,och du ska då kunna lägga i arbetsvarv och köra maskinen. Har VBU datorn programmerats om? Annars kan det beroende på varianter på elsystem vara fel på varvtalsgivaren (PPU), Alternativt nednötta kol i en av generatorerna.
Tidiga system har en induktiv givare sittande i svänghjulets sprängkåpa som kan vara skitig, och kan vara i behov av rengöring.
Alternativt någon lite ologisk säkring i motorumslådans elcentral,
som har benämning till annat.
Men det syns i elschemat.

dwurg  
#904286Jag har ingen information alls om vdu och har aldrig stött på någon förut.
Vid hastiga varvtalsförändringar så börjar den hoppa på varven.
Har bytt ena generatorn som var slut, bytt laddregulatorn på den andra.
Vdu visar varv men dom stämmer inte alldeles emot den analoga mätaren, så jag vet inte om det är nån mening att kalibrera den. Men vet inte annars vad jag ska prova för nåt.

TS

JoTh  
#904289Beror ju som tidigare nämnts varifrån just din maskin läser varvtalet till själva vmm2000 systemet. Men kolla om du har en ppu på svänghjulskåpans översidan.
Tänk dig placering bakkant topp på motorn / under hydraultanken på sprängkåpan för att läsa mot svänghjulet.
Skruva bort givaren och troligen är den skitig och missar att räkna någon kuggflank på startkransen.
Både kletiga oljerester och metallspån kan sitta på givaren och göra den instabil i signalen.

dwurg  
#905086Mycket riktigt vad den lite skitig, men tyvärr märks ingen skillnad efter rengöring.
Jag vet inte om dessa problem hör ihop eller är olika.
Men den är väldigt jollig att starta, i synnerhet när den är kall, det är som att den startar till för att genast stängas av, när den väl börjar gå för egen maskin så går den väldigt svajigt på varven dom första 5-10 sekunderna.
Sen upplever jag att den går bra tills den börjar bli varm och då börjar den hoppa på varven vid hastiga varvtalsförändringar.

TS

JoTh  
#905103Andra åtgärder som inte var ovanligt att kolla på var att elgasmotorn verkligen sitter fast samt att byta ut glappande kulleder på staget mellan elgasmotor och insprutningspump.
Då får man mäta upp cc avståndet innan man river och byter kulleder.
Sen måste ny varvtalskalibrering utföras.
Är dessa kulleder glappa blir det svajande eller inte konsekvent varvtal.

dwurg  
#905152Kullederna har jag bytt dom var väldigt glappa, mätte aldrig men satte dom lika som dom gamla satt. Har dock inte kalibrerat varven.
Så då är jag tillbaka där igen, får göra ett försök med det ändå då.

TS

dwurg  
#905700Hur gör man för att logga in med högre behörighetsnivå ?
Jag hittar ingenstans det går att "logga in" över huvud taget.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).