Skördare

Timberjack 1270 spyr ut hydrauloljan vid påfyllning

8 inlägg 3570 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Logmax bild

Timberjack 1270 spyr ut hydrauloljan vid påfyllning

430kan  
1739989469_20250219_162511.jpg
Min Timberjack 1270B (C?) 1998-99, i samband med påfyllning meddelst sugpumpen, spyr han ut hydraulolja via vad jag förstår som tankluftningen, ett rejält filter th i bilden. Tidigare har den sugit i sig skvättar typ 20-30L utan problem. Sanningen att säga minns jag inte om motorn varit igång eller ej då den fungerat OK. De senaste två tillfällena när den jävlats har motorn varit avstängd. Har det ngn betydelse? Det sitter en elektroventil innan det stora filtret för tankluftning, vet ej om den fungerar och har den ngt att göra med funktionen för påfylling? Har det här djuret tryck i tanken under normalt arbete, det lär ska finnas maskiner som jobbar så för att undvika ev. kavitation i pumpen.
Desperat skruvade jag loss vad som kan vara en liten tankluftning/backventil, mitt i bilden, och fyllde på meddelst tratt 😮 men den tog bara emot typ 10L innan den verkade ha byggt upp mottryck som bara inte gav med sig och så var det slut med den genvägen.
Förutom att han är en fähund som inte har "föavett" när han spottar ut den goe dyre blåe oljan, vad fel är det på honom?

TS

Re: Timberjack 1270 spyr ut hydrauloljan vid påfyllning

AKKAMAAN  
#872185Jag antar att maskinen har trycksatt tank och då ska man öppna en liten luftnings ventil när man fyller olja. Annars bygger påfyllnings pumpen upp ytterligare tryck i tanken som då kan orsaka dina symptom

430kan  
#872405Jovars, trycksatt är han nog med största sannolikhet, misstanken har funnits sedan en tid tillbaks och när man väl tittar närmare på konstellationen och läser "boken" så kommer allt tillrätta. Lilla möjliga luftningsventilen, mässing med lite olika avtagende modischanger mitt i bilden, är en möjlig bov i dramat. Den är tät nu, troligen igensatt, men kan vara en typ "tryckkokare" dvs en som släpper igenom upp till ett visst flöde men därutöver så stänger den (annars blir det ju aldrig tryck i tanken, ej heller i kålsoppan i tryckkokaren).
Elektroventilen före stora luftningsfiltret th i bilden, nr 92 i ett elschema i "boken" tror jag, är en luring. Den borde vara stängd då man fyller på eftersom vad jag kan se så går oljan just förbi honom på väg mot tanken, minsta lilla mottryck och oljan sticker iväg in i filtret så som han nu bär sig åt. Filtret är nu till den grad mättat med olja att han kissar på sig vid minsta tryckväxling, det blir till att hänga en platpåse runt det och leda oljan ned i en dunk tills det hela lugnar ner sig och blivit "renblåst".

TS

430kan  
1740201848_20250219_162549.jpg
Ovidkommande kommentar:
Våren kommer till Skåne idag, 8+ och sol på gödselplattan, allt kommer att bli bra! Trotjänaren 430 får hjälpa till att lyfta huven igen, gasdämparna slutade fungera efter transporten hem till mig 🤔 och ryggen vill inte vara med om flera "drängalyft". Traktorgrävaren Hara Caway Twin är en okänslig typ som inte kontrollerar sin styrka, 430 vet att säga ifrån när det börjar ta emot.

TS

430kan  
#872460Ett kvarts steg framåt, jag har nästan fått värme i hytten ! 😎
Två steg bakåt, han har kissat på sig igen och det rejält samt via ytterligare ett nytt ställe 😮 . Han såg ut som en kalvande ko innan blåsan sprack 🤮
Nu ska jag dricka kaffe och bli varm, sen får vi se ikväll hur det går att dokumentera 🤔

TS

430kan  
#872483"Boken" säger: "Sätt dit sugslangen, slå på pumpen och se glad ut", inget mera typ lossa luftningsnippel pelle-nisse eller vad fanken det nu vara månde. Snälla ni TimberJack förare, sitt inte bara och skrocka i soffan sägandes "den dumme jäveln", även om jag väl kanske är en sådan så hav förbarmande med en mindre bemedlad broder !
Något falerar så jag gav mig på Lille Luftningsnippeln, som väntat var den dikt igensatt med skit. Favoritverktygen för finmekanik har kommit fram 😉
1740253818_20250222_153609.jpg

Vis av skadan från tidigare så fick stora filtret en "glädjepåse" över skallen, ifall att han skulle få för sig att spy igen. På med pumpen och...
1740253830_20250222_155947.jpg

...en Lidl soppåse rymmer lätt typ för 800 SEK NESTE BIO HYDRAULI 46 🤑 Skiten rämnade innan jag hann sticka kniven i veka livet på den men jag var halvt beredd, 75% i dunken för fortsatta försök.

Nytt försök, väck med Lille Lutningsnippeln, raka rör och så på med pumpen:
1740253845_20250222_153631.jpg

Jodå, han andades bra en liten stund tills FONTÄN 😤 Olja rakt upp i luften och bra tryck uppbyggt i tanken, inte hjälpte det att man fick död på pumpen, sprutet fortsatte. Bilden togs en bra stund därefter, det mesta hade runnit väck, så även min lust att söla med jävulskapet 👎
Torka upp, smörja utskjutet med blasket, förbanna dess födelse och gå in för att få kaffe 👍

Jag har ideer om nya attacker men, snälla nog fasiken sitter väl ngn och ser ljuset, alt. varit med om detta. Berätta, låt mig slippa vara pajas, det räcker nu, jag behöver slakta träd, inte smörja in mig i NESTE BIO 46 😥

TS

AKKAMAAN  
#872489Om det fortsätter att spruta ut olja efter att du slagit av påfyllningspumpen så tyder det på att det finns komprimerad luft inuti tanken. Om tanken är trycklös så finns det ingen "kraft" som kan trycka ut oljan (uppåt).
Vilken typ av tankmätare har du?
Finns det någon information om hur trcksättningen av tanken fungerar? Flygplan håller hydraultanken trycksatt med en trycksatt blåsa....

430kan  
#876941Lösningen: "ett siktglas är bara till nytta om nivån ligger inom dess område" samt "ett alarm som indikerar problem med hydrauloljan är inte alltid att lita på", dessa är mina slutsatser. Det visade sig att systemet var överfullt !!! Nu, 30 L senare (dränering meddelst plastslang via hävert-effekten från hålet som vakuum pumpen och tankventilationen jobbar från) så har jag en nivå som syns i siktglaset och borta år larmet nr 25 "Oil Level" som uttyds i boken som "The hydraulic oil level is below the alarm level" (så fanken "low level" snarare "f...ing high level".
Så enkelt var det med det men det tog mig tid och söl innan jag började ifrågasätta all logik och allting föll på plats.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).