Skördare

Aggregat 746 C Timberjack öppnar inte med vippan

8 inlägg 3165 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild
Användarvisningsbild

Aggregat 746 C Timberjack öppnar inte med vippan

Jaws  
#876556Hej alla!
Är det någon som vet vad felet är på ett TJ 746c aggregat, efter tvångsöppning av knivar och rullar så trycker jag på vippan för stängning och jo då stänger det sig men går ej att öppna igen med vippan samt att när kranknappen är på så går ej maskinen bakåt men framåt funkar .
Är det någon som vet tro vad felet är ?

Tacksam för svar: JAWS

TS

Re: Aggregat 746 C Timberjack öppnar inte med vippan

430kan  
#876940Nej jag kan inte svara på vilket felet är men, mitt 746c har ibland vägrat att lyda, med mindre än att jag tryckt på "Stop" knappen i höger armstöd och därefter öppnat med vippan, därefter har det stängts med vippan och gjort fällmanövern som vanligt med "sågknappen". "Olydnaden" har i synnerhet kommit efter att jag tiltat ned (fällt) aggregatet med knappen i vänster armstöd, 746c har matat stammen men vägrat att kapa i fällt läge. Ibland räcker det med att bara släppa stammen genom att öppna med vippan, låta 746c gå upp i vertikalt fäll-läge och tilta ned det igen för att greppa stammen igen och då matar och kapar skrället som normalt. Min kabel till aggregatet har sett bättre dagar, jag misstänker ett ev. kabelbrott som ännu inte har gått helt åt helsike. Fram back problemet, ingen aning men förra ägaren fick byta vippan/knappen i höger armstöd pga ett liknande problem.

AKKAMAAN  
#877277Vad har du för styrsystem? Nån Dapt eller Timberjack 3000timberjack 3000 går ju med CAN Bus och därmed can du utesluta krankabeln...

430kan  
#877292Jag har Timberjack 3000 och ditt svar gör mig lycklig (kanske), samtidigt visar detta hur stor en novis jag är på temat skördare 😉 Men nog är det väl ngn form av multikabel eller är det ren bus kommunikation mellan aggregat och maskin?
Det finns en sensor ngn stans på 746c som indikerar vertikalt eller horisontellt läge, den ska letas upp och tittas på.
JAWS jag vill inte kapa din tråd men det är bra att det kommer upp lite Timberjack teman här. Jag har en hel flock med teman men intresset verkar svagt.

AKKAMAAN  
430kan skrev:Jag har Timberjack 3000 och ditt svar gör mig lycklig (kanske),

🤣

Men nog är det väl ngn form av multikabel eller är det ren bus kommunikation mellan aggregat och maskin?
CAN Bus med 2 st bus kablar samt 2 st 24 Volt kablar (+ och -)
Om BUS kretsen har avbrott så indikeras det på bildskärmen. Om du inte har 24 Volt så fungerar inga funktioner. Visst kan det finnas grå-zoner men i det här läget skulle jag inte anta det.

Det finns en sensor ngn stans på 746c som indikerar vertikalt eller horisontellt läge, den ska letas upp och tittas på.

746C kom ut i början av 2000 talet och jag känner därför inte till något om en sån sensor. I de instruktionsböcker jag har tillgång till står heller inget om någon sådan sensor. DEL C sid 4-1 till sid 4-8 LÄNK
Är du säker på att det är Timberjack 3000 du har och inte den senare versionen Timbermatic 300?

Här en LÄNK till den kompletta instruktionsboken för Timberjack 3000, Del A, B, och C

Instruktionsboken till Timbermatic 300 komplett LÄNK

430kan  
#877400Tänk att julafton infaller i april, tack så väldigt mycket för dessa länkar till ökad kunskap! 😀 Gudarna ska veta att det behövs 😉 Det är Timberjack 3000 som sitter i honom, mha all vetskap i dessa länkar ska jag kanske kunna få honom att förstå att det inte är år 2017 nu, sist jag var inne i systemet så fick han för sig att vi lever i 1990 och att han befinner sig i ngn paus för reparation/underhåll/"gudarna vete alla alternativ". Efter den fadäsen har jag inte vågat ta honom ur den villfarelsen, jag fick gult kort 😱

430kan  
#877404Off topic: kan byte av batterier avhjälpa problem med slöa reaktioner, ända ned till totalstopp, av vissa kran-funktioner? Jag har i synnerhet haft spök med vä joystick, lite i hö också, och tror mig ha härlett det till svag reaktion i elektroventilerna framme på magen av kranen på TJ 1270. Efter ca en timmes körning så blev rörelserna sega tills de stannade helt, rengöring, omskarvning, sprutande av kontaktspray så ville jag tro att det blev bättre men inte bra.
När nu batterierna slutligen gav upp så fick han 70 kg, 2*135Ah, nya. Inte bara startar han bra nu, men han har slutat att bråka med sega/heldöda kranrörelser, (jag vågar kanppt tro det)!!! 😀 Lite förvånande med en så kragtig generator men, tänker man efter så går det åt en del energi när en halv flock spolar ska aktiveras och dra i ventilerna, äro dessa dessutom av anno dazumal, nerskitade (jo så är det 😢 ) och allmännt ovetande om vad förebyggande underhåll betyder, tja då kanske allt faller på plats. Mera "kräm" tillhands när det behövs och t.o.m. det gamla rör på sig. 😉
JAWS, släng ut mig om du tycker jag breder ut mig i din tråd, ett PM och jag öppnar en ny 👍

AKKAMAAN  
430kan skrev:Off topic: kan byte av batterier avhjälpa problem med slöa reaktioner, ända ned till totalstopp, av vissa kran-funktioner?

Det måste vara så att CAN Bus systemet lever sitt eget liv jämfört med det det systemet som ska verkställa ute på elventilerna. Och har CAN Bus systemet en tröskel på matningsspänning som är lägre än den spänning som krävs i det verkställande systemet. Om CAN Bus tröskeln var högre så skulle systemet indikera error och stoppa all aktivitet innan du skulle uppleva långsam matning..
Troliga felkällor...
1. Att batterispänningen felar kan bero på spänningsfall i 24V systemet, batterikablarnas anslutning, säkringshållare etc.
2. Men det kan också vara så att batteriet är så slut att
3. Generatorn kanske inte laddar som den ska. Se batteriet som ett "startbatteri" och en energi buffert. Efter start så är det generatorn som ska upprätthålla systemspänningen.
Batteriernas vilospänning i ett 24 Volt system skall före start vara 2x12.7 Volt = 25.4 Volt. Efter start så sak generatorn ladda med 27.5-28.5 Volt och den spänningen ska finns på alla matningspunkter ute i systemet, CAN Bus, Belysning, EHC, Fläkt, Radio etc. Generatorn ska kunna ladda "175" Ampere vid dessa 27.5-28.5 Volt .

Kolla att generatorn laddar med 27.5-28.5 Volt när du belastar systemet med all-shöns grejer som arbetsbelysning. Att alla eleventiler ute på aggregatet skulle kunna dra så mycket att batteriet/generatorn inte orker är orimligt. Däremot kan det vara spänningsfall i krankabeln som begränsar. Vid punkter där spänningsfall uppstår utvecklas värme vilket i sin tur ökar spänningsfallet och sänker arbetspänningen till HHMs verkställande delsystem. CAN Bus i sig själv drar inte många Ampere,

Så jag tror inte att "faran är över" bara för att du bytt batterier. Kolla laddningsspänningen på batteripolerna men också där 24 Volt (27.5-28.5 Volt) matningen kommer in i HHMn på aggregatet. Om laddningsspänningen är lägre på tomgång än på arbetsvarv så skulle jag titta på/byta kolen i generatorn. Även laddningsregulatorn kan vara en felkälla

Jag har i synnerhet haft spök med vä joystick, lite i hö också, och tror mig ha härlett det till svag reaktion i elektroventilerna framme på magen av kranen på TJ 1270. Efter ca en timmes körning så blev rörelserna sega tills de stannade helt, rengöring, omskarvning, sprutande av kontaktspray så ville jag tro att det blev bättre men inte bra.
När nu batterierna slutligen gav upp så fick han 70 kg, 2*135Ah, nya. Inte bara startar han bra nu, men han har slutat att bråka med sega/heldöda kranrörelser, (jag vågar kanppt tro det)!!! 😀 Lite förvånande med en så kragtig generator men, tänker man efter så går det åt en del energi när en halv flock spolar ska aktiveras och dra i ventilerna, äro dessa dessutom av anno dazumal, nerskitade (jo så är det 😢 ) och allmännt ovetande om vad förebyggande underhåll betyder, tja då kanske allt faller på plats. Mera "kräm" tillhands när det behövs och t.o.m. det gamla rör på sig. 😉
JAWS, släng ut mig om du tycker jag breder ut mig i din tråd, ett PM och jag öppnar en ny 👍[/quote]

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).