Skördare

Krångel med kapning

10 inlägg 1283 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Krångel med kapning

Drängens  
#904899Hejsan, har ett litet problem med mitt logmax 3000 aggregat, när jag ska kapa så slår de tvärnit nästan direkt, får kapa upp mot 10 gånger ibland på en bit som är 25cm vad kan de vara som är fel, kan nypa i grant också.

TS
Användarvisningsbild

Re: Krångel med kapning

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904902På första filmen så går svärdet hela vägen innan hjulen har stängt. Sen när hjulen stänger så får du väl ett litet diametervärde,så då stoppar väl sågsensorn svärdmatningen. Prova att koppla ur svärdsensorn. På andra filmen ser det ut som att det är dags att byta kedja.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#904903Sågen verkar "orkeslös" på filmerna,nån ventil som spökar?

Användarvisningsbild

Drängens  
#904924Ja de är om man ska våga försöka hitta på justeringarna till svärdet och matningen.

TS

Tralsmo  
#904952Ja har tittat på filmerna ett antal gånger å funderat.

Känns som att @0470 kan ligga i närheten av sanningen.
Provat ny kedja?

Är aggregatet inställt på att endast kapa till dia på stocken?
Koppla såfall ur den funktionen så du själv bestämmer hur långt de ska kapa.

Ja tycker (på andra filmen) att de ser ut som att antingen motorn är orkeslös, kedjan är för aggresiv eller att svärdet matar för hårt.
Vet inte hur logmax funkar angående svärdsmatning men ett gammalt sp550 reglerar matningen via returoljan från kapmotorn så där kan inte matningen bli för mycket, om ja minns rätt.
På gamla Valmet 945 å 960 agg funkar de på ett annat vis å där kan man ställa matningen på svärdet nånstans.

Om den nu matar för hårt så borde de va nåt hydrauliskt som ändrat sig. Skräp i en ventil kanske?

Användarvisningsbild

Lindveden  
#904962Känns mer som att det skulle "strömma" igenom olja på nån ventil som styr kedje matningen. alt kan va att den strömmar igenom själva sågmotorn.
Längesen ja greja me det där men känner igen problemet, kanske inte just på logmax som ja tyvärr aldrig kört men väl andra märken med liknande problem. Då har det vart allt från kass sågmotor till tryck reducerade som havererat eller som behöver spolas ren från skräp i kanalen.
I värsta fall går det ju att ringa te logmax o prata me supporten o kolla me dom om tips va det kan va

Tralsmo  
Lindveden skrev:Känns mer som att det skulle "strömma" igenom olja på nån ventil som styr kedje matningen. alt kan va att den strömmar igenom själva sågmotorn.
Längesen ja greja me det där men känner igen problemet, kanske inte just på logmax som ja tyvärr aldrig kört men väl andra märken med liknande problem. Då har det vart allt från kass sågmotor till tryck reducerade som havererat eller som behöver spolas ren från skräp i kanalen.
I värsta fall går det ju att ringa te logmax o prata me supporten o kolla me dom om tips va det kan va

Joo de är länge sen ja ochså skruvade me de där.
Har inte varit utför detta fel själv men däremot bytt ett antal dåliga å havererade kapmotorer.
I alla dom fall som kapmotorerna börjat bli dåliga eller havererat för mig så har packboxen på utgående axel börjat läcka ut hydraulolja så ja tror inte på kass hydraulmotor.

Användarvisningsbild

Drängens  
#904964Har fått hydraulschema nu på aggregatet så jag kan testa ställa om trycket så får vi se om de blir någon skillnad

TS
Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#904995Jag tycker det ser ut som att det är alldeles för högt tryck på svärdmatningen. Original är det ca 70bar, men vid fruset virke kan det vara bra idé att sänka till 60bar.
Samtidigt kan det oxå vara så att kedjans varv är för lågt, antingen kass sågmotor eller för lågt arbetsvarv på maskin.
Du kan även testa att ställa in att kedjan börjar varva upp innan svärdmatningen, det hjälper endel.

Användarvisningsbild

Drängens  
#905022En liten uppdatering.
Nu funkar det igen, de var trycket som var uppskruvat till nästan fullt, skruvade ner de och nu går de som en dröm igen.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).